• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

بازار خودرو به شرایط ایده‌آل بازمی‌گردد؟/ بررسی شرایط خرید و فروش خودرو

  • کد خبر : 106808
  • 09 خرداد 1402 - 14:45
بازار خودرو به شرایط ایده‌آل بازمی‌گردد؟/ بررسی شرایط خرید و فروش خودرو
یاز اکو - بازار خودروی کشور که یکی از متشنج‌ترین بازارهای داخلی پس از اعمال تحریم‌ها بود، طبق ادعای مسئولان قرار است پس از گذشت چند سال این بازار به آرامش برسد. اما آیا شرایط برای رهایی از جوّ متشنج آماده است؟

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، از سال ۱۳۹۷ با اعمال تحریم روی صنعت خودروسازی کشور، بازار خودرو یکی از پرتلاطم‌ترین بازارهای داخلی شد و نوسان‌های عجیبی تجربه کرد. اما گویی با انتشار اخباری، قرار است به شرایط ایده‌آل قبل از ۱۳۹۷ بازگردد.

پس از اینکه چرخه تولید خودرو با اعمال تحریم قطعات، به‌کلی برهم خورد؛ تولید خودرو با مشکلات جدی مواجه شده و همچنین بر تعداد متقاضیان، روز به روز افزوده شد. در این شرایط آشفته بازار خودرو، این محصول از نگاه مردم به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد.

بنابراین پول‌های بسیاری به‌ سمت بازار خودرو کشیده و سبب رشدهای عجیب و غریب درهمه محصولات بازار شده است. این رشدها سبب افزایش تقاضا برای خرید خودرو شد و کار به‌جایی رسید که شروط سفت و سخت برای خرید خودرو از کارخانه برای متقاضیان در نظر گرفته شد.

اما چند هفته‌ای می‌شود که این بازار به یک آرامش نسبی رسیده و این نوید را می‌دهد که دوران صعودهای قیمتی فضایی در این بازار به پایان رسیده است.

با این حال برخی اقدامات نظیر به درازا کشیدن موضوع واردات خودرو یا نامه اخیر مدیرعامل ایران خودرو به وزارت صمت مبنی بر توقف تولید محصولات می‌تواند شوک‌های جدیدی به بازار وارد کند و روند صعودی را به بازار بازگردانند.

مهم‌ترین اخبار بازار خودرو مبنی بر حذف قرعه‌کشی چه بود؟

پس از اخبار مربوط به ثبت‌نام دومین طرح فروش سامانه یکپارچه، اولین و مهم‌ترین خبر می‌تواند حذف شدن شرط یک سال رهن بودن سند خودرو باشد. به‌ دلیل خرید خودرو از درب کارخانه و فروش بلافاصله آن در بازار خودرو توسط دلالان، این شرط طی سال‌های اخیر اعمال گردید. اما طبق خبر منتشر شده در ۷ خرداد ماه ۱۴۰۲، از این پس سند خودروها در رهن کارخانه نمی‌ماند.

دومین خبر منتشره پیرو اخبار مبنی بر توقف واردات خودروهای کره‌ای بود که چند روز تکذیب شد. بنابراین واردات خودرو به‌قوت خود در حال انجام است.

همچنین در اطلاعیه‌ای که از سمت وزارت صمت منتشر شده، شرکت‌های واردکننده خودروهای کره‌ای درحال دریافت ارز و انجام فرآیند ترخیص از گمرک بوده و اخباری که در رسانه‌ها منتشر می‌شود، قابل استناد نمی‌باشد.

بنابراین واردات خودرو می‌تواند به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها جهت رفع نیاز متقاضیان باشد و به‌این ترتیب، روز به روز از تعداد متقاضیان خودرو کاسته شود.

از سوی دیگر، با مقایسه نمودار قیمتی بازار و درب کارخانه خودروها، می‌بینیم که فاصله قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار، روز به روز درحال کاهش است. زمانی که این گپ قیمتی کاهش یابد، دلال به‌ناچار مجبور به ترک بازار می‌شود و در این صورت، بخش عظیمی از تقاضای کاذب حذف خواهد شد.

توقف تولید خطوط ایران خودرو به‌دلیل کمبود ارز

طبق خبر منتشره در ۸ خرداد ۱۴۰۲، ایران خودرو در نامه‌ای به وزارت صمت، خواستار تسریع در تامین ارز شده و ادعا کرده که درصورت عدم تامین به‌موقع ارز مورد نیاز، مجبور به توقف تولید خطوط شرکت خواهد شد.

1

تاریخ مکاتبه این نامه به ۱۷ اردیبهشت ماه امسال بازمی‌گردد و طبق اعلام منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، در جلسات متعددی که طی ماه گذشته با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی، وزارت صمت، مدیران بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برگزار شد، مسائل مرتبط با تامین ارز صنایع خودرو و قطعه سازی کشور رفع شد.

بنابراین نگرانی از این بابت بازار خودرو را تهدید نمی‌کند و تا زمانی که اخبار خوب به این بازار مخابره شود، روز به روز به حذف قرعه‌کشی خودرو نزدیک‌تر خواهیم شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=106808

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});