• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
3
مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد:

کاوش های باستان شناسی و مرمت مسجد تاریخی تسوج ادامه می یابد

  • کد خبر : 108953
  • 31 خرداد 1402 - 9:45
کاوش های باستان شناسی و مرمت مسجد تاریخی تسوج ادامه می یابد
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در بازدید از روند عملیات اجرایی مرمت و احیای مسجد تاریخی جامع شهر تسوج، بر لزوم اجرای عملیات کاوش های باستان شناسی در محوطه این بنای 1300 ساله به یادگار مانده از دوران ایلخانیان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، حمزه زاده در بازدید از چند اثر تاریخی شهر تسوج بر احیای المان های شهرهای اسلامی، یعنی چهار مولفه ی: «بازار، حمام، مسجد و میدان» تاکید کرد و گفت: خوشبختانه این چهار اثر تاریخی به عنوان مولفه های اصلی یک شهر اسلامی، تاریخی در شهر تسوج و در جوار هم وجود دارند و از این رو سازمان میراث فرهنگی بر احیای این آثار همت گمارده است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در بازدید از روند اجرایی عملیات مرمت مسجد جامع شهر گفت: در فاز اول، عملیات استحکام بخشی دیواره ها و گنبدهای مسجد بر اساس طرح مطالعاتی انجام شده از سوی دانشگاه هنر اسلامی تبریز هم اکنون در حال انجام است و در فاز دوم، عملیات مرمت و احیا و بازسازی بنا نیز به زودی شروع خواهد شد.

حمزه زاده با اشاره به قدمت بیش از ۱۳۰۰ ساله مسجد تاریخی تسوج گفت: این مسجد که از آن به عنوان یکی از قدیمی ترین مساجد جهان اسلام، ایران و آذربایجان یاد می شود در ادوار مختلف در اثر زلزله های مخرب، دچار خسارت شده اما دوباره احیا و بازسازی شده است. مدیرکل میراث فرهنگی استان در ادامه با بیان اینکه عملیات مرمت، یک کار ظریف، پیچیده و حساس است تاکید کرد: در جریان انجام مطالعات و تحقیقات به نشانه ها و آثار دیگری در محوطه مسجد دست یافتیم که حجم کار ما را دوچندان کرد. از این رو نباید جدیت و صحت کار را فدای سرعت انجام کار کرد.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد عملیات مرمت و بازسازی مسجد طی یک سال آینده به پایان رسیده و در معرض دید عموم و نمازگزاران قرار گیرد.

حمزه زاده همچنین از صدور دستور ویژه وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور و نیز استاندار آذربایجان شرقی برای اختصاص بودجه و اعتبارات لازم برای استحکام بخشی و مرمت این مسجد و توجه ویژه مسئولان کشوری به این اثر خبر داد و گفت: کارشناسان میراث فرهنگی در کاوش های باستان شناسی خود به قدیمی ترین لایه های مسجد و بنای دیوارهای اولیه دست یافتند و ما تصمیم داریم بعد از مرمت و بازسازی، آنها را در معرض بازدید عموم گردشگران داخلی و خارجی قرار دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی در ادامه بازدید خود از محوطه های تاریخی، به اهمیت حمام تاریخی و بزرگ تسوج اشاره کرد و قدمت و کارکرد آن را هم قابل توجه توصیف کرد گفت: این حمام نیز در کنار دیگر آثار تاریخی این شهر به عنوان مولفه های یک شهر اسلامی جزو حمام های قدیمی ایران و آذربایجان به شمار می آید که در ادوار مختلف دستخوش تغییراتی شده است.

وی افزود: کار استحکام بخشی و مرمت این اثر نیز با همکاری شهرداری تسوج و میراث فرهنگی استان و هم راستا با مرمت و احیای مسجد جامع تسوج دنبال می شود.

حمزه زاده در خاتمه دیدار خود قول داد تا بعد از پایان عملیات مرمت و احیای مسجد تاریخی تسوج، مجوزهای لازم برای انجام کاوش های باستان شناسی در ضلع جنوبی این بنای قدیمی صادر شود. چرا که برخی از آثار و نشانه های کشف شده در این محوطه، احتمال وجود برخی از آثار تاریخی و قدیمی تر در این منطقه را تقویت می کند.

گزارش خبرنگار ما حاکی است مشاهده برخی شکاف ها و ترک ها در دیوارها و بنای مسجد جامع تسوج، نگرانی هایی را در بین اهالی این شهر، کارشناسان میراث فرهنگی و دوستداران بناهای تاریخی ایجاد کرده بود.
در پیشانی ورودی مسجد، کتیبه ای نصب شده که  گویای فرمانی است که در سال ۹۸۹ هجری قمری با استفاده از خط ثلث برجسته و زیبا روی سنگ فلفلی یک پارچه حک شده است.
مرحوم «کارنگ» در یکی از کتاب‌های خود، این کتیبه را به سلطان محمد صفوی نسبت داده‌است. این اثر تاریخی اول فروردین سال ۱۳۴۷ هجری شمسی و با شماره ۷۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.


لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=108953

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});