• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3

مذهب، زبان و ادبیات مسئله اساسی تهاجم های فرهنگی/ روایت های آذربایجان به خوبی مطرح نشده است

  • کد خبر : 96191
  • 03 اسفند 1401 - 13:45
مذهب، زبان و ادبیات مسئله اساسی تهاجم های فرهنگی/ روایت های آذربایجان به خوبی مطرح نشده است
یاز اکو - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: همانطورکه مقام معظم رهبری اعلام کردند باید روایت های آذربایجان مطرح شود اما متاسفانه مشکل روایت داریم و درباره تاریخ آذربایجان خود آنطور که باید صحبت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر، نشست تخصصی واکاوی پیامدهای فرهنگی و ادبی عهدنامه ترکمنچای در ایران و قفقاز به مناسبت سالگرد انعقاد عهدنامه ترکمنچای با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران علمی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تبریز برگزار شد.

در این نشست سید محمدحسین بلاغی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص برگزاری این جلسه گفت: یکی از مهم ترین و ضروری ترین موضوعاتی که امروزه در منطقه باید به آن توجه ویژه شود، مسائل آذربایجان است که اداره فرهنگ و ارشاد از طریق فرهنگ، هنر، ادب و رسانه ورود می کند. هرچند تهاجم سیستماتیک از حوزه فرهنگی شروع و این جهت گیری باعث تغییر هویت و ریشه فکری شده است تا به اهداف اصلی خود دست یابند.

وی در ادامه افزود: ضروری است که مسائل چند سده گذشته آذربایجان را به دقت بررسی کنیم و بدون هیچ ترسی این موضوع مطرح شود. همانطور که مقام معظم رهبری اعلام کردند باید آذربایجان روایت شود و هر روایتی از ایران بدون بیان روایت از آذربایجان ناقص است.

بلاغی با اشاره به تاکید های مقام معظم رهبری در خصوص آذربایجان خاطر نشان کرد: همانطورکه در دیدار اخیر نیز ایشان اعلام کردند باید روایت های آذربایجان مطرح شود لذا مشکل روایت داریم و درباره تاریخ خود آنطور که باید صحبت نشده است. متاسفانه در حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری آذربایجان همگرایی و انسجام کافی وجود ندارد و باید اتاق فکرهایی در این زمینه تشکیل و درباره آن کارشناسان و فرهیختگان اظهار نظر کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص جریان های مخالف این حوزه اظهار داشت: متاسفانه در مقابل این تاریخ برخی جریان هایی فعال است که باید برنامه ریزی ها به صورت نقطه زنی و معنادار باشد تا بتوانیم از هویت خود دفاع کنیم چراکه مذهب، زبان و ادبیات مسئله اساسی تهاجم های فرهنگی است. بنابریان حساسیت های زیادی در زمینه کتاب ها و ادبیات ها ایجاد شده و سعی کردیم در نظارت های خود دقت بیشتری داشته باشیم. در همین زمینه تلاش خواهیم کرد شورای هم اندیشی در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه در حوزه قفقاز را تشکیل و برنامه ریزی انجام دهیم.

در ادامه این نشست، حسن گلی، معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم در خصوص قرارداد ترکمنچای گفت: قرارداد ترکمنچای که بین ایران و روسیه امضا شد، سرنوشت بسیاری از ایرانیان را تغییر داد و مسیر دیگری را در زندگی آنها رقم زد و وضعیت ژئوپلوتیک و مرزهای سیاسی ایران را تحت تاثیر قرار داد.

وی در ادامه افزود: این قرارداد پس از گذشت سال ها دچار تحریف شده است و بازخوانی این قرارداد به شکل دیگری رخ داده است. متاسفانه چون ارتباط خوبی با تاریخ وجود ندارد، چندان توجهی به این قرارداد نشده است و سالهاست که پس از فروپاشی شوروی جنگ روایت در این منطقه رخ داده است که بخشی از آن مربوط به ایران است که بر اساس روایت ها و اسناد مطرح می شود و طرف دیگر این جنگ مربوط به کشور های حوزه قفقاز است که سعی می کنند مباحث مربوط به ترکمنچای را به شکل دیگر مطرح کنند.

گلی با بیان اینکه نسل جدید تحت تاثیر روایت های غیر واقعی تربیت می شود، بیان کرد: متاسفانه بر مبنای روایت غیرواقعی که مطرح می شود، باعث ایجاد نگاهی متفاوت به ایران می شود و بایستی از جوانب مختلف این موضوع را در نظر بگیریم. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی می کند پیامدهای فرهنگی و ادبی عهدنامه ترکمچای بررسی کند و جدایی جغرافیایی که در عهد نامه های گلستان و ترکمنچای اتفاق افتاد، رویداد های فرهنگی آن را هم مورد کاوش قرار دهد. تا امروز نیز این تلاش ها ادامه داشته و در این جلسه هم اساتید دانشگاه و پژوهشگران حضور یافتند تا در پیرامون این موضوع صحبت شود و بخش های مختلف این قرارداد مطرح شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=96191

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});