• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

لیر مقصد جدید سفته بازان می‌شود؟

  • کد خبر : 95161
  • 24 بهمن 1401 - 18:30
لیر مقصد جدید سفته بازان می‌شود؟
یازاکو - زلزله اخیر در کشور ترکیه باعث کاهش ارزش لیر شده است. اما این اثر تا چه اندازه ماندگار است و با توجه به کاهش قیمت ملموس، آیا لیر مقصد جدید سرمایه‌گذران ارز خواهد شد؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت نیوز؛ زلزله اخیر ۷/۸ ریشتری که باعث خرابی‌های زیادی در قسمت‌هایی از ترکیه و سوریه شد قیمت لیر را تا حد زیادی در روزهای گذشته کاهش داد. البته نرخ بالای ۵۸ درصدی تورم در این کشور را نیز می‌توان از دیگر عوامل کاهش ارزش ارز این کشور بر شمرد.

در حال حاضر قیمت لیر ترکیه در لحظه تنظیم این گزارش دو هزار و ۴۴۵ تومان ارزش‌گذاری شده است.

کاهش ارزش لیر ماندگار است؟

میثم رادپور، کارشناس بازارهای مالی در خصوص کاهش ارزش لیر به تجارت‌نیوز گفت: سوانح طبیعی مثل سیل و زلزله طبیعتا آثاری روی اقتصاد دارند، اما نمی‌توان انتظار داشت این آثار به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد.

وی افزود: البته گاهی اوقات هم در این مواقع انتظار می‌رود قیمت ارز بیشتر از آنکه پیش از زلزله بود افزایش پیدا کند. در سونامی ژاپن که چند سال گذشته اتفاق افتاد به محض وقوع سانحه ارزش ین ژاپن نسبت به باقی ارزها تقویت شد.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: اما به طور کلی این مورد کم پیش می‌آید که یک سانحه طبیعی که خرابی‌های زیادی در بر دارد باعث تقویت پول ملی آن کشور شود.

اما و اگرهای خرید لیر

رادپور همچنین در مورد سرمایه‌گذاری روی لیر توضیح داد: ممکن است اگر کسی در قیمت‌های پایین وارد بازار شود سود کند؛ با تورمی که ما داریم اگر کسی ارز خود را به لیر تبدیل کند از این بازار بدون سود بیرون نخواهد آمد.

وی ادامه داد: به طور کلی به نظر می‌آید تبدیل ریال به هر ارز دیگری به صرفه باشد که البته این مورد بسیار نگران‌کننده است.

این کارشناس بازارهای مالی همچنین بیان کرد: هنگامی که ریال به یک ارز خارجی تبدیل می‌شود جابه‌جایی قیمتی که سرمایه‌گذار و یا خریدار به دست می‌آورد تحت یک عامل فراگیر به نام تورم قرار دارد. این باعث شده ارز ایران نسبت به هر ارز دیگری که تورم ندارد تضعیف شود.

رادپور گفت: بر این اساس و با توجه به اینکه ریزش قیمت ارز ترکیه به طور طولانی مدت ماندگار نیست سرمایه‌گذاری روی لیر نمی‌تواند بدون سود باشد.

گفتنی است ترکیه نیز در چند سال گذشته با بحران‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و حالا در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد، اما از آنجا که تورم در ترکیه قدمتی کوتاهتر از ایران دارد به نظر می‌آید این کشور تا این لحظه درگیر آسیب‌های کمتری نسبت به ایران شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=95161

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});