وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دانشگاههای وزارت علوم و بهداشت، گفت: امیدوارم روزی برسد که همه به این عقلانیت برسیم که آموزش در کشور باید یکپارچه باشد.
به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و فعلی دانشگاه تربیت مدرس که عصر امروز در این دانشگاه برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: دانشگاه تربیت مدرس الگوی بسیار مناسبی است که نشان میدهد آموزش در کشور باید یکپارچه باشد. رتبه بالای این دانشگاه با تعداد کمتر عضو هیات علمی آن نسبت به دانشگاه تهران نشان از این است که وضعیت دانشگاه تربیت مدرس از نظر بهرهوری بالاست.
وی در این رابطه ادامه داد: اگر دانشگاه علوم پزشکی تهران با دانشگاه تهران با هم میبودند، رتبه این دانشگاه در سطح دنیا جایگاه ویژهتری داشت.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به روز بسیج در تعریف از بسیجی، گفت: بسیجی کسی است که نتیجه رفتار، گفتار و کردار او باعث دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی شود و از آنجا که جامعه دانشگاهی چنین رفتاری دارد، پس همه بسیجی هستند.
دکتر زلفی گل افزود: اگر امروز جایگاه خوبی در دنیا داریم و دانشمندانی داریم که در دنیا مرجع علمی هستند، این امر ثمره خون شهداست.
وی با اشاره به روز دانشجو عنوان کرد: در آذر ماه چند اتفاق افتاده و خواهد افتاد که روز دانشجو یا ۱۶ آذر از مهمترین آنهاست. کرونا نشان داد دانشگاه یک کالبد است و روح دانشگاه دانشجو است و اگر دانشجو نباشد، دانشگاه معنا و مفهومی ندارد. امیدوارم به زودی شاهد حضور مجدد دانشجویان در دانشگاه باشیم. کرونا نشان داد آنچه کشورها باید در آن سرمایهگذاری کنند، علم و فناوری و دانشگاههاست.
زلفی گل در این رابطه افزود: روح حاکم در بودجه کشور باید سرمایه گذاری در زمینه علم و فناوری باشد و اگر نوع نگاه خود را اینگونه تدوین کردیم، موفق خواهیم شد. اگر به این ایمان داریم که راه حل مشکلات، دانشگاهیان و فضای علم کشور است، باید بسترسازی سخت افزاری و نرم افزاری کنیم و با حمایت مشکلات را حل کنیم؛ ولی اگر دانشگاهیان در جهت حل مشکلات مورد توجه قرار نگیرند، مشکلات کشور همچنان ادامه خواهد یافت. تصمیم با حاکمیت است و باید به دانشگاهیان اعتماد و اعتبار داده شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه تنها اختلاف ما با دنیا در حوزه علم و فناوری است، گفت: ما از دنیا تافته جدا بافته نیستیم. مسیر پیشرفت از طریق علم و دانش است که در بستر خاص خود رشد میکند. یکی از این شرایط این است که دانشگاهها امکانات ویژهای داشته باشند و باید این اجازه را دهیم که هر دانشگاه مزیتهای ایجادی خلق کند. این رویه که به دانشگاهها استقلال نمیدهیم و از نظر مالی برای همه دانشگاهها تنها یک سقف در نظر گرفتهایم، رویه درستی نیست.
زلفی گل با بیان اینکه چرا ما قبول نداریم معلمی و استادی یک تخصص است، خاطرنشان کرد: امروزه هر کس که از دانشگاه دکتری میگیرد، بلافاصله جذب دانشگاه میشود بدون اینکه شیوه تدریس و انگیزش را آموخته باشد. بنابراین برنامه دارم هر فردی که میخواهد عضو هیات علمی شود با دریافت حقوق یک سال شیوه تدریس را بیاموزد و برای تدریس از اساتید متبحر استفاده شود.
وی با اشاره به وظایف کلان دانشگاهها اظهار کرد: مرجعیت علمی، کادرسازی، خدمت به جامعه و رفع نیازهای جامعه از وظایف کلان دانشگاههاست. ما در مرجعیت علمی موفق بودهایم و دانشمندان برتری داریم. در بحث کادرسازی نیز نمره ما قابل قبول است و موفق بودهایم. چرا که دانشجویان از استانداردهای لازم برخوردارند.
معرفی معاون فناوری ظرف چند روز آینده
زلفی گل در این رابطه ادامه داد: آنچه که باعث شده سیستم برای دانشگاهها ارزش بسیار بالایی قائل نشود، این است که دانشگاهها در راستای حل مسائل جامعه آنچنان که انتظار میرود عملکرد خوبی نداشتهاند که البته دلیل این امر این است که ما از آنها نخواستهایم. در این رابطه در دوران وزارت جدید یک سری اقدامات اولیه انجام شد. در این راستا معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم تاسیس شد و ظرف چند روز آینده معاون فناوری منصوب و معرفی خواهد شد. به این ترتیب بستر لازم برای ارتباط دانشگاهها از طریق پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد با جامعه میسر خواهد شد.
وی در رابطه با دیگر اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم، گفت: سیستمی طرح کردهایم که نظام ایدهها و نیازهاست و در پایگاه ISE در حال تاسیس است تا تمام نیازهای کشور در صنایع خصوصی و دولتی ثبت شود و هر ایرانی هر نیازی را که تشخیص داد، در این سیستم ثبت کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در رابطه با دیگر اقدامات وزارت علوم، تصریح کرد: ما سالی ۵ تا ۶ هزار دانشآموخته دکتری داریم که باید سربازی بروند. در این راستا با ستاد کل نیروهای مسلح مذاکره کردهایم که این افراد دوره پسا دکتری بگذرانند و زیر نظر اساتید دانشگاه طرحهایی را بر اساس نیازهای جامعه ارائه دهند و دیگر سربازی نروند. حقوق این افراد هم یک سوم تا یک دوم پژوهشگران پسادکترای معمولی خواهد بود.
وی در پایان تاکید کرد: دانشگاه جایی است که سرمایه اجتماعی نظام را افزایش دهد. اگر شرایطی در شأن دانشگاه فراهم کنیم، نتیجه آن را در تربیت فرزندان خواهیم دید و امید و نشاط به جامعه باز میگردد.