• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

تولید ۱۰ درصد مواد پروتئینی کشور در استان آذربایجان شرقی/ روزانه۱۴۰ هزار قطعه مرغ به کشتار می رود

  • کد خبر : 98091
  • 19 اسفند 1401 - 10:00
تولید ۱۰ درصد مواد پروتئینی کشور در استان آذربایجان شرقی/ روزانه۱۴۰ هزار قطعه مرغ به کشتار می رود
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در استان ما مواد پروتئینی مانند مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز مازاد بر نیاز استان تولید می شود، گفت: نزدیک به ۱۰ درصد مواد پروتئینی کشور در استان تولید می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری فارس از تبریز، اکبر فتحی اظهار کرد: وظیفه بخش کشاورزی تامین امنیت غذایی است و در این ارتباط هم کشاورزان ما اعم از باغداران، دامداران و زارعین در طول سال تلاش می کنند که در واقع غذای مورد نیاز جامعه را تامین کنند. این موضوع مختص یک روز خاص و یک مناسبت نیست، محصولات غذایی، محصولاتی هستند که روزانه در سفره مردم هستند ولی در ایام عید و ماه مبارک رمضان، پیک مصرف وجود دارد و تقاضا در بازار افزایش پیدا می کند، با توجه به مهمانی هایی که به عنوان سنت حسنه در رسم و رسومات ما وجود دارد خرید، زیاد اتفاق می افتد، در چنین روزهایی طبیعتاً تعادل ایجاد کردن بین عرضه و تقاضا وظیفه دستگاه‌های متولی است که یکی از آنها جهاد کشاورزی که در حوزه محصولات کشاورزی و غذایی این تعادل را ایجاد کند.

وی ادامه داد: برای ایجاد تعادل در بازار همه ساله در ایام پایانی سال در خصوص میوه که شامل سیب و پرتقال می شود دولت ها ورود پیدا می‌کنند، البته امسال این کار توسط بخش خصوصی انجام می گیرد، اتحادیه تعاونی های روستایی به عنوان مباشر وارد شده و براساس برنامه‌ای که کمیته راهبری میوه شب عید تعیین کرده، به میزان مشخص سیب و پرتقال تهیه کرده و در سردخانه های استان این دو قلم کالا ذخیره شده و موجود است.

فتحی افزود: امسال تفاوتی که وجود دارد این است که عرضه زودتر از سال های قبل یعنی از ۲۰ اسفند آغاز می شود. همچنین امسال علاوه بر پرتقال و سیب، کالاهای اساسی و کالاهای رمضانیه یعنی کالاهایی که در ماه مبارک رمضان بیشتر مصرف می شود از جمله برنج هندی و تایلندی ، روغن، قند و شکر، خرما، مرغ منجمد و گوشت قرمز منجمد عرضه می شود.

وی گفت: خوشبختانه پیش‌بینی‌های لازم در این ارتباط اتفاق افتاده که کالاها به صورت نمایشگاهی در ۴۵ محل در سطح استان که ۲۰ نقطه آن در سطح شهر تبریز و ۲۵ نقطه در شهرستان هاست عرضه شود. در این محل ها کالاها به قیمت دولتی یا با تخفیف عرضه می شود مثلا گوشت قرمز و مرغ گرم با همراهی کشتارگاه ها زیر قیمت عرضه می شود.

وی با بیان اینکه امسال فرصتی فراهم شده است برای کارخانجات که به صورت مستقیم کالاهایشان را عرضه کنند، گفت: برای اینکه بتوانیم خدمت مطلوبی به مردم ارائه دهیم، کالاهای این کارخانه ها مثل قند ۱۰ تا ۱۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه می شود و امیدواریم که این عرضه برای سایر اصناف نیز تاثیر داشته باشد و آنها هم با قیمت مناسب کالاها را عرضه کنند تا در خدمت مردم شریف استان باشیم.

فتحی اضافه کرد: همچنین در تعاونی های مصرف کارگری نیز تامین کالا صورت گرفته است و علاوه بر ۴۵ نقطه استان در آنها هم عرضه وجود خواهد داشت. در تمامی فروشگاه‌های زنجیره ای نیز کالاهای اساسی در قالب طرح فجر تا فطر به قیمت دولتی عرضه می شود.

وی افزود: ما در نظر داریم تا فروشندگان از محل فروش بیشتر سود بکنند و این موضوع در دنیا هم مرسوم است و خوشبختانه اصناف و کسبه همراهی لازم را انجام دادند تا بتوانیم این موضوع را نهادینه بکنیم که در ایامی که پیک مصرف هست و تقاضا زیاد می شود از محل فروش بیشتر سود بکنند و کالاها را زیر قیمت و با تخفیف عرضه کنند.

فتحی گفت: تثبیت قیمت یک مولفه است که تابعی است از متغیر‌های دیگر است که اگر آنها ثابت باشد قیمت کالای نهایی هم می‌تواند ثابت باشد. طبیعتاً اگر این متغیرها ثابت نباشد قیمت هم ثابت نخواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی به اجرای هدفمندکردن یارانه نیز اشاره کرد و بیان کرد: باید از دامداران و کشاورزان قدردان باشیم که شرایط سختی که در اثر جراحی مهم اقتصادی اتفاق افتاد باز با قوت و قدرت در سنگر تولید، تولید کردند. وقتی طرح های این چنینی اجرایی می‌شود طبیعتا بنگاه های کوچک که در ظرفیت اقتصادی تولید نمی کنند دچار مشکل می شوند، به همین دلیل در استان واحدهای بزرگ و اقتصادی شکل گرفت واحدهایی مثل گوسفندداری ها و دامداری های بزرگ که کاملا برنامه پذیر هستند و ما می تواینم روی آنها حساب کنیم.

خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌هایی که در دو حوزه دام و طیور در این مدت اتفاق افتاده است و الان آماده بهره‌برداری است و یا در سال‌های آتی به بهره برداری می رسد به ثبات تولید کمک خواهند کرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در ایام پایانی سال و ماه مبارک رمضان که پیک مصرف وجود دارد با جوجه ریزی هایی که در ماه گذشته انجام گرفته است و الان به بازار عرضه می شود، ما در استان به لحاظ تولید و عرضه مرغ گرم هیچ گونه مشکلی نداریم و روزانه۱۴۰ هزار قطعه مرغ به کشتار می رود. منتهی موضوعی که وجود دارد افزایش قیمت هست که در گذشته تقاضا کم بود و پایین تر از قیمت مصوب عرضه می‌کردند، الان با قیمت مصوب و گاها بالاتر از آن عرضه می شود که آن هم به نوسانات نرخ ارز برمی گردد.

فتحی اظهار کرد: در مورد گوشت گرم هم، اگر مروری به ۵ ماه گذشته داشته باشیم می‌بینیم که هیچ گونه افزایش قیمت صورت نگرفت، علت این است که تقاضا زیاد نبود و بنابراین دامدار در ضرر و زیان تولید می کرد ولی الان فرصتی باز شده تا دامدار خودش را با شرایط جدید تطبیق دهد و این به تداوم تولید کمک می کند. تداوم تولید هم آینده مصرف را تضمین می‌کند، این قیمت گذاری ها باعث شده که ما شاهد تداوم تولید باشیم.

وی گفت: تنظیم بازار مواد پروتئینی در دنیا از طریق عرضه گوشت منجمد اتفاق می افتد و در این ارتباط در استان ما هم ذخایر استان در وضعیت خوبی است و ما عرضه مرغ منجمد را برای تعدیل قیمت در استان شروع کردیم و این به معنای آن نیست که در عرضه مرغ گرم در استان مشکل وجود دارد. در حال حاضر دولت محترم با قیمت ۴۳ هزار تومان مرغ منجمد را عرضه می کند یعنی ۱۰ هزار تومان ارزان تر که این به تعدیل قیمت کمک می کند. در استان ما هم ذخیره استراتژیک به حد کافی وجود دارد و این عرضه انجام می شود.

فتحی با بیان اینکه در استان ما مواد پروتئینی مانند مرغ و تخم مرغ و گوشت قرمز مازاد بر نیاز استان تولید می شود، اضافه کرد: نزدیک به ۱۰ درصد مواد پروتئینی کشور در استان آذربایجان شرقی تولید می شود که خوشبختانه خبر خوبی است و با سرمایه‌گذاری‌هایی که در استان صورت گرفته است این میزان بیشتر نیز می شود.

وی ادامه داد: در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی در استان ما سرمایه گذاری های خوبی اتفاق افتاده است و هم از لحاظ محصولات فرآوری شده و هم سردخانه ها در وضعیت خوبی قرار داریم بطوریکه ظرفیت سردخانه های استان برای نگهداری محصولات ۵۰۰ هزار تن است. در آینده نیز بر تعداد این صنایع با سرمایه گذاری هایی که در حال انجام است افزوده می شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=98091

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});