به گزارش پایگاه خبری یازاکو، مسعود سعادتی، صبح یکشنبه، ۳۰ دیماه در اولین گردهمایی بانوان مدرسه یار و مدرسه ساز استان با قدردانی از اقدامات این بانوان بیان کرد: ۱۸۹ پروژه نیمه تمام و در دست اجرا در استان وجود دارد که برای اتمام ۷۸ مورد از آنها در سال جاری برنامه ریزی شده است.
وی استفاده از ظرفیت خیرین و مردم را به تأسی از رئیس جمهور، حلال مشکلات زیر ساختی عنوان کرد و افزود: مدارس هنرستانی با تراکم بالای ۳۵ نفر از جمله دیگر اولویتهای این اداره کل برای سال تحصیلی پیش رو میباشد که پیشبینی میشود با ایجاد کارگاه در حیاط هنرستانها، شاهد آزاد سازی کلاسها و کاهش تراکم باشیم. برای موفقیت لازم است به فهم مشترکی از مسائل و چالشها برسیم و بدانیم برای رفع موانع چه اقداماتی را باید انجام دهیم.
وی ادامه داد: زمانی بهترین مدرسه، نزدیکترین مدرسه خواهد بود که آن مدرسه آبروی محله باشد و افراد آن محل نسبت به توسعه و رفع تمامی چالشهای مدرسه محله حساسیت داشته باشند و در این صورت عدالت آموزشی نیز افزایش خواهد یافت.
سعادتی با بیان اینکه نیروی انسانی، اصلیترین مولفه رشد یک کشور است و نقطه آغازین تربیت نیروی انسانی، دستگاه تعلیم و تربیت محسوب می شود؛ اظهار کرد: بر همین اساس توسعه عدالت آموزشی به ویژه در زمینه فضاهای آموزشی جزو اولویتهای وزارت آموزش و پرورش و اصول تربیت نیروی انسانی است.
وی با اشاره به برکات جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه عدالت، بیان کرد:جهش بسیار قابل توجه در زمینه با سوادی و دسترسی به آموزش، یکی از بزرگترین اتفاقات در زمینه توسعه عدالت، بعد از انقلاب اسلامی ایران است؛ اما یک چالش جدی داریم که آن هم عدالت در کیفیت آموزش بوده و این مهم بارها مورد تاکید رئیس جمهور محترم قرار گرفته است.
وی افزود: عدالت در کیفیت آموزش دارای دو بُعد بوده که بخشی شامل سخت افزار و دیگری دسترسی به نرم افزار مناسب شامل طرح و برنامه مناسب و کاربردی در پیشبرد برنامههای آموزشی و تربیتی است.خوشبختانه در زمینه رشد سخت افزاری، اقدامات اولیه که شامل شناسایی و احصاء اطلاعات کامل است، صورت گرفته و مقرر گردیده با راهبری استاندار محترم جلسات مرتب، برگزار و اقدامات تحولی صورت گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش زمانی میتواند متحول شود که مردمی باشد؛ مردمی بودن به معنی گسترش و توسعه مدارس غیردولتی نیست؛ بلکه به معنی اداره مدارس دولتی در تمام ابعاد با مشارکت و بهره مندی از ظرفیت مردم است.
وی بیان کرد: حمایت معنوی از مدارس توسط اولیا و مردم باید سازماندهی شده و برنامه عمل داشته باشد، امروز به دنبال آن هستیم فرایند جدی برای این امر تهیه و تنظیم شود و خوشبختانه اکنون این اهتمام در وزارت خانه وجود دارد که انجمن اولیا و مربیان تقویت شود.
وی هیئتهای مذهبی را یکی از کارآمدترین راههای تربیت فرهنگی و اجتماعی دانشآموزان، عنوان کرد و گفت: آموزش همافزایی، روحیه تیمی و کار جمعی و جلوگیری از تفرقهاندازی و تحریف ارزش ها و باورها از این طریق محقق میشود. همچنین فعالیت و حضور پررنگ دانشآموزان استان در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی، جای خرسندی است و تلاش معاونت پرورشی و فرهنگی در این خصوص جای قدردانی دارد.
وی به نقش هیئتهای مذهبی در تحولات صد سال اخیر کشور اشاره کرد و گفت: هیئتهای مذهبی ، یکی از اصلیترین عناصر منجر به سازماندهی و پیروزی انقلاب اسلامی بودند و اکنون نیز هیئتها به دلیل اثرگذاری و کارکردی که دارند، از محبوبیت زیادی برخوردار هستند.
وی تصریح کرد: کارآمدترین شیوه تربیت اجتماعی و فرهنگی، هیئتهای مذهبی هستند. اگر تشکلهای مردمی محله محور شوند، میتوانند از اغلب آسیبهای اجتماعی نیز پیشگیری کنند و چه قدر زیبا و پسندیده است که دانشآموزان ما در این زمینه فعالیت کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان متذکر شد: امروزه دشمنان سعی در ایجاد تفرقه با شبیخون فرهنگی دارند و هیئتهای مذهبی دانشآموزی که سبب شکلگیری شاکله اعتقادی قوی می شود در این میان نقش مهمی داشته و یکی از سنگرهای محکم در برابر توطئه دشمنان به شمار میآیند و بسترهای مناسب را برای تربیت دانشآموزان فعال و علاقهمند فراهم میکند.
وی با اشاره به اینکه در بیش از ۸۰۰ مدرسه متوسطه اول و دوم هیئت های دانش آموزی فعال هستند گفت : رسالت اصلی این هیئت ها، برگزاری برنامه های مناسبتی به دست خود دانش آموزان است که یکی از جنبه های ساحت اعتقادی می باشد.
وی گفت: بزرگترین هیئت دانش آموزی استان مقرر گردیده در نیمه شعبان در مصلی اعظم گرد هم آید و میلاد با سعادت منجی عالم بشریت در قالب برنامه های متنوع دانش آموزی جشن گرفته شود.
در این همایش از گروه تواشیح و مدیحهسرایی ثامنالائمه آموزش و پرورش منطقه تیکمهداش به دلیل کسب رتبه در بین گروههای استانی و مدیر دارالقرآن این منطقه قدردانی به عمل آمد. این برنامه با برگزاری و اجرای برنامههای فرهنگی و مذهبی دانشآموزی متعدد همراه بود.