• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

کانون توجه کابینه جدید اردوغان: اقتصاد، دیپلماسی و امنیت

  • کد خبر : 107610
  • 18 خرداد 1402 - 12:45
کانون توجه کابینه جدید اردوغان: اقتصاد، دیپلماسی و امنیت
یازاکو - بدون شک اقتصاد یکی از مهمترین دغدغه های دولت جدید خواهد بود و اردوغان با انتخاب جودت یلماز، کارشناس اقتصادی به عنوان معاون رئیس جمهور، علاوه بر مهمت شیمشک به عنوان وزیر اقتصاد، بر این مهم تاکید کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح، رونمایی اخیر از کابینه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور پس از مراسم تحلیف تاریخی با حضور جمعی از رهبران جهان و مقامات محترم خارجی، توجه رسانه های داخلی و بین المللی را به خود جلب کرده است.

بدون شک، به عنوان یک رهبر با نبوغ عمیق سیاسی، مذاکرات اردوغان در تشکیل “تیم” خود، موجی از گفتمان های گمانه زنی، به ویژه پیرامون دو فرد برجسته را برانگیخته است.

ذکر برجسته مهمت شیمشک، رئیس سابق اقتصاد و هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه، نشان دهنده نقش محوری اقتصاد و دیپلماسی در دستور کار دولت جدید است.

دیدارهای متعدد اردوغان با شیمشک در آستانه انتخابات، حدس و گمانهای گسترده ای را در مورد انتصاب وی به عنوان رئیس اقتصاد دامن زد – حوزه ای که در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد تورم توجه اردوغان را به خود جلب کرده است.

از آنجایی که ترکیه تلاش می کند پس از زلزله های ویرانگری که در اوایل فوریه منطقه جنوب شرقی کشور را ویران کرد، بهبود یابد، باید با چالش های گسترده تر رکود اقتصادی جهانی و طنین آن، چالش های مشترک بین کشورهای جهان مقابله کند.

شیمشک، ۵۶ ساله، در دوران تصدی وی به عنوان وزیر دارایی و معاون نخست وزیر از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ به عنوان یک چهره بسیار مورد احترام توسط سرمایه گذاران شناخته شد.

شیمشک در سخنرانی خود در مراسم تحویل در آنکارا، در کنار نورالدین نباتی، بر ضرورت استقرار مجدد ترکیه در یک “زمینه منطقی” برای اطمینان از پیش بینی پذیری اقتصادی تاکید کرد.

شیمشک هدف اصلی دولت جدید را افزایش رفاه اجتماعی بیان می کند.

شیمشک که بر اصول شفافیت، سازگاری، پیش بینی پذیری و پایبندی به هنجارهای بین المللی استوار است، اظهار می دارد که اقتصاد ترکیه مبتنی بر قوانین و قابل پیش بینی سنگ بنای دستیابی به رفاه مطلوب خواهد بود.

بدون شک اقتصاد جزو اولویتهای دولت جدید خواهد بود

انتصاب جیودت یلماز، مدیر اقتصادی ارتدوکس، به عنوان معاون رئیس جمهور از سوی اردوغان موید این تمرکز است.

یلماز، وزیر باتجربه ۵۶ ساله که قبلاً با سمت هایی به عنوان وزیر توسعه، معاون کمیسیون برنامه ریزی و بودجه پارلمان، رئیس امور اقتصادی حزب حاکم عدالت و توسعه (AK Party) و معاون نخست وزیر در مسئول اقتصاد، انبوهی از تجربه را برای نقش جدید خود به ارمغان می آورد.

از نوامبر ۲۰۲۰، او همچنین ریاست کمیسیون برنامه ریزی و بودجه پارلمان ترکیه را بر عهده داشته است.

موضوع دیگر گمانه زنی های شدید مربوط به جایگزینی مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه سابق است که نقش یک قانونگذار از زادگاهش آنتالیا را بر عهده گرفته است. هاکان فیدان، که به‌خاطر حرفه‌ی برجسته‌اش به‌عنوان مأمور اطلاعاتی برتر ترکیه مورد تحسین قرار گرفت، به‌عنوان پیشتاز برای این موقعیت حیاتی ظاهر شد.

نفوذ فیدان فراتر از مسائل اطلاعاتی و امنیتی است و نقش او را به عنوان یک چهره متحول کننده در سیاست خارجی و امور دیپلماتیک، به ویژه در دخالت ترکیه در سوریه، لیبی و سایر عرصه های ژئوپلیتیک دربر می گیرد.

فیدان طی سخنانی در آنکارا بر تعهد تزلزل ناپذیر خود به دیدگاه سیاست خارجی ملی ترکیه که ریشه در استقلال این کشور از تأثیرات خارجی و مبتنی بر اراده حاکمیت این کشور دارد، تاکید کرد.

فیدان با ابراز قدردانی از انتصاب خود به عنوان وزیر امور خارجه، به مسئولیت های سنگینی که قبلا در طول ۱۳ سال تصدی خود در سازمان اطلاعات ملی بر عهده داشت، اذعان داشت.

پیام های تبریکی که از سوی وزرای خارجه سرتاسر جهان سرازیر می شود، بر شناخت بین المللی فیدان تأکید می کند.

فیدان از سال ۲۰۱۰ به عنوان رئیس سازمان اطلاعات ملی (MIT) که توسط اردوغان، نخست وزیر وقت منصوب شد، خدمت کرد. فیدان قبل از انتصاب در MIT در دفتر اردوغان به عنوان معاون معاون وزیر کار می کرد.

انتصاب شیمشک و فیدان، همراه با سایر وزرای کارکشته که به خاطر دستاوردهای گذشته خود بسیار مورد توجه قرار می گیرند، به وضوح بر عزم قاطع کابینه جدید برای اولویت دادن به اقدامات تاکید می کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=107610

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});