• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
7
رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز:

قیمت مسکن کاهش می یابد

  • کد خبر : 27978
  • 06 شهریور 1400 - 14:52
قیمت مسکن کاهش می یابد
یاز اکو - رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز اظهار داشت: بر اساس مشاهدات ما در سامانه در سال ۱۴۰۰ هیچ گونه افزایش قیمت مسکن مشاهده نمی شود و رکود قیمت حاکم بر این بازار حاکم است البته این قیمت ها در باز مسکن مشاهده می شود حباب بوده و ما آن را قبول نداریم.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از سازه خبر، رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز در ابتدای گفتگو با اشاره به اینکه “در شهرستان تبریز حدود ۵۵۰۰ الی ۶۰۰۰ مشاور املاک فعالیت می کنند بر ضروروت فعالیت مشاورین املاک با اخذ مجوز های لازم و پروانه کسب تاکید کرد و گفت: عملاً مشاورین املاکی که فاقد پروانه کسب هستند، قادر به ثبت قرارداد درسامانه نیستند. لذا اگر مشاور املاکی بخواهد ثبت قراردادی در سامانه صورت دهد مستلزم داشتن پروانه کسب است که با استفاده از دستگاه توکن مستقیماً با سامانه املاک و مستغلات کشور مرتبط می‌شود که خوشبختانه در این زمینه، شهرستان تبریز در کل کشور از سال ۱۳۹۹ تاکنون توانسته ۶۰ هزار قرارداد ثبت نماید، که این اتفاق به نوبه خود بی نظیر بوده است.

پلمپ ۱۳۰ واحد صنفی مشاورین املاک تبریز و حومه

وی افزود:در خصوص واحد های فاقد مجوز لازم به ذکر است که اتحادیه مشاورین املاک تبریز دارای سه بازرس بوده که تمام وقت در شهر تبریز و حومه آن نظارت گسترده و جامع می‌کنند که در طول یک سال گذشته حدود ۱۳۰ واحد صنفی که قرار داد دست نویس تنظیم کرده اند و به ابلاغیه و بخشنامه های اتحادیه مشاورین املاک توجهی نکرده‌اند، پلمپ شده است. به جرات می توان گفت واحدهای صنفی بدون پروانه کسب سریعاً توسط اتحادیه شناسایی و به پلیس نظارت بر اماکن معرفی و برخورد قانونی با آنها صورت می گیرد.

رکود قیمت حاکم بر بازار مسکن است

اسماعیل نعمتی در خصوص “افزایش بی رویه قیمت مسکن” نیز اظهار داشت: بر اساس مشاهدات ما در سامانه در سال ۱۴۰۰ هیچ گونه افزایش قیمت مسکن مشاهده نمی شود و رکود قیمت حاکم بر این بازار حاکم است البته این قیمت ها در باز مسکن مشاهده می شود حباب بوده و ما آن را قبول نداریم.

وی ادامه داد: قیمت مسکن کاملا مرتبط با افزایش هزینه مصالح ساختمانی و هزینه هالی شهرداری است، البته احتکار مسکن نیز یکی از عوامل افزایش قیمت آن است. مثلاً فردی ممکن است دارای ۱۰ واحد ملکی بلااستفاده باشد که متاسفانه منجر به افزایش بی رویه قیمت مسکن می‌شود. از طرفی جو روانی حاکم بر جامعه که مردم نگاه صعودی به قیمت مسکن دارند تا حدودی روی افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار است، البته لازم به ذکر است مقایسه قیمت مسکن با طلا و ارز و مصالح ساختمانی صورت می گیرد. از جمله دلایل افزایش هزینه قیمت مسکن به عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار مسکن باز می گردد در سال ۱۳۹۲ سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکن تولید می شد، اما اینک شاهد کاهش ۶۰ درصدی تولید مسکن هستیم که موجب افزایش تقاضا و کاهش عرضه و در نتیجه بی ثباتی و افزایش قیمت مسکن می شود.

نظارتی بر بازار مسکن وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز در خصوص افزایش بی رویه نرخ اجاره بها در تبریز گفت: از آنجایی که متولی مسکن، وزارت راه و شهرسازی است و اصولاً متولیان این امر یعنی دولتمردان باید در این بحث ورود کنند اما مشاهده می شود براین بازار مسکن و اجاره بها نظارت خاصی وجود ندارد و این اصلی ترین دلیل افزایش قیمت اجاره بهای مسکن است. همچنین افزایش هزینه مسکن، افزایش اجاره بها را در بر دارد و صاحبان مسکن به عنوان سرمایه گذار نمی توانند با همان اجاره‌بهای قبلی و بدون افزایش هزینه قرارداد را تمدید نمایند چراکه این امر به ضرر آنهاست.

وی افزود: از سال گذشته طرحی ارایه شد که به دلیل وجود بیماری کرونا تمدید اجاره ها به صورت خودکار با افزایش هزینه اجاره بهای حد اکثر ۲۰ درصدی اعمال می شود اما طبق گزارشاتی که به گوش می‌رسد، این طرح اجرا و عملی نشده است و حکم تخلیه مستاجرین داده می‌شود یا مثلاً از جمله دیگر طرح‌هایی که در مجلس تصویب شده و اجرا نمی شود، طرح خانه‌های استیجاری است که هر کسی بیشتر از دو ملک داشته باشد و اجاره ندهد مشمول مالیات میشود که به این طرح نیز عمل نمی شود و هیچ نهاد یا سازمانی به عدم اجرای آن نظارت نمی کند.

مشاورین املاک عامل کاهش قیمت مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز، در مورد نقش “بنگاه های املاکی در افزایش قیمت مسکن” افرود: اگر فرض کنیم فروشنده ای برای فروش ملکی به مشاور املاک مراجعه کند و مشاور املاک خریدار آن ملک باشد حتی اگر به نفع خودش هم که شده قیمت ملک را کاهش می دهد و موجب کاهش قیمت مسکن در بازار میشود، نه افزایش. لذا می‌توان گفت “مشاور املاک عامل کاهش قیمت مسکن است”. حتی ما در کلاس‌های آموزشی که برای مشاورین املاک برگزار می‌کنیم، تاکید می‌کنیم که همیشه جانب مستاجرین را در نظر بگیریدو از افزایش هزینه پیشگیری نمایند. البته افزایش اجاره بها در تبریز نسبت به دیگر شهرستان های دیگر از جمله تهران و اصفهان بسیار کمتر است که باز هم همین مقدار افزایش اجاره بها مورد قبول ما نیست.

وی تصریح کرد : اگر دولت با ارائه پروانه رایگان برای تولیدکنندگان مسکن و با کاهش قیمت مصالح ساختمانی از آنها حمایت کند و تولید مسکن افزایش یابد و ثبات قیمت در بازار را به وجود آید، در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

نعمتی با بیان این که “دولت فعلی برنامه‌هایی برای مسکن دارند” خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد قیمت مسکن کاهش خواهد یافت، فعلاً مردم در خرید خانه دست نگه دارند، خبرهای خوشی در راه است و به آینده کشور امیدواریم.

نکاتی پیرامون زمان عقد قرارداد 

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تبریز در بخش پایانی چند نکته را برای شهروندان متذکر شد، و گفت: متاسفانه در زمان عقد قرارداد و امضای آن از خریداران و فروشندگان محترم در خواست می کنیم که قرارداد را به دقت ملاحظه نمایند تا پس از آن دچار مشکلی نشوند.

وی افزود: در هنگام مراجعه به دفاتر مشاورین املاک حتماً پروانه کسب وی را مشاهده نمایند تا اطمینان کافی حاصل شود، همچنین اگر واحدهای بدون پروانه کسب را مشاهده نمودند از طریق تلفن گویای اتحادیه گزارش نمایند و یا حتی اگر با هرگونه تخلفی مواجه شدند از طریق بازرسین و هیئت مدیره اتحادیه مشاورین املاک اطلاع رسانی کافی صورت گیرد تا در سریعترین زمان ممکن برخورد قانونی لازم به عمل آید.

اسماعیل نعمتی تاکید کرد: مراجعین به مشاورین املاک حتماً از قراردادهای دست نویس خودداری نمایند و تخلف ها را گزارش نمایند چرا که هم اکنون قراردادها در سامانه و به صورت قانونی و یکپارچه اعمال می شود و هیچ گونه قرارداد دست نویس ارزش قانونی ندارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=27978

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});