• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

حجم آب ورودی و مخزن سدهای آذربایجان شرقی کاهشی است

  • کد خبر : 103935
  • 13 اردیبهشت 1402 - 14:30
حجم آب ورودی و مخزن سدهای آذربایجان شرقی کاهشی است
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه حجم آب ورودی و مخزن سدهای استان در سال آبی جاری کاهشی است، گفت: از ابتدای سال آبی جاری (یکم مهر ۱۴۰۱) تا پایان فروردین ماه حجم آب ورودی به ۱۰ سد استان ۲۹ درصد و حجم مخازن ۱۳ درصد کمتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، یوسف غفارزاده روز چهارشنبه، اظهار کرد: تنها سدی که در استان حجم آب ورودی به آن بیشتر شده سد زنوز در مرند است که ۲۰ درصد بیشتر شده است و از ۱.۸۳ میلیون مترمکعب در سال آبی گذشته به ۲.۲ میلیون مترمکعب در سال آبی جاری رسیده است.

وی حجم آب ورودی به سدهای استان در سال آبی جاری را ۲۰۷.۲ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: حجم آب ورودی به سد علویان ۱۶ درصد، سهند ۳۸، نهند ۵۸، آیدوغموش چهار، ستارخان ۴۵، قلعه چای ۱۷، کردکندی ۴۰، ارسباران ۸۸ درصد کمتر شده و سد تاجیار تغییری نکرده است.

غفارزاده حجم مخازن ۱۰ سد استان در تراز نرمال را ۵۷۶ میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر میانگین پرشدگی مخازن در این سدها، ۲۹۴.۶ میلیون مترمکعب معادل ۵۱ درصد است که نسبت به سال آبی گذشته که ۳۳۸.۹ میلیون مترمکعب بود ۱۳ درصد کمتر شده است.

وی بیان کرد: حجم مخازن سدهای علویان ۱۳ درصد، سهند ۲، نهند ۶۹، ستارخان ۳۶، قلعه چای ۶، کردکندی ۳۸ و ارسباران ۷۲ درصد نسبت به سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ کمتر شد، سدهای آیدوغموش و زنوز بدون تغییر بوده و تنها سد تاجیار ۱۲ درصد بیشتر شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی همچنین به حجم آب ورودی و مخازن ۲ سد بزرگ ارس و خداآفرین نیز اشاره کرد و گفت: حجم آب ورودی به این ۲ سد در سال آبی جاری ۱۳ درصد و حجم مخازن آنها هفت درصد کمتر شده است به گونه ای که حجم آب ورودی به سد ارس که در سال آبی گذشته ۱۹۹۶.۵۱ میلیون مترمکعب بود در سال آبی جاری به ۱۷۵۸.۸۵ میلیون مترمکعب کاهش یافته و ۱۲ درصد کمتر شده است.

غفارزاده بیان کرد: حجم آب ورودی به سد خداآفرین نیز که در سال آبی گذشته یک میلیارد و ۴۷۷.۲۴ میلیون مترمکعب بود به یک میلیارد و ۲۶۵.۹۵ میلیون مترمکعب به میزان ۱۴ درصد کاهش یافته است.

وی حجم مخزن سدهای ارس و خداآفرین را در تراز نرمال ۲ میلیارد و ۸۶۶ میلیون مترمکعب اعلام و اضافه کرد: پرشدگی سد ارس ۷۹ درصد و خداآفرین ۹ درصد و حجم مخازن ۲ سد هفت درصد کمتر شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=103935

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});