• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6
گزارش هفتگی؛

ثبات نسبی بازارها در هفته منتهی به ۲۲ بهمن

  • کد خبر : 94945
  • 23 بهمن 1401 - 11:45
ثبات نسبی بازارها در هفته منتهی به ۲۲ بهمن
یاز اکو - دلار در هفته سوم بهمن ماه نیز همچون هفته‌های گذشته در کانال سوم و چهارم ۴۰ هزار تومان در نوسان بود. بانک مرکزی توانسته است طی هفته‌های اخیر بازار دلار را آرام نگاه دارد. قیمت طلا و سکه نیز طی هفته گذشته مانند قیمت دلار نوسانات بسیار اندکی را تجربه کرده است.

یاز اکو؛ جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ نوسان اندک دلار طی هفته اخیر

دلار در هفته سوم بهمن ماه نیز همچون هفته‌های گذشته در کانال سوم و چهارم ۴۰ هزار تومان در نوسان بود. بانک مرکزی توانسته است طی هفته‌های اخیر بازار دلار را آرام نگاه دارد. بازارساز طی این مدت به مدد تزریق ارز به بازار و نزدیک کردن قیمت دلار توافقی به قیمت دلار آزاد، تقاضا را تا حدی کنترل کرده و در عین حال از جذابیت سود دلالی دلار کاسته است.

با این حال اما برخی از کارشناسان عنوان می‌کنند توانایی بانک مرکزی برای ادامه سیاست ارزپاشی محدود است؛ از سوی دیگر گفته می‌شود در صورتی که قرار باشد به تدریج قیمت دلار دولتی و آزاد یکی شوند و ارز به سمت نظام تک‌نرخی پیش برود، می‌توان امیدوار بود بازار دلار پس از سال‌ها روی آرامش را ببیند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، معتقد است به طور معمول قیمت دلار به‌ویژه در دوره اول دولت‌ها زیر ارزش ذاتی نگاه داشته می‌شود و حباب مثبت می‌گیرد. او در این باره گفته است: «در حال حاضر دست دولت و بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار به دلیل گذشتن از ژانویه و سال نو چینی بازتر است، اما شاهد این هستیم که بازارساز نمی‌تواند و شاید هم نمی‌خواهد قیمت دلار را به ارزش ذاتی آن نزدیک کند.»

بازار سهام/ اعتماد از دست‌رفته حقیقی‌ها

بازار سهام آخرین روز معاملاتی هفته را بدون تغییر پشت سر گذاشت. بر این اساس نماگر اصلی بازار با رشدی معادل ۰/۱ درصد همراه بود و در سطح یک میلیون و ۵۵۸ هزار واحد قرار گرفت و ارزش معاملات خرد بورس به میزان ۲ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان رقم خورد. این در حالی است که در جریان معاملات روز مذکور به میزان ۲۶۲ میلیارد تومان خروج پول حقیقی‌ها ثبت شد. کارشناسان عقیده دارند با وجود اینکه روز گذشته اعلام شد که خودروسازان موظف به عرضه خودرو در بورس‌کالا در سال ۱۴۰۲ هستند، اما این موضوع مانع از خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه نشد. در این میان بررسی معاملات نشان می‌دهد که در مثبت‌های قیمتی بسیاری از گروه‌ها همچنان کم‌حجم دنبال می‌شود که نشان می‌دهد هنوز معامله‌گران حقیقی به دلیل بی‌اعتمادی‌های شکل گرفته مجاب نشده‌اند که پول‌های خود را برای شکل‌گیری روند مثبت به بازار وارد کنند.

بازار طلا و سکه/ تقلید قیمتی طلا و سکه از دلار

قیمت طلا و سکه طی هفته گذشته مانند قیمت دلار نوسانات بسیار اندکی را تجربه کرده است؛ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در سطح دو میلیون تومانی درجا زد و قیمت سکه امامی هم اگرچه دوباره در کانال ۲۴ میلیون تومانی قرار گرفت، اما رشد هفتگی چندانی نداشت.

آخرین قیمت انواع طلا در پایان روز معاملاتی هفته گذشته به شرح زیر است:

۱. هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۲۱,۱۱۷,۰۰۰ ریال رسید.
۲. انس جهانی طلا به ۱,۸۶۲ دلار رسید.
۳. قیمت هر عدد سکه امامی به ۲۴۶,۴۴۰,۰۰۰ ریال رسید.
۴. هر عدد سکه بهار آزادی به ۲۳۲,۰۱۰,۰۰۰ ریال رسید.
۵. هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۱۴۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع‌سکه به قیمت ۹۲,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۴۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی با اشاره به اینکه تابع حرکتی قیمت طلا و سکه در بازار ایران قیمت دلار است، اظهار کرده است: «اگر آیتم‌های تحلیلی به همین منوال باقی بماند و خبرهای خوبی برای دلار نیاید، سکه تا ۲۷ و ۲۸ میلیون تومان بالا خواهد رفت.»

او با اشاره به اینکه برای هرگونه سرمایه‌گذاری باید شرایط بازار را بررسی کرد افزوده است: «زمانی که سکه ۱۷ میلیون بود، می‌گفتند که سکه حباب دارد و سمتش نروید. الان سکه در عدد ۲۴ میلیون تومانی در حال معامله است. بنابراین شرایط باثبات و ذهنیت معامله‌گران نسبت به حباب سکه ارجحیت دارد.»

این کارشناس بازارهای مالی گفته است: «هر چه بازار به سمت التهابات سیاسی برود، عدد‌های فعلی سقف را خواهد زد و خبرهای خوب در مسیر توافقات، روند قیمت را به سمت پایین حرکت خواهد داد.»

بازار طلای جهانی/ طلای جهانی همچنان در احتیاط

قیمت طلای جهانی جمعه ۲۱ بهمن ماه، کاهش یافت و به سمت دومین سقوط هفتگی متوالی پیش رفت زیرا سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا برای مهار تورم بالا محتاط بودند. بهای هر اونس طلا در روز جمعه با ۷.۳ درصد کاهش به ۱۸۵۴ دلار و ۴۰ سنت رسید و در هفته ۰.۳ درصد کاهش داشت. قیمت طلا در بازار معاملات آمریکا نیز با ۰.۳۹ درصد کاهش به ۱۸۵۵ دلار و ۴۰ سنت رسید. ایلیا اسپیواک، رئیس کلان جهانی در Tastylive اظهار کرد که افزایش بیش از حد انتظار تعداد مشاغل در هفته گذشته در ایالات‌متحده به این انتظارات کمک کرده است که فدرال‌رزرو در نهایت چرخه افزایش نرخ خود را بالای پنج درصد به پایان برساند، در حالی که انتظارات کاهش نرخ بهره در نیمه دوم سال جاری از بین رفته و طلا را کاهش داده است. اگر چه طلا به عنوان یک محافظ تورم در نظر گرفته می‌شود اما نرخ‌های بالاتر جذابیت شمش را که هیچ سودی ندارد، کاهش می‌دهد. فعالان بازار اکنون انتظار دارند که نرخ هدف فدرال رزرو از محدوده فعلی ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد به ۵.۱۵۳ درصد در ماه جولای برسد. بر اساس گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۳ درصد کاهش به ۲۱.۹۲ دلار رسید و پالادیوم نیز تغییر چندانی نداشت و به ۱۶۲۹ دلار و ۳۳ سنت رسید. پلاتین با ۰.۵ درصد کاهش به ۹۴۹.۳۲ دلار رسید و در مسیر پنجمین سقوط هفتگی متوالی قرار گرفت.

بازار اوراق مسکن/ چشم‌انداز افزایش تولید مسکن

اوراق تسهیلات مسکن آخرین روز معاملاتی هفته را با تغییرات مثبت پشت سر گذاشت. در این میان تسه ۹۹۱۲ رشدی معادل ۰/۳۵ درصد داشت. در پایان این اوراق در سطح ۱۲۵ هزار و ۱۱۵ تومان به معاملات خود خاتمه داد. به عقیده برخی از کارشناسان روند صدور پروانه‌های ساختمانی از سال ۱۳۹۰ نزولی شده و در بهار امسال یکی از بدترین عملکردها در این حوزه به ثبت رسید. در این میان آمارهایی که مرکز آمار ایران از وضعیت صدور پروانه ساختمانی منتشر کرده، حاکی از این است که می‌توان به بهبود وضعیت تولید مسکن امیدوار بود. در این میان در سال گذشته، با عقب‌نشینی سازندگان از تولید مسکن در تهران، سهم پایتخت از کل تولید مسکن شهری در کشور به ۶ درصد سقوط کرد. با این حال وضعیت تولید مسکن در تابستان از بهبود نسبی در پایتخت حکایت دارد که به‌تبع آن می‌توان انتظار بهتر شدن اوضاع ساخت مسکن در سایر مناطق شهری کشور را داشت.

بازار نفت/ جنگ قیمتی نفت بین روسیه و غرب

قیمت نفت بیش‌از ۲ درصد در روز جمعه افزایش یافت و ۸ درصد افزایش هفتگی ثبت کرد. این افزایش قیمت به‌دنبال اطلاعیه روسیه مبنی‌بر کاهش تولید نفت در ماه آینده به‌دنبال اجرایی شدن طرح تعیین سقف قیمت برای نفت خام و سوخت این کشور صورت‌گرفته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۲۴ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۳۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۱ دلار و ۶۶ سنت، معادل ۲.۱۳ درصد افزایش، ۷۹ دلار و ۷۲ سنت معامله می‌شود. نفت برنت ۸.۱ درصد و نفت آمریکا ۸.۶ درصد افزایش قیمت هفتگی داشته‌اند.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد کشورش تولید نفت را در ماه مارس ۵۰۰ هزار بشکه در روز یعنی حدود ۵ درصد تولید فعلی پایین می‌آورد.

کشور‌های غربی با اعمال محدودیت‌های مختلف تلاش دارند درآمد نفتی روسیه را برای جنگ با اوکراین مسدود کنند. کاهش تولید روسیه نشان می‌دهد طرح اخیر اتحادیه اروپا برای تعیین سقف قیمت و همچنین ممنوعیت واردات محصولات نفتی روسیه که از پنجم فوریه اجرایی شده مؤثر بوده‌است.

تحلیلگران قبلاً کاهش ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت روسیه را در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرده بودند، بنابراین به‌نظر می‌رسد بهبود تقاضا در چین عامل تعیین‌کننده در محدوده تجارت نفت باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=94945

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});