به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از بنکر، این مطلب را رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
به گفته قاسمی با تکمیل عملیات احداث این خط آهن، راه آهن ایران به راه آهن آذربایجان متصل می شود.
وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: هدف ایران پیوستن به قفقاز، روسیه و کشورهای اروپایی است. برای این منظور احداث راه آهن رشت – آستارا در کانون توجه قرار گرفته است.
بحث ساخت این مسیر ریلی در سفر رئیس جمهور ایران به روسیه مطرح شد. پیش بینی می شود با تخصیص اعتبار به زودی عملیات ساخت و ساز این پروژه آغاز شود.
لازم به ذکر است که اساس کریدور حمل و نقل شمال-جنوب بر اساس توافقنامه بین دولتی که در ۱۲ سپتامبر سال ۲۰۰۰ بین روسیه، ایران و هند امضا شد، گذاشته شد. به طوریکه تعدادی از کشورها این توافقنامه را تصویب کرده اند(جمهوری های آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، هند، جمهوری اسلامی ایران، قزاقستان، قرقیزستان، سلطنت عمان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین). هدف از ایجاد این کریدور کاهش زمان تحویل کالا از هند به روسیه و همچنین اروپای شمالی و غربی است (زمان تحویل در مسیر فعلی بیش از ۶ هفته است، پیش بینی می شود این پس از شروع بکار این کریدور به ۳ هفته از طریق شمال-جنوب کاهش یابد).
راه آهن قزوین – رشت بطول ۱۷۵کیلومتر در ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ برای اتصال راه آهن آذربایجان به شبکه ریلی ایران در داخل کریدور به بهره برداری رسید.