• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3

همایش طرح مشترک فائو و وزارت جهاد کشاورزی در مراغه

  • کد خبر : 103383
  • 09 اردیبهشت 1402 - 12:30
همایش طرح مشترک فائو و وزارت جهاد کشاورزی در مراغه
یاز اکو - نخستین همایش ملی طرح مشترک فائو و وزارت جهاد کشاورزی در مراغه آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری صداوسیما؛ در ۲ روز برگزاری این همایش با حضور کارشناسان زراعت و ترویج جهاد کشاورزی و فائو شیوه های افزایش بهره وری و فعال کردن ظرفیت بخش تولید کشاورزی دیم در ایران بررسی می‌شود.

مدیر کل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی گفت: طرح مشترک ایران و فائو از ابتدای سال زراعی جاری در ۴ استان آذربایجان شرقی، غربی، همدان و کردستان اجرا می‌شود.

عزیز کریمی افزود: امسال سومین سال خشکسالی شدید در کشور است و بارندگی‌ها در ایران ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: با کاهش بارندگی‌ها باید برای دستیابی به پایداری تولید، استفاده از ارقام جدید و یافته‌های محققان داخلی و خارجی را افزایش داد.

عزیز کریمی رعایت نشدن تناوب را در دیمزار‌ها از مشکلات اساسی تولید در کشور برشمرد و گفت: اولویت دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی استفاده از آب باران به عنوان آب سبز و بهبود معیشت کشاورزان است و در کشاورزی دیم باید سهم علوفه، دانه روغنی و حبوبات در تناوب با غلات افزایش یابد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: سطح زیر کشت محصولات زراعی دیم در ایران بیش از ۵ میلیون هکتار است.

روستایی افزود: از این میزان اراضی در سال بیش از ۶ میلیون تن محصول برداشت می‌شود.

وی اضافه کرد: ۸۶ درصد اراضی دیم کشور به کشت غلات اختصاص دارد و آنچه موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور معرفی می‌کند ارقام مقام به خشکی، سرما تنش‌های محیطی و بیماری‌ها است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با کاهش بارندگی‌ها بهره گیری از فناوری‌های روز و ارقام جدید تحقیقاتی برای دستیابی به تولید پایدار ضروری است.

وی افزود: با هدف انتقال یافته‌ها و افزایش تولید در دیمزار‌ها پایگاه‌های نوآوری در تمامی شهرستان‌های استان ایجاد شده است.

هوژو، نماینده فائو نیز در این همایش بر استفاده از کشاورزی حفاظتی در زراعت دیم تاکید کرد و گفت: در کشور‌های پیشرفته و قطب کشاورزی از جمله امریکا و استرالیا کشاورزی حفاظتی روز به روز در حال توسعه است.

وی با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی در آسیا به کندی پیش رود افزود: چین و هندوستان کشور‌های پیشرو در کشاورزی حفاظتی در آسیا هستند.

وی برنامه ریزی مدیران جهاد کشاورزی را برای توسعه کشاورزی حفاظتی در ایران خواستار شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان در این همایش گفت: آذربایجان شرقی پس از استان‌های خوزستان و خراسان مرکزی سومین قطب تولید محصولات زراعی در کشور است.

کرامتی افزود: سالانه در این استان بیش از ۴ میلیون تن محصول کشاورزی تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح جهش تولید در دیمزار‌ها امسال در سطح بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اجرا می‌شود.

شرکت کنندگان در این همایش همچنین از پایگاه مشترک نوآوری موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه و فائو در روستای گل تپه بازدید کردند و از نزدیک با فعالیت‌های تحقیقاتی موسسه و فائو آشنا شدند.

موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، به مرکزیت مراغه با ۵ ایستگاه اصلی و ۹ ایستگاه فرعی در ۱۶ استان دیم خیز کشور فعالیت تحقیقاتی دارد و تاکنون ۱۰۳ رقم جدید غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و علوفه توسط محققان این موسسه معرفی شده است.

این همایش با همکاری معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در شهر مراغه برگزار شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103383

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});