• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4

کاهش ۶۶ درصدی رواناب‌های آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 93660
  • 12 بهمن 1401 - 11:15
کاهش ۶۶ درصدی رواناب‌های آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به فعال بودن ۱۲ ایستگاه اندازه گیری هیدرومتری در سطح رودخانه‌های استان، گفت: بررسی‌ این ایستگاه‌ها نشان می‌دهد که رواناب‌ رودخانه‌های استان به طور میانگین ۶۶ درصد نسبت به گذشته کمتر از سال قبل بوده است لذا کمبود بارش‌ها تاثیر مستقیمی بر رواناب‌ها داشته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، یوسف غفارزاده، در تشریح آخرین وضعیت بارش‌های استان، گفت: میزان بارش‌های استان از ابتدای فصل آبی ۱۴۰۱_۱۴۰۲ تا کنون حدود ۵۲ میلی متر گزارش شده است در حالی که در سال گذشته بالای ۱۰۴ میلی متر بارش داشتیم. مقایسه آمارها نشان می‌دهد که امسال حدود ۵۰ درصد کمتر از سال گذشته و ۵۲ درصد کمتر از میانگین درازمدت با کاهش بارش مواجه هستیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سه ماه باقی مانده از فصل آبی جاری، این کمبود بارش جبران شود.

وی با اشاره به تاثیر بارش‌ها در رواناب‌ها، اظهار کرد: با کاهش بارندگی‌ها، رواناب رودخانه‌ها نیز کاهش یافته و این امر در وضعیت ذخیره آب سدها و مخازن آبی برای فصل تابستان و پیک مصرف تاثیر می‌گذارد.

غفارزاده با اشاره به ذخیره بخشی از آب رودخانه‌های استان در سدها به منظور تامین آب شرب، بهداشت، کشاورزی و صنعت، گفت: تعداد ۱۱ سد بزرگ و حدود ۱۰۰ سد کوچک خاکی در استان احداث شده‌اند.

وی در خصوص وضعیت سدها و مخازن آبی استان، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که به طور میانگین تنها ۲۸ درصد از ظرفیت سدهای استان تاکنون پر شده‌اند و ۷۲ درصد این سدها خالی است. این وضعیت ما را نسبت به دوران پیک مصرف آب در سال آینده نگران می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی دقیق برای مدیریت منابع آبی، ادامه داد: لازم است تا مصرف کنندگان بخش خانگی، کشاورزی و صنعت نسبت به مدیریت مصرف آب اقدام کرده و آب را به اندازه مصرف کنند.

وی تاکید کرد: با مدیریت مصرف آب در بخش‌های مختلف می‌توان ضمن تامین امنیت غذایی، کمبودی برای تامین آب شرب در زمان پیک نداشته باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=93660

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});