• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

تورم افسارگسیخته بازارهای داخلی در سال ۱۴۰۱

  • کد خبر : 99397
  • 05 فروردین 1402 - 13:45
تورم افسارگسیخته بازارهای داخلی در سال ۱۴۰۱
یاز اکو - قیمت دلار در بازار آزاد در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در کانال ۴۶ هزار تومان معامله شد. در سالی که گذشت بازار مسکن شرایط چندان مناسبی نداشت.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ ریسک خریدوفروش پایان سال دلار

قیمت دلار در بازار آزاد در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در کانال ۴۶ هزار تومان معامله شد، همچنین قیمت دلار در بازار آزاد از ۱۸ تا ۲۵ اسفندماه ۰/۹۹ درصد بازدهی مثبت داشت و ۴۵۰ تومان گرانتر از هفته قبل معامله شد. در روزهای گذشته در حالی که عده‌ای از فعالان از احتمال رشد قیمت دلار در روز جاری سخن می‌گفتند؛ عده‌ای دیگر باور داشتند که معاملات پشت خطی خصوصا در روزهای انتهایی سال اعتبار بالایی ندارد. از نگاه آنها، مالداران به دنبال فروش پیش از تعطیلات نوروز در بالاترین محدوده قیمتی ممکن هستند. این دسته از معامله‌گران می‌گفتند بازارساز روی قیمت بسته شده دلار در انتهای سال حساسیت دارد و به راحتی اجازه رشد را نخواهد داد.

بخشی از فعالان نیز باور دارند که سطح ریسک در بازار بالاست و به همین دلیل تصور می‌کنند که معامله‌گران ترجیح خواهند داد که با دلار به تعطیلات بروند و ریال نگهداری نکنند. اگر این اتفاق رخ دهد، دشوار است که در دو روز انتهایی سال، نوسان معنادار کاهشی رخ دهد.

بازار سهام/ افت تب‌وتاب بازار بورس در هفته منتهی به سال جدید

هفته آخر سال ۱۴۰۱ در حالی پایان یافت که بورس اوراق بهادار تهران تب و تاب هفته‌های اخیر را نداشت. به طوری‌که بازار با رشد تنها ۰.۱۹ درصدی شاخص کل، حس و حال خستگی روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ خود را نشان داد.

با این حال معاملات چهارشنبه بورس در حالی رقم خورد که تمامی گروه‌های بازار به رنگ سبز درآمدند؛ بر همین اساس نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۳۸ هزار و دو واحدی رو‌به‌رو شد و در ارتفاع یک میلیون و ۸۲۰ هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با افزایش ۲.۴ درصدی به سطح ۵۵۴ هزار و ۱۹۵ واحدی رسید. پس از اینکه بازار از واگذاری سهام خودروسازان ناامید و وارد اصلاح عمیقی شد، قیمت‌های جهانی هم تحت تاثیر سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو یعنی افزایش نرخ بهره و تمایل سیاست‌های مالی بر خارج شدن پول از بازارها، میلی به صعود نداشت. با این‌حال فروش شرکت‌ها با نرخ‌های مبادله‌ای و افزایش نرخ تسعیر صنایع به تدریج در صورت‌های مالی شرکت‌ها در بهار ۱۴۰۲ خواهد نشست و با توجه به در پیش بودن فصل مجامع انتظار می‌رود اگر اتفاق خاصی در بازارهای جهانی رخ ندهد، بازار سرمایه تا پایان بهار سال آتی سقف تاریخی خود را بشکند و گام در مسیر رشد بگذارد.

بازار طلا و سکه/ رکورد شاخص بازارها

رکورد شاخص بازارها در سالی که گذشت در اختیار ربع‌سکه طلا بود که با حدود ۱۶۳/۱۵ درصد رشد از ۴ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ به ۱۱ میلیون تومان در پنج‌شنبه گذشته رسید. جالب توجه است که شاخص بازدهی سکه مذکور در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ رقمی معادل منفی ۱/۶۴ درصد بوده است. تحلیلگران دلیل اصلی حرکت آهسته بازار‌ها در سال ۱۴۰۰ را پیگیری جدی‌تر مذاکرات برجام در زمستان این سال می‌دانند که در راستای آن برخی معامله‌گران با چشم‌انداز‌های مثبت اقدام به فروش دارایی‌های خود کرده و در ماه‌های پایانی سال زمینه‌ساز افت نرخ‌ها شدند. اما این انتظارات مثبت با کمرنگ شدن چشم‌انداز قرارداد در سال ۱۴۰۱ از میان رفت و جای خود را به انتظارات تورمی داد.

همچنین تحلیلگران مهم‌ترین عامل رشد چشمگیر نرخ‌ها در سالی که گذشت را حجم بالای انتظارات تورمی در میان معامله‌گران و افراد جامعه می‌دانند.

بازار خودرو/ افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو در سال ۱۴۰۱

قیمت خودرو در سال جاری روند رو به صعودی را پشت سر گذاشت. این درحالی است که وزارت صمت پیش از این وعده کاهش قیمت‌ها را داده بود و حال ادعا می‌کند که کاری از دستش بر نمی‌آید. دی‌ماه سال جاری بود که وزیر صمت مردم را عامل گرانی‌ها دانست و گفت: وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود؛ اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش می‌یابد. به عقیده فاطمی‌امین، افزایش قیمت خودرو تقصیر مردم است و خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می‌روند. حال در این میان این مساله مطرح می‌شود که چرا خودرو تبدیل به کالایی سرمایه‌ای شده است؟ عرضه قطره‌چکانی خودرو به بازار، ممنوعیت واردات خودرو به کشور، بالابودن فاصله قیمتی خودروها بین بازار و کارخانه و ایجاد صف‌های طولانی برای شرکت در لاتاری خودروسازان از جمله مواردی هستند که بازار خودرو را تبدیل به بازاری برای سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

بازار مسکن/ رکود تورمی مسکن در سال ۱۴۰۱

در سالی که گذشت بازار مسکن شرایط چندان مناسبی نداشت. چراکه در نیمه ابتدایی سال بازار در رکود مطلق به سر برد و از نیمه دوم تورم فزاینده نیز به رکود اضافه شد. هرچند از دی‌ماه امسال آماری رسمی در خصوص قیمت مسکن منتشر نشده است، اما بررسی‌های میدانی ادامه‌ مسیر افزایشی قیمت‌ها در دو ماه اخیر را تائید می‌کنند. حالا با نزدیک شدن به سال جدید باید دید قیمت مسکن و ساخت و ساز در چه مسیری قرار می‌گیرد؟

مهدی سلطان‌محمدی کارشناس بازار مسکن می‌گوید: زمانی که تورم انتظاری بالا می‌رود، قیمت ملک بالا می‌رود، چراکه به تجربه مردم دیده‌اند که ملک سپر محافظی برای دارایی‌ها در قبال تورم ایجاد می‌کند و معمولا وقتی قیمت دلار بالا می‌رود و دلار افزایشی است ملک نیز خود را با آن منطبق می‌کند و در یک دهه گذشته همبستگی بالایی بین دلار و قیمت مسکن را شاهد بودیم. به گفته وی، تنها راه برای پیشگیری از جهش دوباره قیمت ملک کنترل تورم انتظاری در جامعه از طریق تغییر سیاست‌های پولی و مالی است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=99397

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});