• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

سد گرمی چای میانه از طرح‌های اولویت دار دولت است

  • کد خبر : 94176
  • 17 بهمن 1401 - 11:15
سد گرمی چای میانه از طرح‌های اولویت دار دولت است
یاز اکو - رئیس حوضه آبریز سفیدرود بزرگ وزارت نیرو گفت: سد گرمی چای میانه به عنوان یکی از طرح‌های اولویت دار دولت سیزدهم است و با تخصیص اعتبار سعی می‌شود این سد تا پایان سال آبگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، «ارسلان هاشمی» به همراه معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای استان و نماینده مجری طرح از سد گرمی‌چای بازدید و میزان پیشرفت، مسائل و مشکلات طرح و روند عملیات اجرایی را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

وی اعلام کرد: حدود ۸۰۰ میلیارد ریال از اعتبار ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی برای سد گرمی چای در ماه‌های اخیر برای این سد تخصیص یافته و بقیه نیز در دست اقدام است.

هاشمی خواستار رفع موانع و تسریع عملیات اجرایی توسط پیمانکار، مشاور و شرکت آب منطقه‌ای شد و دستورات لازم را به منظور تسریع روند عملیات اجرایی در خصوص تامین دستگاه‌های لازم صادر کرد.
«غلامحسین بابایی» معاون طرح و توسعه آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز در گزارشی از روند پیشرفت طرح برای هدف گذاری، نسبت به آبگیری اضطرای سد در اسفند ماه سال جاری اظهار امیدواری کرد.
وی با بیان اینکه با تمام توان برای رسیدن به هدف‌گذاری‌ تلاش می کنیم، افزود: تحقق اهداف تعیین شده منوط به تخصیص به موقع و کافی اعتبارات است.

بر اساس این گزارش، در این بازدید که در راستای پیگیری مصوبات سفر رییس جمهوری به استان صورت گرفت، نمایندگان مردم شهرستان میانه در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند.

سد گرمی چای در ۵۳ کیلومتری شمال شرقی شهر میانه، با هدف ذخیره سازی و تنظیم ۴۶ میلیون متر مکعب از آورد سالیانه رودخانه ای به همین نام، تأمین آب مورد نیاز یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی و تأمین سالانه حدود ۱۶ میلیون مترمکعب آب شرب شهر میانه در دست احداث است.

کیفیت آب شرب میانه به دلیل سنگینی آن از سالیان دراز غیرقابل قبول است و مردم از مصرف آن ناراضی هستند، امری که سبب شد در مجلس ششم، ساخت سد گرمی چای به عنوان محل تامین آب شرب با کیفیت مصوب شود و کلید بخورد.

تکمیل سد «گرمی چای» به همراه تصفیه خانه پایین دستی آن می تواند شهر میانه با بیش از ۱۱۴ هزار نفر جمعیت شهری و ۶۷ هزار نفر جمعیت روستایی را از آب شرب باکیفیت برخوردار کند.

مردم میانه به طور متوسط هر ساعت حدود یک هزار و ۸۰۰ مکعب آب مصرف می کنند که بخش عمده ای از آن در زمان حاضر از چاه ها تامین می شود؛ بروز این وضعیت سبب شده که شمار قابل توجهی از مردم شهرستان به ویژه در دامنه های جنوبی ارتفاعات «بزقوش»، ناگزیر از پناه بردن به چشمه های جاری در دل کوه ها باشند.

وزیر نیرو خرداد امسال در قالب سفر استانی هیات دولت به آذربایجان شرقی در بازدید از سد گرمی چای میانه قول آبگیری این سد را تا پایان سال داد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94176

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});