• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

تداوم موج کوچک سازی در صنعت فناوری دنیا

  • کد خبر : 93148
  • 08 بهمن 1401 - 12:15
تداوم موج کوچک سازی در صنعت فناوری دنیا
یاز اکو - تصمیم به کوچک سازی یکی پس از دیگری از سوی شرکت های فناوری اعمال می شود. تعداد اخراج ها ده ها هزار نفر تخمین زده می شود و کارشناسان به دوره همه گیری و تغییر محیط اقتصاد کلان به این دلیل اشاره می کنند. باید پرسید این کوچک سازی چه تاثیری بر صنعت خواهد داشت؟

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تی آر تی خبر، گسترش همه گیری بهره گیری از فناوری را تسریع کرده است. شرکت‌های فناوری نیز در این دوره رشد سریعی را تجربه کردند و باعث اظهارنظرهایی مبنی بر «شور استخدام در طول دوره همه‌گیری شد» . اما این رشد دوام زیادی نداشت و مدتی است که به دلیل بازگشت مردم به عادت های قبل از همه گیری و تورم بالا ، اخراج های گسترده ای از سوی شرکت های فن آوری در حال انجام است.

بر اساس داده‌های layoffs.fyi که اخراج‌ها را در صنعت فناوری دنبال می‌کند، بیش از هزار شرکت فناوری بالغ بر ۱۵۰۰۰۰ کارمند را در سال ۲۰۲۲ اخراج کردند و تعداد کسانی نیز که در سال ۲۰۲۳ بیکار شدند از ۵۰ هزار نفر گذشته است.

کارشناسان خاطرنشان می کنند که بخش فناوری از یک دوره رشد خارج شده است.

اسکات کسلر، ناظر صنعت، در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: تحمل کمتری برای هزینه‌های کلان در فناوری‌هایی وجود دارد که ممکن است در کوتاه‌مدت پاسخگو نباشند، فناوری های همانند واقعیت مجازی و خودروهای خودران که به این زودی ها نمی شود بر گسترش آنها دل بست.

به گفته کارشناسان مشخص نیست این کاهش تا چه زمانی ادامه خواهد داشت ولی کوچک شدن در بخش فناوری، “حباب دات کام” را در ایالات متحده در دهه ۲۰۰۰ به ذهن متبادر کرد.

در این دوره، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در فناوری‌های جدید کامپیوتری و اینترنتی قابل بازگشت نبود و شرکت‌های فناوری با خروج سرمایه‌گذاران ارزش زیادی در بازار سهام از دست دادند.

پس از این دوره، بسیاری از شرکت ها نتوانستند سرپا بمانند و ازدور خارج شدند.

پیامدهای موج کوچک امروزی چیست و آیا انتظار می رود که این موج طولانی مدت ادامه یابد؟

ملیح افئوغلو، بنیانگذار صندوق سرمایه گذاری Geometri Melek گفت: «همه به دنبال پاسخ این سؤال هستند و هیچ کس پاسخ درستی برای آن ندارد وتنها یک پیش بینی وجود دارد، و آن این است که اگرچه بخش فناوری در حال کاهش است، اما تأثیر این بخش همچنان ادامه دارد. شرکت ها در حال توسعه فناوری های جدید هستند و هنوز برای اقتصاد حیاتی هستند.

چرا شرکت های فناوری کوچک می شوند؟

به گفته وی مسائل زیادی وجود دارد ولی می توان به افزایش علاقه شدید FED ، تورم جهانی، بحران انرژی ، کاهش درآمدهای تبلیغات آنلاین، تغییر محیط اجتماعی و اقتصادی پس از همه گیری به عنوان بخشی از دلایل تداوم این روند یاد کرد.

اف اوغلو با بیان اینکه بسیاری از کشورها در طول دوره همه گیر، سرمایه بالایی را در اختیار شهروندان قرار می دهند گفت:شهروندان نیز بخشی از این سرمایه را در بازار سهام یا ارزهای دیجیتال ارزیابی می کنند.

این سرمایه منجر به افزایش بسیار جدی ارزش شرکت ها به ویژه در آمریکا بدون توجه به فناوری، گردشگری و صنعت شده است.

وی ادامه داد:صحبت از شرکت های با ارزش افزایش یافته است که در مواردی مانند اشتغال و تبلیغات گام های متهورانه تری برمی دارند، اما به دلیل کمبود سرمایه، تعادلشان به هم می خورد.

افئوغلو می‌گوید: «برخی از شرکت‌های فناوری مشکلات بسیار جدی در مدیریت و فروش داشته‌اند و چنین شرکت‌هایی در سطوح بالا ارزش خود را از دست داده‌اند. مانند صنعت پادکست که بلومبرگ در گزارشی، اعلام کرد رونق صنعت پادکست به پایان رسیده است و برخی از خرج کنندگان بزرگ در این صنعت به دلیل نگرانی های فزاینده در مورد اقتصاد کنار کشیده اند.

استارت آپ های کوچک فناوری چگونه تحت تاثیر قرار گرفته اند؟

افئوغلو می گوید: در حالی که استارتاپ هایی که به دنبال سرمایه های کلان بودند، حدود ۱ تا ۱٫۵ سال پیش به این اندیشدند که ” کدام باید کدام سرمایه گذار را انتخاب کنند”، اکنون در دسترسی به این سرمایه ها بسیار محدودتر شده اند و به نظر می رسد احساس نا امنی برای بازار در پی تحول در علاقه مندی و نیازهای مشتریان سرمایه گذاران را نیز دچار تردید کرده است‌.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93148

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});