• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2

مروری بر بازار نفت در سالی که گذشت

  • کد خبر : 99244
  • 02 فروردین 1402 - 15:30
مروری بر بازار نفت در سالی که گذشت
یاز اکو - بازار نفت در سال 1401 با نوسانات مختلفی مواجه بود. در نیمه نخست سال، نفت با روندی افزایشی کار خود را آغاز کرد و در انتهای سال در کانال نزولی مسیر خود را ادامه داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، بازار نفت در سال ۱۴۰۱ چالش‌های مختلفی را پشت سر گذاشت. در نیمه نخست سال با توجه به روند بهبود اقتصادی در عرصه بین‌الملل و ادامه تنش‌های ژئوپولیتیکی در اروپا قیمت نفت روندی افزایشی داشت.

سیاست‌ انقباضی پولی از سوی بانک‌های مرکزی و نگرانی در مورد بحران احتمالی انرژی در منطقه یورو به این روند سرعت بخشید. همچنین اقدام اتحادیه اروپا برای پر کردن مخازن ذخیره‌ گاز در افزایش قیمت و تقاضای نفت‌خام تاثیرگذار بود.

اما در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، با توجه به شیوع مجدد ویروس کووید-۱۹ در چین و اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه کووید صفر، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور تحت تأثیر قرار گرفت. بنابراین با توجه به کاهش فعالیت‌های اقتصادی در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، تقاضای نفت در بازار با کاهش مواجه شد.

همچنین پس از تکمیل مخازن ذخیره‌سازی گاز در اروپا و آزادسازی مرحله‌ای ذخایر راهبردی نفت‌خام از سوی کشورهای عضو اوئی‌سی‌دی، قیمت نفت‌خام در نیمه دوم سال همچنان نزولی ماند.

اما اوپک پلاس وارد بازی شد و با اعمال سیاست کاهش دو میلیون بشکه‌ای عرضه نفت تا پایان سال ۲۰۲۳ روند بازار را دچار تغییر کرد؛ این سیاستی است که اوپک از اکتبر (شهریور) بر سر اجرای آن برنامه‌ریزی کرد. با این حال کاهش قیمت‌ها به دنبال تشدید اعتراضات در چین و کاهش تقاضا توسط این کشور، همچنان تداوم داشت.

در همان بازه زمانی نرخ طلای سیاه تا کف ۸۱ دلار سقوط کرد؛ اما نگرانی‌ها از تصمیمات جدید کشورهای صادرکننده نفت در نهایت بازار را به روند صعودی گذشته خود بازگرداند.

پس از اعتراضات گسترده در چین نسبت به محدودیت‌های کرونایی مقامات این کشور از مواضع سخت‌گیرانه خود عقب‌نشینی کردند. در همین زمینه رویترز گزارش داد احتمال افزایش فعالیت‌های اقتصادی چین در سال آینده و بهبود سیاست چشم‌انداز تقاضای نفت وجود دارد.

چندی بعد نفت برنت با حرکت در کانال صعودی روی قیمت ۸۴٫۴۹ دلار آرام گرفت. بلومبرگ در گزارش خود افزایش قیمت نفت را ناشی از توقف فعالیت‌ پالایشگاه‌های ایالات متحده، ممنوعیت فروش نفت روسیه به دستور پوتین و کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین اعلام کرد. با آغاز سرمای شدید در آمریکا پالایشگاه‌های این کشور دچار انجماد و فعالیت‌شان متوقف شد.

همزمان مقامات چین نیز در راستای کاهش قوانین سختگیرانه برای مهار کرونا، قانون قرنطینه اجباری مسافران در مبادی ورودی به خاک این کشور را لغو کردند. کلودیو گالیمبرتی، نایب رئیس ارشد شرکت ریستاد انرژی، در این باره اظهار کرد: تسهیل سیاست کووید ۱۹ توسط چین، تاثیر مثبت کوتاه‌مدتی به‌ویژه بر هواپیمایی بین‌المللی خواهد داشت. اما برای عادی شدن کامل تقاضای چین، باید دو ماه دیگر صبر کرد.

آینده بازار نفت

بنابراین حرکت نفت در روند صعودی ادامه داشت تا اینکه بر خلاف افزایش روزافزون تقاضا از سوی چین قیمت نفت ناگهان روند کاهشی به خود گرفت. به عقیده برخی اعلام کاهش عرضه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت روسیه باعث چنین اتفاقی شد. الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، اعلام کرد که به‌دنبال اجرای طرح تعیین سقف قیمت برای نفت خام و محصولات نفتی روسیه این کشور تولید خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز برای ماه آینده میلادی پایین می‌آورد.

به گزارش رویترز، دو مولفه را می‌توان در کاهش فعلی قیمت نفت موثر دانست. یکی احتمال افزایش مجدد نرخ بهره آمریکا و دیگری افزایش ذخایر نفت خام در این کشور. تاثیرگذاری این دو مولفه از آن حیث است که با انتشار گزارش‌های اقتصادی مثبت در آمریکا احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا وجود دارد.

این روند ادامه داشت تا اینکه خبر ورشکستگی برخی بانک‌های آمریکایی حسابی بازار نفت را آشفته کرد. با ورشکستگی و تعطیلی ناگهانی بانک «سیلیکون ولی» پیش‌بینی شد که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف کند. در همین بازه زمانی نفت برنت با قیمت ۷۸.۴۲ دلار در هر بشکه معامله شد.

در همین زمنیه دلار آمریکا تضعیف شد. با این حساب پیش‌بینی‌ها از افزایش تقاضا و قیمت در بلندمدت برای نفت حکایت دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99244

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});