• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

طرح های احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد

  • کد خبر : 96455
  • 06 اسفند 1401 - 11:30
طرح های احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد
یاز اکو - نماینده وزارت نیرو در استان و مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه طرح های احیای دریاچه ارومیه توسط دستگاه های اجرایی در دست اجرا است، گفت: این طرح ها در آذربایجان شرقی ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش پایگاه خبر یاز اکو به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز شنبه اظهار کرد: مهمترین طرح احیا دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی انتقال آب تصفیه خانه فاضلاب شهر تبریز و خط انتقال پساب به دریاچه ارومیه است که ۱۲۵ میلیون مترمکعب پساب را به بستر دریاچه منتقل می کند که تاکنون ۱۰ کیلومتر لوله گذاری آن انجام شده است.

وی همچنین با بیان اینکه در دی ماه امسال نیز اجرای پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه نیز پس از ۹ سال وقفه با دستور استاندار آذربایجان شرقی مجدد آغاز شد، گفت: در همین ماه دستور آغاز عملیات اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه صادر شد.

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی در خصوص مشخصات این پروژه اظهار کرد: این پروژه تامین حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب در سال از طریق هدایت پساب تصفیه خانه فاضلاب طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه و تعادل بخشی آبخوان ها و منابع آب زیرزمینی حوضه دریاچه ارومیه است.

غفارزاده افزود: پروژه انتقال آب ارس به طول ۱۱۰ کیلومتر بوده و دارای سه باب ایستگاه پمپاژ، یک باب تصفیه خانه به ظرفیت ۶.۶ مترمکعب در ثانیه، ۱۱ باب مخزن با حجم کل ۳۴۰ هزار مترمکعب است.

وی همچنین گفت: کار عظیم احداث تونل ۳۶ کیلومتری انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین طرح احیا دریاچه ارومیه نیز دیروز با حضور رییس جمهور، وزیر نیرو و مسوولان ۲ استان آذربایجان شرقی و غربی در آذربایجان غربی به بهره برداری رسید.

وی یادآور شد: در فاز نخست این طرح، سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه می‌شود و این تونل قابلیت انتقال ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال را به دریاچه ارومیه فراهم کرده است.

فاصله ۵۵ کیلومتری از خروجی تصفیه خانه تا پیکره دریاچه ارومیه ۳۰ کیلومتر آن لوله گذاری می شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز گفت: برای احیای دریاچه ارومیه و تامین آب آن وظایفی را به ادارات اجرایی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی تعریف کردند که ایجاد مدول دوم تصفیه خانه تبریز از جمله آنها می باشد بر این اساس بخش مهمی از آن را برای اداره کل آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تکلیف و تعیین کردند.

محمد خانی اظهار کرد: خروجی پساب تصفیه خانه تحویل همکاران آب منطقه‌ای می شود و این شرکت آن را به دریاچه ارومیه منتقل می کند فاصله ۵۵ کیلومتری که از خروجی تصفیه خانه تا پیکره دریاچه ارومیه وجود دارد ۳۰ کیلومتر آن لوله گذاری می شود و بقیه مسافت حدود ۲۵ کیلومتر آن نیز لایروبی شده است. وی ادامه داد: لوله گذاری در حال انجام است که ۱۰ کیلومتر آن توسط آب منطقه‌ای انجام شده و برای تسریع در آن نیاز به اعتبار وجود دارد.

وی یادآور شد: اما مدول اول تصفیه خانه تبریز از مدت‌ها پیش در جریان بوده و در مدار قرار گرفته است طوری که ۵۰ میلیون مترمکعب در سال پساب را به دریاچه ارومیه منتقل می کند.

خانی ادامه داد: مدول دوم تصفیه خانه تبریز که ظرفیت آن ۷۵ میلیون متر مکعب است به ۲ فاز تقسیم شده، فاز اول آن امسال به طور آزمایشی شروع به کار کرده و ۳۵ میلیون متر مکعب به ۵۰ میلیون متر مکعب پساب قبلی مدول اول اضافه شده و اکنون می تواند به دریاچه جاری شود.

وی ادامه داد: تعهد شرکت آب فاضلاب آذربایجان شرقی برای آماده سازی انتقال پساب به دریاچه ارومیه در مجموع ۱۲۰ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر ۸۵ میلیون مترمکعب آب محقق شده است.

بر اساس این گزارش، بسته انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه شامل سد کانی سیب با ظرفیت ۲۲۰ میلیون متر مکعبی، یک تونل ۳۵.۶ کیلومتری و یک کانال بتونی ۱۱ کیلومتری است که به رودخانه «گدار» متصل و پس از طی حدود ۲۸ کیلومتر سالانه نزدیک به ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه می کند روز گذشته با حضور رییس جمهوری و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این طرح که با اعتبارات صندوق توسعه ملی و توسط قرارگاه خاتم الانبیا اجرا شده یک شاهکار مهندسی ایرانی است تا جاییکه بسیاری از رسانه‌های آن ور آبی نیز از اتمام این طرح در شرایط سخت تحریمی انگشت به دهان مانده‌اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=96455

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});