• امروز : سه شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 7 May - 2024
1

اردوغان در نظرسنجی ها پیش از انتخابات ترکیه پیشتاز است

  • کد خبر : 102314
  • 30 فروردین 1402 - 12:00
اردوغان در نظرسنجی ها پیش از انتخابات ترکیه پیشتاز است
یازاکو - براساس نظر سنجی ها رجب طیب اردوغان، همچنان برتری خود را در برابر رقبا برای انتخابات ۱۴ می حفظ کرده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح، نتایج دو نظرسنجی در فاصله زمانی دو هفته ای برگزار شد و بر اساس این نظرسنجی، پیش بینی می شود اردوغان در انتخابات پیش رو ۵۰٫۸ درصد آرا را به دست آورد، در حالی که کمال قلیچداراوغلو، نامزد اصلی جناح مخالف، ممکن است ۴۳٫۱ درصد آرا را به دست آورد. بر اساس این نظرسنجی، این دو مرد بسیار جلوتر از محرم اینجه، تنها نامزد بدون حمایت ائتلاف هستند که ۴٫۵ درصد از آرا را به دست آورد.

سینان اوغان، نامزد راست افراطی نیز با، ۱٫۶ درصد آرا در ته این جدول باقی مانده است.

در همین حال، حزب عدالت و توسعه اردوغان (AK Party) 40.4 درصد از آرا را در این نظرسنجی به دست آورد و بالاتر از ۲۵٫۵ درصد برای حزب جمهوری خواه خلق (CHP) به رهبری کمال قلیچداراوغلو. حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) بوده است.

این اولین انتخابات از زمانی است که ترکیه اولین انتخابات چند حزبی خود را حدود ۷۳ سال پیش برگزار کرد که در آن تعداد زیادی از ائتلاف ها با هم رقابت داشتند. اگرچه این مشارکت ها به دلیل ضرورت برای اپوزیسیون ایجاد شد که بارها در برابر اردوغان و حزب عدالت و توسعه شکست خورده اند، حزب عدالت و توسعه نیز در طول سال ها متحدان جدیدی در اتحاد مردمی خود یافته است.

برخلاف ائتلاف اپوزیسیون که تنها هدف آن پایان دادن به حکومت طولانی حزب عدالت و توسعه است، ائتلاف مردمی ادعا می کند که اتحاد آنها به خاطر وحدت عمومی و منافع ترکیه است.

در زمان اردوغان، حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال ۲۰۰۲ با کسب بیش از ۳۴ درصد آرا، اکثریت پارلمانی را به دست آورد که برای حزبی که تازه وارد صحنه سیاسی شده بود، نتیجه شگفت انگیزی بود.

اردوغان حزب عدالت و توسعه را به پیروزی های بیشتری در انتخابات محلی و عمومی در سال های بعد هدایت کرد. وی یک رقیب سرسخت برای مدعیان ریاست جمهوری است که به اندازه اردوغان ، از کودتا و تلاش های متعدد برای تعطیلی حزب خود جان سالم به در برد، نیستند.

اردوغان اکنون امیدوار است که دوباره در برابر اپوزیسیون مثل همیشه متحد، موفق شود.

کمال قلیچدار اوغلو کیست؟

کمال قلیچداراوغلو به عنوان رقیب اصلی اردوغان به جز جانشینی دنیز بایکال فقید در سال ۲۰۱۰ به عنوان رهبر CHP، هیچ موفقیتی در سیاست ندارد.

وی در همان سالی که حزب عدالت و توسعه وارد صحنه سیاسی شد، به عنوان قانونگذار انتخاب شد. او با تبدیل CHP از یک حزب متعارف سکولار با ایدئولوژی کمالیستی به حزبی “چپ تر و ، از خود دور کردن حامیان قدیمی و یافتن متحدان و حمایت جدید از عناصر چپ افراطی تر در سیاست ترکیه، اعتبار دارد.

تلاش او برای جلب حمایت حزب HDP حامی PKK از انتخابات خشم رای دهندگان را برانگیخت. با این حال، به لطف حمایت جناح مخالف، برای اولین بار به نظر می رسد که قلیچ دار اوغلو به پیروزی نزدیکتر است.

کمپین اردوغان

به نظر می رسد حزب عدالت و توسعه قصد دارد کمپین انتخاباتی خود را پس از زمین لرزه ۶ فوریه که بیش از ۵۰۰۰۰ نفر را در جنوب شرقی ترکیه کشته است، کم رنگ نگه دارد. با این حال، راهپیمایی‌ وفعالیت های مبارزاتی با حال و هوای غمگین و بدون آهنگ‌های شاد همچنان ادامه خواهد داشت.

حضور اردوغان تاکنون محدود به مراسم افتتاحیه و راه اندازی چندین پروژه بود، از ساخت خانه های جدید برای زلزله زدگان گرفته تا راه اندازی یک کشتی جنگی پیشرفته. به گزارش روزنامه صباح، وی در ۴۰ استان از ۸۱ استان ترکیه به عنوان بخشی از دستور کار انتخابات، تجمعاتی برگزار خواهد کرد.

این روزنامه گزارش داد که کمپین این حزب خدمات گذشته دولت های حزب عدالت و توسعه به کشور را با وعده های “بیشتر در آینده” به عنوان بخشی از چشم انداز “قرن ترکیه” که اردوغان سال گذشته اعلام کرد و در آغاز انتخابات این حزب تکرار کرد، برجسته خواهد شد.

انتظار می‌رود اردوغان تا زمان برگزاری انتخابات، هر روز از دو شهر بازدید خواهد کرد.

بی شک حزب عدالت و توسعه دستاوردهای قابل توجهی در بعد جهانی و داخلی داشته است و همین می تواند برگه برنده ای دربرابر قلیچ دار اوغلو و هم پیمانانش باشد.

یکی از موارد جدید در مانیفست انتخاباتی که به لطف سوابق دولت حزب عدالت و توسعه مملو از تعهدات قابل انجام بود، تأسیس بانک خانواده و جوانان است. این بانک که از محل درآمد گاز طبیعی و نفت ترکیه تامین می شود، به رفاه گروه های تحت این عنوان کمک خواهد کرد. “خانواده” برجسته ترین مانیفست است که متعهد می شود مانع از آن شود که هیچ خانواده ای را زیر حداقل استاندارد زندگی کند. این سازمان متعهد به ایجاد یک سیستم حمایت از خانواده است.

این حزب همچنین قول داده است که زنان خانه دار همانند زنان شاغل از حقوق بازنشستگی بهره مند شوند.

مانیفست می گوید که یک سوم حق بیمه ای که زنان خانه دار برای برخورداری از مستمری باید بپردازند، تحت پوشش دولت قرار می گیرد. برای زنان سالمند سن بازنشستگی بر اساس تعداد فرزندان و انعطاف پذیر خواهد بود. بر اساس این مانیفست حداقل یک نفر از هر خانوار دارای شغل خواهد بود.

همچنین شامل مشوق هایی می شود که همانند پوشش دولتی حق بیمه تامین اجتماعی شرکت های خصوصی برای هر کارمند باشد.

فصول اعلامیه انتخاباتی تحت عنوان “اصلاح عدالت” و “حقوق و آزادی ها” نوید اصلاحات جدید در این زمینه و استاندارد بالاتر دموکراسی است.

بر اساس این مانیفست، همچنین متعهد می شود قانون احزاب سیاسی را به گونه ای که بر آزادی ها تاکید دارد، بازنگری کند، “اصلاحات قانونی” از طریق تلاش های مشارکتی، کثرت گرایانه و شفاف تحقق خواهد یافت وطرح شکایت برای تعطیلی احزاب سیاسی منوط به تصویب پارلمان ترکیه خواهد بود.

از دیگر وعده‌های حزب عدالت و توسعه می‌توان به معرفی ابتکار عمومی اشاره کرد اینست که به شهروندان عادی این امکان را می‌دهد تا در صورت جمع‌آوری امضای کافی در دادخواست‌های خود، قانون جدیدی پیشنهاد کنند یا برای ابطال قانون موجود به دادگاه قانون اساسی مراجعه کنند علاوه بر این یک پلتفرم «دموکراسی الکترونیکی» نیز برای اجرای روش‌های رای‌گیری دیجیتال و بحث ایجاد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=102314

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});