• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

۶۵ درصد کارگران آذربایجان غربی فاقد مسکن هستند/ بیمارستان تامین اجتماعی ارومیه پاسخگوی نیاز بیمه شدگان نیست

  • کد خبر : 105005
  • 23 اردیبهشت 1402 - 15:30
۶۵ درصد کارگران آذربایجان غربی فاقد مسکن هستند/ بیمارستان تامین اجتماعی ارومیه پاسخگوی نیاز بیمه شدگان نیست
یاز اکو - دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی, با اشاره به اینکه ۶۵ درصد کارگران استان فاقد مسکن هستند، خاطرنشان می‌کند: حدود ۸۰ درصد حقوق و دستمزد کارگران در بخش مسکن هزینه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، علی صحرانورد، با بیان اینکه کارگران موتور محرک تولید هستند گفت: این درحالی است که افزایش دستمزدها یک سوم بوده اما سفره کارگران به نسبت دو سال قبل یک دهم شده است، لذا باید سهم‌بری عادلانه کارگران از درآمد کار و توجه دادن به صاحبان سرمایه با رعایت انصاف مورد توجه جدی قرار گیرد.

صحرانورد اصلاح افزایش حقوق متناسب با تورم اعلامی بانک مرکزی و سبد معیشتی را از مهم‌ترین مطالبات جامعه کارگری عنوان و تاکید کرد: این اقدام باید هر چه سریع‌تر از سوی مراجع قانونی پیگیری شود.

وی افزود: در حال حاضر جامعه کارگری با تنظیم دادخواست از مراجع ذیصلاح قانونی از جمله دیوان عدالت اداری طرح شکایت کرده و مطالبات قانونی خود را پیگیری می‌کند.

این فعال کارگری در ادامه سخنان خود امنیت شغلی را از مهمترین دغدغه‌ها و مطالبات جامعه کارگری عنوان کرد و افزود: امنیت شغلی در یک کلام به معنای ثبات کار است که موجب ایجاد انگیزه کار، کیفیت تولید و بهره‌وری بنگاه می‌شود و در قانون اساسی و قانون کار کشورمان بر اهمیت این موضوع تاکید و ضمانت اجرایی خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

این فعال کارگری، قراردادهای موقت کار را مصداق بارز تضییع حق و حقوق کارگران و حق‌الناس مطرح و بر اصلاح و بهسازی قراردادها تاکید کرد و گفت: همچنین، قراردادهای سفید امضا، پارادایم نسبتاً متاخری در عرصه روابط کار ایران در بخش خصوصی‌ است که «جبر زمانه» کارگران را وادار می‌سازد هر چه مقابل‌شان بگذارند، امضا کنند.

صحرانورد قراردادهای سفید امضا را نوعی برده‌داری نوین عنوان کرد و گفت: این موضوع برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

این فعال کارگری با اشاره به اینکه آذربایجان غربی ۴۰۳ هزار کارگر و حدود ۱۲۰ تشکل کارگری ثبت شده در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان دارد، ادامه داد: گرچه تشکل‌های کارگری نمایندگان جامعه‌ کارگر هستند اما به دلیل نبود امنیت شغلی کارگران، قدرت چانه‌زنی این نمایندگان نیز سلب شده است چراکه در صورت مطالبه‌گری امکان از دست دادن شغل کارگران وجود دارد.

کارگران امنیت شغلی ندارند

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان غربی رعایت حقوق کارگران طبق قوانین کار و کنوانسیون‌های بین‌المللی را ضروری دانست و متذکر شد که ۹۸ درصد کارگران استان با قراردادهای موقت کار مشغول کار هستند و از پایداری و امنیت شغلی برخوردار نیستند.

به گفته مشاور کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان، اگر قراردادهای کارگران محکم‌تر و رسمی‌تر باشد، دستمزدشان بهبود یابد و امنیت شغلی داشته باشند چرخ تولید خواهد چرخید، کیفیت بهتر می‌شود، رضایت‌مندی مشتری بیشتر می‌شود و صادرات و درآمد نیز بیشتر خواهد شد و در نتیجه سطح رفاه جامعه و کارگر نیز بیشتر می‌شود.

به گفته این فعال کارگری، کارفرمایان موظفند در راستای اجرای طبقه‌بندی مشاغل، ‌نیروهای قراردادی یا رسمی را با در نظرگرفتن تجربه و مهارت، توانمندی،کارایی و سابقه و سنوات در ردیف گروه و مزایای شغلی قرار بدهند.

صحرانورد با اشاره به اینکه خارج شدن ۴۵۰ قلم دارو از تعهدات تامین اجتماعی نگران‌کننده است، خاطرنشان می‌کند: کمبود و گرانی دارو برای افراد تحت پوشش تامین اجتماعی یک بحران دیگر تلقی می‌شود چراکه قادر نخواهند بود هزینه‌های درمانی را تامین کنند.

وی ادامه داد: در شرایط حاضر بیمارستان ۲۸۸ تختخوابی امام رضای ارومیه پاسخگوی نیاز بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نیست گفت: توسعه بیمارستان و درمانگاه‌های تامین اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

این فعال کارگری به نبود مهمانسرای کارگری در استان اشاره کرد و گفت: یک میلیون و ۲۶۸ هزار کارگر در آذربایجان‌غربی وجود دارد و با وجود اینکه آذربایجان غربی دهمین استان کشور به لحاظ آمار جمعیت کارگری است اما فاقد مهمانسراست، لذا احداث مهمانسرا در مرکز استان از مهمترین مطالبات تشکل‌های کارگری است.

صحرانورد اظهار می‌دارد: در ۳۱ استان کشور تنها آذربایجان‌غربی فاقد مهمانسرا است که این خلاء در چنین وضعیت اقتصادی و معیشتی باعث مشکلات زیادی برای کارگران و خانواده‌های آنها به ویژه بیماران شده است.

دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان عنوان کرد: در سطح استان ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت خدماتی و پیمانکاری فعالیت داشت که با تلاش حوزه بازرسی و روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان این شرکت ها ساماندهی و به حدود ۸۰۰ شرکت پیمانکاری رسیده است که هنوز هم در بدنه برخی از بنگاه‌های اقتصادی حضور فعالی دارند.

به گفته وی معضل بزرگ شرکت‌های پیمانکاری در بحث تأمین نیرو است که باعث جلوگیری از انعقاد قراردادهای مستقیم بین کارفرمایان و کارگران می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105005

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});