• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

بازارهای داخلی در آرامش

  • کد خبر : 107831
  • 20 خرداد 1402 - 19:30
بازارهای داخلی در آرامش
پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، قیمت دلار آزاد ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان شد براین اساس پس از گذشت حدود ۳ ماه نرخ دلار به کانال ۴۹ هزار تومان باز گذشت. همچنین هفته نیمه تعطیل خرداد ماه برای بورس اوراق بهادار تهران کم رونق به پایان رسید.

گزارش یازاکو: جعفر ساعی‌نیا – یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ دلار زیر ۵۰ هزار تومان قرار گرفت

جو بازار ارز در روز‌های انتهایی هفته گذشته کاهشی بود. در راستای روند کاهشی جدید آغاز شده در روز‌های میانی هفته گذشته در بازار روز پنج‌شنبه نیز دست بالا‌تر از آن فروشندگان بود و نرخ شاخص‌های ارزی دچار نوسانات کاهشی شد. پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۴۰۲، قیمت دلار آزاد ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان شد براین اساس پس از گذشت حدود ۳ ماه نرخ دلار به کانال ۴۹ هزار تومان باز گذشت.
به باور دسته‌ای از تحلیلگران سیاسی و اقتصادی اینکه ایران و غرب نهایتا در کدام مسیر قدم برخواهند داشت، مبهم و در حال پیچیده شدن است. همین امر موجب شد قیمت دلار در معاملات پشت خطی پنجشنبه مورد حمایت خریداران قرار بگیرد و از مرز روانی پله نهم کانال چهارم به سمت بالا حرکت کند‌. بر این اساس برخی معتقدند هفته پیش‌رو احتمالا بازار دلار برخلاف هفته قبل با تقاضای خریدران روبروشود.

بازار سهام/ هفته کم‌رونق بورس

هفته نیمه تعطیل خرداد ماه و بورس اوراق بهادار کم رونق تهران به پایان رسید. آخرین معاملات شاخص کل را در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۸۸ هزار واحدی قرار دادند. ارزش معاملات کمترین رقم‌ها را از نیمه اسفند سال گذشته به ثبت رساندند و همچنین میزان خروج پول حقیقی از ورود آن پیشی گرفت که بازار را تقریبا رکودی نشان داد. در توصیف شرایط هفته گذشته می‌توان به این مهم اشاره کرد که دارایی قابل‌توجهی در بازار خودرو انباشته شده است و همچنین سراشیبی قیمتی دلار به مثابه سرعت‌گیر مسیر رشد بازار سهام عمل کرد. علاوه بر این تعطیلات هفته پیش موجب افزایش اندک شاخص کل بورس بود؛ چرا که سرمایه‌گذاران در راستای کاهش ریسک تحولات شدید جهانی عمل کردند. در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند نزولی دلار بورس رونق شدیدی را به خود نبیند اما اعلام نتایج قرعه‌کشی خودرو و خروج پول از حساب‌های وکالتی نویدی خوش برای بازار است.

بازار سکه/ سکه در مدار نزولی

بازار سکه و طلا در هفتهغای که گذشت شاهد روند نزولی با حجم معاملات پایین بود. به طوری که اول هفته با قیمتی در حدود ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آغاز به کار کرد و بعد از سقوط در آخرین روز هفته در قیمت ۲۷ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان مبادله شد و حباب سکه در کانال ۵ میلیون تومانی قرار گرفت. این عقب‌گرد شدید سکه در تغییر کانال به این علت بود که در هفته گذشته باتوجه به تعطیلات و نیمه تعطیل بودن بازارها تقاضای بالایی شکل نگرفت و از طرف دیگر، دلار نیز کاهش نسبتا شدیدی را پشت سر گذاشت که به تنهایی عامل مهمی در کاسته شدن از بهای سکه امامی است. همچنین انگیزه خریداران نیز کاهش یافته است و در انتظار قیمت‌های پایین‌تر دست نگه داشتند اما با توجه به نزدیک شدن اعیاد پیشرو فشار تقاضا بیشتر خواهد شد که موجب جلوگیری از سقوط بیشتر می‌شود.

بازار طلای جهانی/ سبقت طلا از دلار

در آخرین روز هفته، آینده طلا درخشان به نظر می‌رسید. در حالی که برای دومین هفته متوالی روند مثبت برای فلز زرد به ثبت رسید که هر اونس طلا در بهای ۱۹۶۴ دلار و ۸۴ سنت قرار گرفت. پیش از برگزاری جلسه فدرال رزرو پیش‌بینی‌ها حاکی از توقف رشد نرخ بهره است و این موجب پایین آمدن شاخص دلار شد که بیشترین رشد قیمتی از نیمه ماه مه را برای طلا در روز پنج‌شنبه به ارمغان آورد. آمار ضعیف بازار نیروی کار و کاهش تورم اهرم توقف سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو را قوی‌تر می‌کند که به منزله روند صعودی با شیب ملایم برای فلز زرد است. تحلیلگران بر این باورند که بالا ماندن نرخ بهره برای طولانی‌مدت سود طلا را محدود می‌کند به همین علت نیز تاکنون در محدودهای پایین‌تر از سطح حمایتی ۲۰۰۰ دلار مبادله می‌شود اما بدتر شدن اوضاع اقتصادی در سال آینده تقاضا برای پایگاه امن را افزایش خواهد داد.

بازار اوراق مسکن/ فاز نزولی قیمت مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن هفته گذشته قبل از تعطیلات کار خود را عموما با رشد قیمت سپری کردند. به طوری که در این میان هر برگ اوراق تسهیلات بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ مورد دادوستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را با ۱۱/۶۹ درصد افزایش معادل بیش از ۹ هزار تومان در قیمت پایانی ۸۷ هزار و ۷۰۹ تومان خاتمه داد. برخی از کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که رکود تورمی ماه‌های قبل در بازار مسکن شهر تهران به رکودی همراه با کاهش قیمت تبدیل شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ملک همچنان در رکود به سر می‌برد و به تدریج بر تعداد فروشندگان واقعی افزوده شده است. گفته می‌شود که بازارهای موازی به خصوص بازار ارز مهم‌ترین محرک برای جهت‌دهی به قیمت مسکن محسوب می‌شود. این در حالی است که قیمت دلار در هفته‌های گذشته به سمت کاهش متمایل شده و سایر بازارها همچون طلا و خودرو در رکود به سر میبرند.

بازار نفت/ روز سبز نفت

هفته پرتلاطم بازار نفت در حالی به آخر رسید که روند با ثباتی برای آن در طول هفته دیده شد. روز جمعه بهای هر بشکه نفت خام برنت در ۷۶ دلار و ۱۵ سنت و نفت وست تگزاس اینترمدییت به ازای هر بشکه در قیمت ۷۱ دلار و ۴۴ سنت قرار گرفت. آمارهای ضعیف اقتصادی چین کند شدن رشد اقتصادی را تقویت کرد و موجب کاهش تقاضای نفت در هفته شد اما هند به عنوان سومین واردکننده نفت شتاب رشد اقتصادی را تا حدودی حفظ کرد. از سوی دیگر نزدیک شدن به فصل تابستان و افزایش سوخت در ایالات متحده مقارن با کاهش ذخایر نفتی این کشور تقاضا برای نفت را بالا برد و نگرانی از کاهش تولید عربستان نیز در راستای افزایش بهای روز جمعه همکاری کردند. تحلیلگران معتقدند عدم‌افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند بهای نفت را صعودی کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=107831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});