• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

بازار تاریخی تبریز آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی

  • کد خبر : 99220
  • 02 فروردین 1402 - 12:00
بازار تاریخی تبریز آماده پذیرایی از میهمانان نوروزی
یاز اکو - بازار تاریخی سرپوشیده‌ی تبریز یکی از جاذبه‌های دیدنی آذربایجان شرقی برای خرید و گردش محسوب می‌شود و اکنون در نوروز ۱۴۰۲ آماده پذیرایی از میهمانان شهر تبریز است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، بازار تاریخی تبریز مربوط به اواخر حکومت زندیه و عصر قاجار است و در سال ۱۳۵۴ نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در سال ۱۳۸۹ هم به عنوان نخستین و بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

این بازار به عنوان زنده‌ترین اثر باستانی تبریز از غرب به مسجد جامع، از شرق به عالی قاپو و از شمال به رودخانه میدان چایی تبریز منتهی می‌شود.

بازار تاریخی تبریز با قدمت و شهره‌ی بیش از ۱۰۰۰ ساله با سبک و معماری جذاب طاق‌ها و گنبدها نقش بسیار مهمی در جلوه‌ی شهر تبریز دارد و بافت شبکه‌ای آن به همراه ترکیب دالان‌ها و مغازه‌ها زیبایی این بازار را چندین برابر کرده‌ است.

این بازار مانند سایر بازارها به بخش‌ها و راسته‌هایی تقسیم بندی شده که نقش مهمی در جریان اقتصادی آن دارد.

مهم ترین راسته‌های بازار تبریز عبارت است از بازار امیر راسته، بازار سراجان، بازار شیشه‌گر خانه، بازار کفاشان، بازار صفی، راسته قدیم، بازار صادقیه، بازار کلاهدوزان، بازار پنبه فروشان، بازار دباغ خانه، بازار مسگران و … و تیمچه‌های معروف این بازار نیز شامل تیمچه‌ی امیر، تیمچه‌ی حاج شیخ و تیمچه‌ی مظفریه است که از کانون‌های مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی این بازار به شمار می‌آیند.

هر یک از این تیمچه‌ها با اختصاص دادن فضایی برای کسب تجارت خود، کالای خاصی را عرضه می‌کنند به عنوان مثال در تیمچه‌ی مظفریه انواع فرش‌های دستبافت یافت می‌شود و در تیمچه‌ی امیر طلا و جواهرات عرضه می‌شود.

آوازه‌ی ملی و بین‌المللی بازار تبریز در صنعت چرم کیف و کفش، فرش‌های نفیس ایرانی و دستبافت و خوراکی‌ها و وجود سوغات شهر تبریز جلوه‌ی خاصی به این بازار داده‌ است.

وجود مدارس، مساجد، امامزاده‌ها، گرمابه‌ها، کاروان‌سراها و موزه‌ها نیز نشان از قدمت تاریخی بازار دارد که بر حیات و زیبایی آن قوت خاصی بخشیده است. انجام فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی در مراسمات نیز خبر از پویا بودن این بازار می‌دهد.

“بازار سرپوشیده تبریز” نقطه عطف گردشگری

مدیر پایگاه جهانی بازار تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تمدیدات انجام گرفته در بازار تبریز برای گردشگران در ایام عید، گفت: بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا نقطه‌ی عطفی در گردشگری این شهر محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگران علاقه‌مند هستند تا از این بازار بازدید کنند ما هم به کمک شهرداری تبریز، مرمت و زیباسازی بازار را برای گردشگران نوروزی فراهم کرده‌ایم‌.

آخرین مرمت‌های بازار سرپوشیده تاریخی تبریز

حسین اسمعیلی با اشاره به اقدامات یک‌ساله‌ برای مرمت و بازسازی بازار تبریز، اظهار کرد: در طی یکسال اخیر بسیاری از مکان‌ها مرمت و بازسازی شدند. طاق‌ها و گنبدهای راسته صادقیه بازسازی و هم‌چنین تعداد شش گنبد که تخریب شده‌ بودند از اول بازسازی کرده‌ایم و برای دالان حاج حسین نیز گنبدهایی تعبیه شده‌ است.

وی ادامه داد: کف سازی‌ تیمچه‌ها و راسته‌ها، افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی با کمک خود بازاری‌ها و مرمت‌های اضطراری که خطر آفرین بودند از اقداماتی بود که طی یکسال گذشته انجام گرفت ولی باز هم مکان‌هایی برای ترمیم و بازسازی وجود دارد که با هماهنگی‌های انجام گرفته شده در سال جدید عملیاتی خواهد شد.

دلیل نیمه تعطیل بودن بازار تاریخی تبریز در ایام نوروز

وی با اشاره به نیمه تعطیل بودن بازار در ایام نوروز بیان کرد: در قسمتی از بازار که اکثر اصناف به صورت خوراکی فروشی وجود دارند، کل ایام عید دایر هستند ولی بعضی اصناف دیگر که شخصی هستند، دو سه روز اول مغازه خود را تعطیل می‌کنند. بنابراین طبق تعاملاتی که با بازاریان و سایر ارگان‌ها داشتیم مبنی بر این شد که از دوم و سوم فروردین ماه تمام قسمت‌های بازار دایر باشند و از گردشگران نوروزی استقبال کنند.

اسمعیلی افزود: وقتی تعداد گردشگر زیادی به شهر تبریز سفر کنند، مسلما خرید زیادی انجام می‌گیرد و بازاریان نیز طالب فروش هستند لذا هر چقدر تعداد گردشگران بیشتر باشد، فروش به لحاظ اقتصادی به صرفه خواهد بود و در نتیجه اصناف کل ایام عید به کسب و کار خود ادامه می‌دهند.

انجام تعمیرات بازار توسط بازاریان

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه‌ هشت تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعمیرات مکان‌هایی که کف سازی شده بود و حفاری‌هایی نیز انجام گرفته بود، توسط بازاریان به طور کامل انجام شده‌ است.

اورنگ رسولی افزود: برای ورودی بازار کفاشان با هماهنگی‌های انجام گرفته شده توسط میراث فرهنگی سر دری تعیین شده که در فاز اجرایی آن هستیم و طی سه ماه نخست سال جدید به بهره‌برداری می‌رسد.

گفتنی است، بازار تاریخی تبریز یکی از جاذبه‌های مهم شهر تبریز بوده و در ایام نوروز میزبان گردشگران شهر اولین‌ها است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99220

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});