• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

چگونه زمان تحصیل را به سابقه بیمه‌پردازی‌مان اضافه کنیم؟

  • کد خبر : 103236
  • 08 اردیبهشت 1402 - 10:46
چگونه زمان تحصیل را به سابقه بیمه‌پردازی‌مان اضافه کنیم؟
یاز اکو - دانشجویان مانند بسیاری از اقشار کشور می‌توانند تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی قرار بگیرند و در حین تحصیل برای خود سوابق بیمه‌ای ایجاد کنند. سوابق بیمه‌ای دانشجویان در تأمین‌اجتماعی تفاوتی با سوابق بیمه‌ای افراد شاغل ندارد و به سوابق بیمه‌ای دوران اشتغال بعد از تحصیل آنان متصل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، در صورتی‌که پس از فارغ‌التحصیلی، بیمه‌پردازی افراد در سایر صندوق‌های بیمه‌ای همچون بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح و… ادامه یابد، سوابق بیمه تأمین‌اجتماعی دوران تحصیل آنان، قابل انتقال به سایر صندوق‌های بیمه‌گر خواهد بود.

برای بیمه دانشجویان چه شرایطی باید داشته باشیم؟
بیمه دانشجویان سازمان تأمین‌اجتماعی که چند سالی است در قالب کلی بیمه مشاغل آزاد، امکان‌پذیر شده است، شرایط بسیار سهل و ساده‌ای دارد و برای اینکه تحت پوشش بیمه دانشجویی قرار بگیرد، شرط اصلی این است که دانشجوی در حال تحصیل در یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی رسمی باشید.
برای این بیمه در شرایط عادی و اگر سن شما در محدوده ۱۸ تا ۵۰ سال است، نیازی نیست که قبلاً سابقه بیمه داشته باشید؛ اما دانشجویانی که بیش از ۵۰ سال سن داشته باشد، باید معادل مازاد سنی نسبت به ۵۰ سال، سابقه بیمه‌پردازی قبلی داشته باشد. البته اگر فردی دارای ۱۰ سال سابقه قبلی بیمه‌پردازی باشد، از شرط سنی معاف است و در صورت دانشجوی در حال تحصیل بودن با هر سنی می‌تواند تحت پوشش بیمه دانشجویان قرار گیرد.

آیا بیمه دانشجویان، یک بیمه مطمئن و معتبر است؟
بیمه دانشجویان طرحی است که چند سالی است از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی در حال اجراست؛ در کنار شرایط سهل و آسان، مزایای ارزشمندی برای دانشجویان دارد که مهم‌ترین مزیت آن، آغاز بیمه‌پردازی و ایجاد سوابق بیمه از سنین پایین‌تر و تأثیر آن بر سن بازنشستگی فرد دانشجو است.
سازمان تأمین‌اجتماعی که متولی طرح بیمه دانشجویان است، مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان فعال در حوزه بیمه اجتماعی کشور است که براساس تعداد افراد تحت پوشش این سازمان، می‌توان گفت که از هر دو نفر ایرانی، یک نفر تحت پوشش این سازمان است. این سازمان یک نهاد عمومی تحت نظارت دولت است که دولت تضمین‌کننده استمرار خدمات و تعهدات آن در قبال بیمه‌شدگان است.

مبلغ حق بیمه دانشجویان چقدر است؟
نکته‌ای برای محاسبه و پرداخت حق بیمه دانشجویان وجود دارد و آن اینکه نوع خدمات مورد تعهد سازمان تأمین‌اجتماعی در هر نرخ، متفاوت است و متقاضی بیمه، مختار به انتخاب یکی از این نرخ‌ها است. نرخ حق بیمه دانشجویی ۱۲ درصد شامل خدمات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می‌شود، یعنی بیمه‌شده با انتخاب این نرخ و پرداخت حق بیمه، بعد از رسیدن به شرایط سن و سابقه قانونی، می‌تواند بازنشسته شود و اگر  پس از رسیدن به سن بازنشستگی فوت کند، بازماندگان وی برمبنای مقررات تأمین‌اجتماعی و در صورت احراز شرایط قانونی، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.
نرخ دیگر بیمه دانشجویی ۱۴ درصد است که خدمات بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای این نرخ پرداخت حق بیمه تعریف شده است.
کامل‌ترین نوع خدمات بیمه دانشجویی هم در نرخ ۱۸ درصد است که شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است.
 مهلت پرداخت حق بیمه هرماه حداکثر تا آخرین روز دوماه بعد خواهد بود.

آیا با این بیمه می‌توان از خدمات درمانی استفاده کرد؟
اگر دانشجو، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی همسر یا والدین خود باشد، برای استفاده از خدمات بیمه درمان، نیازی به پرداخت هزینه جداگانه ندارد و می تواند کماکان از پوشش بیمه‌ای به تبع همسر یا والدین خود استفاده کند اما سایر متقاضیان بیمه دانشجویی در صورت تمایل به استفاده از بیمه درمان تأمین‌اجتماعی، می‌توانند پرداخت سرانه درمان را نیز انتخاب کنند و از خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز استفاده کنند.
سرانه درمان هر ساله بنا بر مصوبه هیئت وزیران تعیین می‌شود که در سال ۱۴۰۱ به ازای هر نفر ۹۱ هزار تومان تعیین شده بود.

چه طور برای بیمه دانشجویی ثبت‌نام کنیم؟
ثبت‌نام در طرح بیمه دانشجویان و پرداخت حق بیمه ماهانه این طرح بیمه‌ای، بسیار ساده است و هیچ نیازی به مراجعه به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی نیست.
با استفاده از رایانه شخصی یا حتی گوشی موبایل، می‌توان پس از ثبت‌نام اولیه در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir تمام مراحل انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ماهانه را در مسیر منوی بیمه‌شدگان/ بیمه‌شدگان خاص / انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان انجام داد.
در این سامانه شرایط متقاضی از نظر سن و سابقه قبلی پرداخت حق بیمه بررسی شده و در صورت احراز شرایط ، تنها با چند کلیک ساده می‌توان با انعقاد قرارداد و پرداخت ماهانه حق بیمه، تحت پوشش بیمه دانشجویان قرار گرفت و از مزایای این طرح بیمه‌ای استفاده کرد.
اگرهم به رایانه یا گوشی تلفن همراه دسترسی ندارید، برای انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی می‌توانید به یکی از شعب یا کارگزاری‌های رسمی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور مراجعه کنید. همچنین همکاران تامین اجتماعی در مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی با شماره تلفن ۱۴۲۰ در تمام ساعات شبانه‌روز و حتی روزهای تعطیل برای راهنمایی و رفع مشکلات احتمالی مخاطبان، در خدمت خواهند بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103236

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});