• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

تولید کیف و کفش دست دوز از چرم ماهی قزل آلا برای اولین بار در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 106176
  • 03 خرداد 1402 - 12:30
تولید کیف و کفش دست دوز از  چرم ماهی قزل آلا برای اولین بار در آذربایجان شرقی
یاز اکو - سرپرست مدیریت شیلات سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از تولید کیف و کفش دست دوز از چرم ماهی قزل آلا برای اولین بار در استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، جواد گوزلی در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: پوست ماهی قزل آلا فرآوری شده و به صورت چرم ماهی برای اولین بار در آذربایجان شرقی و در شهر اولین‌ها، برای استفاده در تهیه وسایل مختلف به کار گرفته می‌شود.

وی افزود: به منظور ایجاد ارزش افزوده در توسعه پایدار بخش کشاورزی و اجرای صنایع سبز در بخش شیلات و هم‌چنین کاهش ضایعات و تولید فرآورده‌های جانبی از آبزیان در استان، استفاده از پوست ماهی قزل آلا برای تولید چرم مصرفی صنایع دستی و صنعتی آغاز شده است.

وی ادامه داد: چرم‌های سبکی در این راستا از پوست ماهی تولید می‌شود که مقاومت بالایی در برابر سرما و کشیدگی دارند.

گوزلی با اشاره به این‌که تولید برخی چرم‌های رایج از سوسمار، مار و … با توجه به منابع محدود این جانداران، آن‌ها را در معرض نابودی قرار می‌دهد، افزود: تهیه چرم از پوست ماهی که در حین استفاده خوراکی، به عنوان ضایعات دور ریخته و از چرخه تولید خارج می‌شود، آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

وی بیان کرد: حدود ۵۰ درصد وزن ماهی کامل به صورت ضایعات دور ریخته می‌شود بنابراین استفاده از پسماندهای ماهی علاوه بر تولید ماده‌ای با ارزش افزوده بالا باعث کاهش ضایعات در این حوزه و در نهایت آسیب کمتر به محیط زیست می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر پسماندهای بدن ماهی قابلیت فرآوری را دارد و عمده فرآوری ایجاد شده شامل استخراج امگا سه از کبد ماهی، تهیه پودر عصاره استخوان و ژلاتین ماهی و تولید چرم از پوست ماهی است.

گوزلی افزود: با توجه به میزان تولید ماهی قزل آلا در استان و هدررفت میزان چشمگیری از ضایعات ماهی به خصوص پوست آن که قابلیت بازیافت دارند، می‌توان گفت پسماند ماهی بخشی از زنجیره تولید ماهی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: فرآیند تولید چرم از پوست ماهیانی از جمله قزل آلا، سالمون، کپور، ماهی خاویاری و … به این صورت است که بعد از جداسازی پوست، اقدامات دباغی انجام و نهایتا چرم ماهی با کیفیت با رنگ‌های متنوع تولید می‌شود.

وی با اشاره به این‌که در کشور ما نیز در طی سال‌های اخیر به صورت محدود، اقدام به تولید چرم از پوست ماهیان خاویاری و دریایی شده است، افزود: تلاشگران، کارآفرینان و هنرمندان عرصه کیف و کفش آذربایجان شرقی برای اولین بار در کشور نمونه‌هایی از کفش دست دوز را از چرم ماهی قزل آلا تولید کرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که تولید چرم ماهی در آینده نزدیک موجب ایجاد اشتغال و نیز رونق صادرات خواهد بود، افزود: این مدیریت از سرمایه گذاران علاقمند به بازیافت پسماند آبزیان و ایجاد واحدهای صنعتی در این راستا حمایت می‌کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});