• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

هوش مصنوعی چندبرابر هوش انسانی قدرت دارد

  • کد خبر : 105218
  • 25 اردیبهشت 1402 - 12:30
هوش مصنوعی چندبرابر هوش انسانی قدرت دارد
یاز اکو - پنل «زمانی که قدرت پردازش ماشین از ذهن انسان پیشی بگیرد» در بخش ایستگاه آینده نمایشگاه اینوتکس برگزار شد. در این پنل، روزبه فرغانی، محمدمهدی ارزانی، صادق سلحشور و رحمان یوسف‌زاده به عنوان کارشناسان حوزه فناوری هوش مصنوعی با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، صادق سلحشور با بیان اینکه هوش مصنوعی تا زمانی که به خرد دست نیابد، توانایی پیشی گرفتن از انسان را ندارد، گفت: اگر انسان تاکنون به موفقیتی دست پیدا کرده است به دلیل خرد او بوده است. برای مثال ارسطو و افلاطون به وسیله خرد خود چیزی را به زندگی انسان اضافه کردند.

هوش مصنوعی، چندبرابر قوی‌تر از هوش انسانی

رحمان یوسف‌زاده ضمن ابزار مخالفت با ادعای سلحشور بیان کرد: ذهن انسان حدود ۱۰۰ تریلیون نورون دارد که با یکدیگر سیناپس می‌دهند. جالب است بدانید که هوش مصنوعی چت جی پی تی۴ بین ۱ تا ۱۷۰ تریلیون پارامتر مشابه دارد. این یعنی کارش را بهتر از ذهن انسانی انجام می‌دهد.

او با اشاره به اینکه بعید نیست هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک بتواند ما را کنترل کند، گفت: تقریبا نیمی از دانشمندان حوزه داده نیز معتقدند که هوش مصنوعی قادر است حداقل ۱۰ درصد واکنش‌های انسانی را کنترل کند.

به گفته این کارشناس هوش مصنوعی امکان دارد که این فناوری در آینده‌ای نزدیک به خرد انسانی نیز دست یابد.

محمد مهدی ارزانی پیرامون مسئله خرد انسانی و هوش مصنوعی معتقد بود که شاید هوش مصنوعی خرد انسانی را نداشته باشد اما تعداد انسان‌هایی هم که از این خرد استفاده می‌کنند بیشتر از یک درصد نیست. او گفت که هوش مصنوعی به راحتی می‌تواند جایگزین ۹۹ درصد از انسان‌ها شود.

او همچنین افزود: ممکن است تا چند سال آینده تفاوت قدرت ذهن ما و هوش مصنوعی بسیار بیشتر شود. همچنین در جنگ بین انسان و هوش مصنوعی، قطعا هوش مصنوعی پیروز است چراکه جایگزینی نیروی انسانی، سخت‌تر از ابزار است.

ترسیدن از هوش مصنوعی دردی را دوا نمی‌کند

صادق سلحشور اما معتقد بود که ترسیدن از هوش مصنوعی دردی را دوا نمی‌کند. او ضمن تاکید بر اینکه هوش مصنوعی تا دست آدم‌های خطرناک نیفتد، خطری برای ما ندارد، بیان کرد: اگر در مورد چگونگی استفاده از این فناوری خطا کنیم، ممکن است این بازی را ببازیم.

او افزود: هوش مصنوعی دست هر کسی باشد، او تصمیم می‌گیرد که انسان‌ها کی بیکار شوند. این احتمال که انسان‌ها بخواهند از قدرت هوش مصنوعی به‌عنوان اهرم فشار بر روی یکدیگر استفاده کنند، بیشتر است تا خودش بخواهد علیه انسان اقدام کند.

به گفته این کارشناس اگر هوش مصنوعی روزی قاتل انسان‌ها بشود، این ما بودیم که از او قاتل ساختیم.

سلحشور همچنین پیرامون قدرت خلاقیت در انسان‌ها اظهار کرد: خلاقیت سطوح مختلفی داشته و هوش مصنوعی این خلاقیت را در سطوح بالا ندارد. ماشین شاید بتواند مسائلی که انسان موفق به حلشان شده را بهتر حل کند.

پنل هوش مصنوعی

بحران بیکاری چقدر نزدیک است؟

او درباره احتمال بیکاری نیروی کار نیز بیان کرد: با تمام این مسائل اگر ما بخواهیم همین طوری کار کنیم، قطعا در آینده با بحران کار مواجه خواهیم شد.

مورد دیگری که در این پنل درباره آن بحث شد، موضوع توانایی همدلی هوش مصنوعی با انسان بود. رحمان یوسف‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا روزی می‌رسد که هوش مصنوعی بتواند با انسان همدلی کند، گفت: از آنجایی که هوش مصنوعی براساس الگوها و دیتاهایی که برایش تعریف می‌شود کار می‌کند، ممکن است اگر دیتای تراپیست‌ها را به هوش مصنوعی دهیم، بتواند به مرحله همدلی با انسان و مشاوره‌دادن به او نیز برسد.

در پایان این نشست، کارشناسان همگی بر این نکته اتفاق نظر داشتند که میزان خطر هوش مصنوعی بستگی به کسی دارد که از آن استفاده می‌کند. ضمن اینکه این فناوری تازه پا به عرصه وجود گذاشته و قرار هم نیست متوقف شود. چرا که متوقف‌شدنی نیست. لازمه کنارآمدن با رشد روزافزون این فناوری نیز تعامل بین انسان و ماشین است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=105218

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});