• امروز : یکشنبه - ۲۸ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 18 August - 2024
3

مسئولیت مجلس در برابر مردم

  • کد خبر : 151858
  • 23 مرداد 1403 - 13:16
مسئولیت مجلس در برابر مردم
یازاکو - رأی‌دهندگان رئیس‌جمهوری با شعار توافق‌سازی انتخاب کرده‌اند، مسعود پزشکیان با ارائه نامزدهایی برآمده از گرایش‌های سیاسی مختلف به این توافق‌سازی عمل کرده و حتی انبوه انتقادها را به جان خریده است؛ و حال مجلس در موقعیتی است که به این راهبرد تن می‌دهد یا تخریب کل اندک سرمایه اجتماعی خلق‌شده را برمی‌گزیند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمد فاضلی جامعه شناس در کانال خود نوشت:

مسئولیت مجلس در برابر مردم

 ۱. اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان در ۴۰ سال گذشته، نتوانسته‌اند یکدیگر را از صحنه سیاست حذف کنند. هر کدام در مقاطعی (حداقل در ۱۳۷۶، ۱۳۸۴، ۱۳۸۸، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲) قصد حذف یکدیگر را داشته‌اند.

۲. طرح حذف و خالص‌سازی به نزاع سیاسی مدام، امنیتی‌شدن و خشونت‌آمیز شدن زندگی سیاسی و ناکارآمدی انجامیده است.

۳. مسعود پزشکیان با شعار «با هم دعوا نکنیم» بر صندلی ریاست جمهوری نشسته است.

۴. پزشکیان به هر ترتیب در پی بازسازی #سیاست_غیرحذفی است. او می‌خواهد سیاست در آغاز راهی قرار گیرد که بشود سیاست‌ورزی به‌مثابه کنش معطوف به خیر جمعی انجام داد، نه کنشی برای حذف دیگری و انحصارگری در قدرت.

۵. وزاری پیشنهادی او هم تلفیقی از گروه‌های سیاسی و تجلی همین نگاه است.

۶. من به صراحت گفته‌ام و نوشته‌ام که پزشکیان آخرین فرصت برای بازسازی سیاست‌ورزی مسالمت‌آمیز و حفظ مردم به عنوان ارزشمندترین سرمایه برای ساختن ایران بهتر است. دیده‌ام که اصول‌گرایانی نیز چنین گفته‌اند. رهبری نظام هم به صراحت گفته‌اند موفقیت رئیس‌جمهور، موفقیت ماست.

۷. مجلس نیز در چنین شرایطی، می‌تواند تکمیل‌کننده راهبرد #سیاست_غیرحذفی باشد. مجلس نه فقط می‌تواند، بلکه مسئولیت دارد که چنین راهبردی را توسعه دهد و به پیروزی آن کمک کند.

۸. اگر نمایندگان مجلس، به نامزدهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو، و ناهمسو با رویکرد سیاسی غالب نمایندگان مجلس رأی اعتماد ندهند، و هیئت وزیران پزشکیان از این گزینه‌ها خالی شود، پیام روشنش این است که مجلس نمی‌خواهد بخشی از فرایند توافق‌سازی، کاهش دادن سطح منازعه سیاسی، تقویت انسجام اجتماعی، و همراهی با رویکرد توافق‌ساز و «با هم دعوا نکنیم» رئیس‌جمهور برای تحقق #خیر_جمعی_ایرانیان باشد.

۹. اگر مجلس به گونه‌ای عمل کند که هیئت وزیران رئیس‌جمهور #پزشکیان، دیگر نماد توافق‌سازی و سیاست غیرحذفی نباشد، همان ۳۰ درصد رأی‌دهنده به پزشکیان نیز به آن ۵۰ درصدی می‌پیوندند که مشارکت نکرده‌اند. سرمایه اجتماعی دولت پزشکیان سقوط می‌کند و عاقبت جمله موفقیت رئیس‌جمهور موفقیت ماست، تیره و تار خواهد شد.

۱۰. مجلس، دولت، قوه قضائیه و کل نظام سیاسی در یک کشتی نشسته‌اند و چنان‌که پیش‌تر بارها نوشته و گفته‌ام، جدایی نظام از دولت، توهمی بیش نیست. این کشتی باید به درد ملت ایران بخورد و بتواند بار تأمین شرایط زندگی بهتر را برای این مردم عزیز و رنج‌کشیده، تحت فشار اقتصادی، تحریم و انواع بحران‌ها را به مقصد برساند. باید امید داشته باشیم که مجلس نخواهد سوراخ‌کننده این کشتی با به شکست کشاندن راهبرد #سیاست_غیرحذفی باشد.

رأی‌دهندگان رئیس‌جمهوری با شعار توافق‌سازی انتخاب کرده‌اند، مسعود پزشکیان با ارائه نامزدهایی برآمده از گرایش‌های سیاسی مختلف به این توافق‌سازی عمل کرده و حتی انبوه انتقادها را به جان خریده است؛ و حال مجلس در موقعیتی است که به این راهبرد تن می‌دهد یا تخریب کل اندک سرمایه اجتماعی خلق‌شده را برمی‌گزیند.

من امیدوارم مجلسیان و صدرِ مجلسیان، به مسئولیت مجلس برای تداوم بخشیدن به سیاست غیرحذفی توجه تمام و کمال داشته باشند؛ و فراهم کردن زمینه‌های سیاسی ضروری برای سیاست‌گذاری برای حل مسأله‌های بحرانی‌شده ایران و رسیدگی به دردهای مردم شریف ایران را اصلی‌ترین کار خود بدانند؛ و راهبرد توافق‌سازی برای سیاست غیرحذفی را سوراخ و بی‌اعتبار نکنند.

مداوم و مستحکم کردن سیاست توافق‌ساز غیرحذفی، مسئولیت مجلس در برابر مردم است تا شرایطی فراهم شود که بهتر زندگی کنند. فرصت‌ها می‌گذرند چون ابر بهار، و آخرین فرصت …

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=151858

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});