• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
2
سفیر سابق ایران در آذربایجان:

تنش با همسایگان به نفع آذربایجان نیست / سفیر جدید ایران در ارمنستان از دیپلمات‌های قدیمی است و به نهاد دیگری وابسته نیست

  • کد خبر : 100706
  • 17 فروردین 1402 - 13:31
تنش با همسایگان به نفع آذربایجان نیست / سفیر جدید ایران در ارمنستان از دیپلمات‌های قدیمی است و به نهاد دیگری وابسته نیست
یاز اکو - سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان بیان کرد: وقتی جمهوری آذربایجان فعالیت سفارتش را در ایران به حالت تعلیق در آروده، یعنی باب دیپلماسی را بسته است. به اعتقاد من جمهوری آذربایجان باید مقداری در این رابطه هوشمندانه‌تر عمل و در واقع سعی کند روش‌های دیپلماتیک را به روش‌های رسانه‌ای و تمسک به اتهام و تهمت به ایران ترجیح دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصادآنلاین، محسن پاک‌آیین، سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در خصوص تنش ایجاد شده میان تهران و باکو گفت: جمهوری اسلامی ایران همیشه یک مسیر عادلانه و منطقی را در پیش گرفته و آن هم توسعه و تقویت روابط با همسایگان است. در این چارچوب جمهوری آذربایجان هم به عنوان یکی از همسایگان، اشتراکات زیادی با ما دارد و ما علاقه‌مند هستیم که با جمهوری آذربایجان ارتباط خوبی داشته باشیم و بارها این موضوع اعلام شده است.

وی در ادامه توضیح داد: اما متاسفانه جمهوری آذربایجان اخیراً مسیر مذاکرات دیپلماتیک برای بهبود روابط یا کاهش اختلافات را کنار گذاشته و بیشتر به دنبال استفاده از ابزارهای رسانه‌ای علیه ایران است. در واقع برای اینکه پیغام‌های خودشان را به ما برسانند، از روش رسانه‌ای استفاده می‎کند. این روش پسندیده‌ای برای کشورهایی که دارای وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی هستند، نیست.

پاک‌آیین اشاره کرد: بر اساس همین روش سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، ایران را به دخالت در حمله به یکی از نمایندگان مجلس این کشور متهم کرد که این اتهام کاملاً بی اساس و بی ربطی بود. اخیراً هم عده‌ای دستگیر شدند و مشخص شد که این سخن درست نبوده است. سخنگوی وزیر امور خارجه که یک فرد رسمی است باید خیلی در صحبت کردن برای حفظ رابطه با یک کشور دوست، دقت کند. در مجموع به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران کاملاً در روابط با جمهوری آذربایجان دارای حسن‌نیت، خویشتن داری و صبر است ولی این بستگی دارد که آنها چه قدم‌هایی را برای بهبود روابط برمی‌دارند.

این دیپلمات سابق گفت: به اعتقاد من قدم اول را جمهوری آذربایجان باید بردارد. برای حل مسائل بین کشورها سفارتخانه‌ها نقش عمده را دارند. وقتی جمهوری آذربایجان فعالیت سفارتش را در ایران به حالت تعلیق درآورده، یعنی باب دیپلماسی را بسته است. به اعتقاد من جمهوری آذربایجان باید مقداری در این رابطه هوشمندانه‌تر عمل کند. در واقع سعی کند روش‌های دیپلماتیک را به روش‌های رسانه‌ای و تمسک به اتهام و تهمت به ایران ترجیح دهد.

وی در ادامه در خصوص تغییر سفرای ایران در جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: تغییر سفرا کار معمولی است. آقای موسوی سفیر خوب ما در جمهوری آذربایجان دوره ماموریتشان تمام شده و به ایران برمی‌گردد. آقای مجتبی دمیرچی‌لو سفیر ما در قزاقستان بود و از دیپلمات‌های قدیمی و با تجربه وزارت خارجه هستند که به جمهوری آذربایجان می‎روند. آقای سبحانی هم در کراچی سر کنسول بودند و در سوریه سفیر ما بودند و در ادامه سفیر ما در ارمنستان خواهند بود. ایشان هم از دیپلمات‌های قدیمی وزارت امور خارجه هستند و به نهاد دیگری وابسته نیستند، لذا شایعاتی که گفته می شود در واقع اساسی ندارد.

در خصوص روابط ایران و جمهوری آذربایجان پاک آیین تصریح کرد: به نظر نمی‌رسد جمهوری آذربایجان تعمدی در اینکه روابط خودش با ایران را تخریب کند، داشته باشد. به اعتقاد من برخی تصمیمات عجولانه که توسط بعضی افراد رسمی در این کشور گرفته می‌شود، باید تصحیح شود. به اعتقاد من جمهوری آذربایجان باید رویه خود را نسبت به ایران درست کند. همچنین به تمامیت ارضی کشورهای منطقه احترام بگذارد و مشکلات خود را با ارمنستان حل کند.

وی در نهایت اعلام کرد: این نکته اصل است که جمهوری آذربایجان باید به صورت دیپلماتیک با دوستان منطقه‌ای خود و حتی با ارمنستان مذاکره کرده و مشکلات خود را حل کند. نباید اینگونه حرکت کند که تصور شود به دنبال ایجاد مشکل برای کشورهای منطقه است. به نفع جمهوری آذربایجان نیست که با کشورهای همسایه خود وارد تنش بشود و امیدوارم چنین نیتی نداشته باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=100706

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});