• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
5

۴/۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس انجام شده است/ قطب گلخانه های هیدروپونیک و شیشه ای هستیم

  • کد خبر : 94335
  • 18 بهمن 1401 - 12:30
۴/۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس انجام شده است/ قطب گلخانه های هیدروپونیک و شیشه ای هستیم
یاز اکو - معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس از ۴/۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، علی نوید در نشست خبری ارس اکسپو ۲۰۲۳ گفت: منطقه آزاد ارس یکی از هفت‌ منطقه آزاد کشور است که تقریبا در خاک دو استان آذربایجان شرقی و اردبیل قرار دارد، که ۴ ذون جلفا، نوردوز، جانانلو و بیگلو قرار دارد.

وی گفت: منطقه آزاد ارس در سال ۸۴ تصویب و در ۸۶ عملیاتی شده است.۱۷ سال از ایجاد و فعالیت منطقه می گذرد. ۴/۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، رستوران، خطوط انتقال انرژی، شبکه راه های مواصلاتی و … انجام شده است و نقطه باریک و جالب موضوع ۴/۸ میلیارد دلار توسط بخش خصوصی انجام شده است. لازم به ذکر است که هیچ کدام از پروژه های منطقه آزاد ارس از بودجه دولت استفاده نمی تواند بکند بلکه کاملا خود گردان است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: بزرگترین ماحاصل مناطق آزاد این است که مدل موفق و شکست نخورده بدون بودجه دولت و بدون نفت را اجرا کرده ایم.

نوید ادامه داد: علاوه بر هزینه ها و زیر ساختهای خود ارس، بزرگراه مرند با هزینه ها و منابع منطقه آزاد انجام شده است.

وی افزود: همچنین فاضلاب هادیشهر را نیز منطقه آزاد هزینه کرده است.

نوید تشریح کرد: وضعیت کنونی منطقه آزاد ارس از حیث تولید و صادرات در حال حاضر ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان یا نه و چهار دهم همت است.

وی افزود: بخشی قابل توجهی از این تولید صادر می شود.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص توسعه کشاورزی و شیلات در این منطقه گفت: منطقه آزاد ارس کشاورزی ترین منطقه است؛ که در محدوده جلفا چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغات با آبیاری قطره ای است در خداآفرین نیز ۲۴ هکتار است.

نوید گفت: مجموع ظرفیتی سه سد در منطقه سه میلیارد مترمکعب است.

‌وی تاکید کرد: سدهای آراز چایی سدهای ذخیره ای است که ۲۵ میلیون متر مکعب است. یک بستر و شرایط مساعدی برای کشاورزی ایجاد شده است.

این سرمایه گذار گفت: قطب گلخانه های هیدروپونیک و شیشه ای هستیم.

نوید تشریح کرد: سر جمع تولید و کشاورزی نزدیک ۳۰۰ هزار تن است و بخشی صادر شده است با رفع موانع تولید و کمک به واحدهایی که دارای مشکل بودند حجم صادرات از منطقه دو برابر شد و حجم تولید ۱۵ درصد افزایش یافته است.

 معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: در دهه ماه سال جاری صد در صد افزایش صادرات در منطقه داریم.

وی گفت: اقتصاد ارس در چهار حوزه صنعت، کشاورزی گردشگری و حوزه بازار و تجارت شکل گرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});