• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1
رئیس شورای جهانی صنایع دستی:

اردبیل ظرفیت تبدیل به شهر جهانی صنایع دستی را دارد

  • کد خبر : 108036
  • 22 خرداد 1402 - 13:45
اردبیل ظرفیت تبدیل به شهر جهانی صنایع دستی را دارد
یاز اکو - رئیس شورای جهانی صنایع دستی گفت: اردبیل ظرفیت لازم برای تبدیل به شهر جهانی صنایع دستی را دارد و مسئولان مربوطه نسبت به تشکیل پرونده و پیگیری آن اقدام کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا سعدالقدومی در بازدید چند ساعته از مجموعه آرامگاهی شیخ صفی الدین اردبیلی اظهار کرد: بعد از بازگشت به دبیرخانه شورای جهانی صنایع دستی، نسبت به معرفی قابلیت‌ها و جذابیت‌های تاریخی و صنایع دستی اردبیل با جدیت اقدام خواهم کرد.

وی با قدردانی از مهمان نوازی و استقبال مسئولان اردبیل، صنایع دستی موجود در مجموعه تاریخی و جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی را بی نظیر و بسیار جالب توصیف کرد و معرفی آثار موجود در آن را از حیث میراث فرهنگی و از نظر صنایع دستی، ضروری دانست.

اردبیل گهواره ای از هنرهای دستی متنوع است

مریم جلالی دهکردی معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشورمان نیز در این بازدید گفت: اردبیل در واقع گهواره ای از هنرهای دستی متنوع است و به خاطر اهمیت این شهر، موزه شیخ صفی الدین اردبیلی را برای بازدید رئیس شورای جهانی صنایع دستی انتخاب کرده ایم.

وی افزود: جزئیات و ظرایف نهفته در درب و دیوار و صنایع دستی این مجموعه تاریخی، الهام بخش هنرمندان همه رشته‌های صنایع دستی است و هرچه درباره ارزش و اهمیت تاریخی و هنری صنایع دستی این شهر و استان گفته شود، کم است.

۶۰ هزار نفر در اردبیل در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند

رضا قاسمیان معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل هم در این بازدید با برشمردن برخی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های صنایع دستی ایران و استان اردبیل، توجه و تمرکز شورای جهانی صنایع دستی بر معرفی این سرمایه‌های عظیم را خواستار شد و گفت: در استان اردبیل بیش از ۶۰ هزار نفر به همراه خانواده هایشان در حوزه صنایع دستی مشغول کار هنری و فعالیت اقتصادی هستند و هنرهای صنایع دستی در این استان از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: هنر و صنایع دستی اردبیل پیامی جهانی دارد و باید فرهنگ و آداب مهمان نوازی و پیشینه فرهنگی و اجتماعی این خطه به همراه ارزش‌ها و آثار هنری و صنایع دستی آن به جهان شناسانده شود.

اردبیل ظرفیت شهر جهانی صنایع دستی را دارد

بر اساس این گزارش، ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی است و سفر رئیس شورای جهانی صنایع دستی به این شهر هم به این مناسبت و هم به جهت معرفی شدن اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو در سال میلادی ۲۰۲۳ صورت گرفته است.

رئیس شورای جهانی صنایع دستی در سفر دو روزه به شهر اردبیل، با هنرمندان صنایع دستی این استان دیدار و نمایشگاه و موزه خلاقیت‌های دستی این هنرآفرینان را افتتاح و در جشنواره عنبران، شهر ملی گلیم شرکت خواهد کرد.

شورای جهانی صنایع دستی سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی است که نقش اصلی آن بهبود آینده هنرمندان و کمک به صلح پایدار جهانی است و این شورا در نیویورک آمریکا در سال ۱۹۶۴ بنیان‌گذاری شد و اکنون دبیرخانه آن در هلند است.

استان اردبیل با جاذبه‌های گردشگری طبیعی، تاریخی، مذهبی و اقتصادی در شمال ایران و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=108036

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});