به گزارش یازاکو، احمد موقری روز سه شنبه مجموع گزارش های ارسالی مردمی در سالجاری تاکنون را بیش از ۵۰۰ مورد اعلام و اظهار کرد: بخش قابل توجهی از این گزارش ها مربوط به مشکلات زیست محیطی، منابع طبیعی و معضلات و کاستی های مربوط به ماموریت های شهرداری ها است.
به گفته وی در سالجاری تمام گزارش های ارسالی در سامانه سجام دادگستری کل آذربایجان شرقی اقدام و در صورت لزوم و درخواست گزارش دهنده ها، نتایج به اطلاع آنها نیز رسیده است.
موقری با اشاره به فعالیت چهار ساله سامانه سجام، تعداد کل گزارش های ارسالی در آذربایجان شرقی چهار هزار و ۵۰۰ مورد اعلام کرد که به بسیاری از آنها رسیدگی و اقدامات لازم به انجام رسیده است.
وی هدف اصلی از راه اندازی سامانه سجام را پیشگیری از تخلفات و جرایم با اتکا به مشارکت عمومی افراد جامعه بیان کرد و گفت: برای ورود به آن لازم است افراد با وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد اقدام به ثبت نام کنند.
موقری یکی از مشکلات اصلی در گزارش های مردمی سامانه سجام را سنددار نبودن این گزارش ها اعلام و اضافه کرد: متاسفانه به همین دلیل بسیاری از گزارش ها در مراحل بعدی بررسی های کارشناسی دچار مشکل می شود و دادگستری نمی تواند به طور کامل به آن ها ورود کند.
وی با تاکید بر اینکه تمام گزارش ها و مکاتبات مربوط به سامانه سجام به صورت محرمانه انجام می شود، یادآور شد: هیچ گونه اجباری برای درج نام و شماره های تماس از سوی افراد گزارش دهنده نیست و مراجعه ای به دستگاه قضائی نیز در این زمینه نمی شود.
موقری نقش تشکل های مردمی در ارسال گزارش های تخلف از سوی دستگاه های مختلف اجرایی و خدماتی در بهینه سازی سامانه سجام را بسیار مهم خواند و با تاکید بر اینکه این تشکل ها بازوان قوی دادگستری ها هستند، گفت: ما به همراهی تشکل های مردم نهاد به شدت نیاز داریم و در این راستا جلسات و نشست های تخصصی و توجیهی مختلف نیز برگزار شده است.
وی ادامه داد: تعداد ۲۸ سمن و تشکل مردمی با ثبت نام در سامانه سجام با دادگستری کل آذربایجان شرقی همکاری دارند که امیدواریم در آینده این تعداد افزایش یافته و همکاری های دوجانبه برای سالم سازی شرایط عمومی دستگاه های اجرایی و خدماتی گسترش یابد.