• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
4

بازارهای سرد خرداد ماه چشم‌ انتظار ثبات سیاسی

  • کد خبر : 109263
  • 03 تیر 1402 - 14:30
بازارهای سرد خرداد ماه چشم‌ انتظار ثبات سیاسی
یاز اکو - سینگال‌های سیاسی همواره بر تعیین روند قیمت دلار موثر بودند. کارشناسان بازارها معتقدند دلار در روند سایدوی یا خنثی نوسان دارد و هنوز جان نگرفته است. شاخص کل بورس نیز بهار را در کانال ۲.۱ میلیون واحدی و بازدهی منفی ۵.۶ درصد در خرداد ماه به پایان رساند. به گفته کارشناسان تنش‌زدایی در روابط خارجی سیگنال مهمی برای بازار است و صبر و انتظار سهامداران برای مشخص شدن آثار و نتایج آن منطقی به نظر می‌رسد.

یاز اکو، جعفر ساعی نیا _ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار ارز/ فصل سرد بازار ارز

بهار ۱۴۰۲ فصلی سرد برای بازار ارز بود. این اسکناس با بازدهی بیش از پنج درصدی سه ماهه نخست سال جاری را به پایان رساند. سیگنال‌های سیاسی همواره بر تعیین روند قیمت دلار موثر بودند. اما به نظر می‌رسد با شروع تابستان فصل انجماد ارزی به پایان رسیده است.

بررسی قیمت دلار در بهار امسال نشان از بازدهی منفی این اسکناس دارد. بازارهای مالی در بمباران خبری بی‌جان شدند. هر چند اخبار سیاسی توانست در سه‌ماهه ابتدای سال‌ جاری روند قیمت دلار را در افت ۵.۳۶ درصدی قرار دهد؛ اما کارشناسان بازارها معتقدند این اسکناس در روند سایدوی یا خنثی نوسان دارد و هنوز جان نگرفته است.

بعد از تعطیلات نوروز قیمت دلار با رقم ۵۱ هزار و ۵۱۰ تومان بازگشایی و در آخرین روز بهار ۱۴۰۲ این اسکناس با قیمت ۴۸ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله شد.

همان‌طور که سیگنال‌های مثبت اخبار سیاسی در سه‌ماهه نخست سال مانع رشد قیمت دلار شد، طبیعتاً اخبار و رویدادهای منفی در عالم سیاست و روابط بین‌المللی می‌تواند فنر فشرده دلار را مستعد رهاسازی کند. در ماه‌های گذشته اکثر کارشناسان اقتصادی همواره بر کاهش موقتی قیمت ارز تاکید داشتند. آنها سیاست صرف تنش‌زدایی در منطقه را بدون توافق حداقلی در حوزه برجام پادزهری موقتی برای اقتصاد کشور می‌دانند.

بازار ارز همچنان چشم‌انتظار است، اما این بار نه برای مخابره‌ی پیامی مثبت در حوزه برجام و رفع تحریم‌ها، بلکه به دنبال خبری است تا أوضاع اقتصادی ایران را از آنچه اکنون در آن قرار دارد، پیچیده‌تر نشود.

بازار سهام/ خرداد ماه قرمز بورس

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه ۳۱ خرداد به سطح ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید تا بهار را در کانال ۲.۱ میلیون واحدی و بازدهی منفی ۵.۶ درصد در خرداد ماه به پایان ببرد.

شاخص کل هم‌وزن نیز در آخرین روز کاری خرداد نسبت به آخرین روز معاملاتی اردیبهشت ماه ۱۷ هزار و ۹۲۵ واحد پایین‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم‌وزن افت ۲.۳ درصدی را در خرداد پشت سر گذاشت.

بدین ترتیب پس از روند صعودی بورس در اسفند و فروردین، شاخص برای دومین ماه متوالی ریزش کرد.

در اسفند ماه شاخص ۲۸ درصد رشد کرد و در فروردین ماه ۱۸.۵ درصد صعود کرد. اما در اردیبهشت ۰.۹ درصد و در خرداد بیش از ۱۲۸ هزار واحد ریزش کرده است.

هفته اخیر ۹۵۱ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گفته کارشناسان تنش‌زدایی در روابط خارجی سیگنال مهمی برای بازار است و صبر و انتظار سهامداران برای مشخص شدن آثار و نتایج آن منطقی به نظر می‌رسد. ناظران پیش‌بینی می‌کنند با افزایش ثبات، جریان پول به بازار برخواهد گشت و شرکت‌هایی که عملکرد مثبت داشته‌اند رشد خواهند کرد چرا که قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها پایین‌تر از ارزش ذاتی قرار گرفته است. باید دید تابستان داغ ۱۴۰۲ چه برای بازار سرمایه تدارک دیده است. تابستانی که همه نگاه‌ها به روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

بازار سکه و طلا/ سکه و طلا در آرامش

همسو با افت بهای جهانی طلا و همچنین ثبات نسبی و نوسان‌های کاهشی نرخ ارز در بازار داخل، بازار سکه و طلای داخلی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهشی رقم خورده است؛ بازار در ثبات و آرامش نسبی قرار دارد و خبری از هیجانات کاذب در بازار نیست. بر اساس آخرین معاملات انجام شده در آخرین روز هفته گذشته (پنجشنبه) در بازار سکه و طلا، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت از ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در ابتدای هفته به ۲۸ ملیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. سکه‌های تمام طرح قدیم نیز به همین میزان افت قیمت را تجربه کرده و هفته را با بهای ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به پایان رسانده است؛ در ابتدای هفته‌ای که گذشت، سکه‌های طرح قدیم ۲۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت.

به ترتیب نیم سکه و ربع سکه در یک هفته اخیر ۱۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی ۲۰۰ هزارتومان کاهش قیمت داشته‌اند. نیم سکه از ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در ابتدای هفته به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده و ربع سکه نیز از ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افت قیمت پیدا کرده است.

سکه‌های یک گرمی نیز که در ابتدای هفته شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، در آخرین معاملات روز گذشته به شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید و همانطور که اشاره شد، ۲۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است.

در این هفته، هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز با کاهش ۱۴۱ هزار تومانی از ۱۰ میلیون و ۲۰۱ هزار تومان در ابتدای هفته به ۱۰ میلیون و ۶۰ هزار تومان به ازای هر مثقال در آخرین معاملات پایانی هفته رسیده است.

هر مثقال طلا ۱۸ عیار نیز در این هفته ۳۳ هزار تومان افت بها داشته و دو میلیون و ۳۲۲ هزار تومان در پایان هفته به ازای هر گرم دادوستد شده است؛ این در حالیست که ابتدای هفته هر گرم طلای ۱۸ عیار دو میلیون و ۳۵۵ هزار تومان معامله می‌شد.

بازار طلای جهانی/ افت قیمت طلای جهانی

قیمت طلا روز جمعه و پیش از تعطیلی بازار به دلیل افزایش ارزش دلار و اظهارات تندرو مقامات فدرال رزرو، به سمت بزرگ‌ترین کاهش هفتگی خود در بیش از چهار ماه گذشته رفت.

بهای هر اونس طلا پیش از تعطیلی بازار به ۱۹۲۰ دلار و ۲۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز به ۱۹۲۱ دلار و ۲۰ سنت رسید. شاخص دلار در برابر رقبای خود با ۰.۵ درصد افزایش به اوج یک هفته‌ای خود رسید و جذابیت طلا را برای دارندگان سایر ارزها کاهش داد.

فیلیپ استریبل، استراتژیست ارشد بازار در Blue Line Futures در شیکاگو گفت: پاول بسیار تندرو بود. او طرفدار افزایش بیشتر نرخ بهره است و به این زودی شاهد کاهش نرخ نیست.

مری دالی، رئیس بانک فدرال سانفرانسیسکو، روز جمعه در مصاحبه با رویترز گفت که دو افزایش دیگر نرخ بهره در سال جاری یک پیش‌بینی بسیار معقول است. نرخ بهره بالاتر در ایالات‌متحده هزینه فرصت نگهداری طلا را افزایش می‌دهد.

طلا در این هفته حدود ۲ درصد کاهش یافته و از زمانی که در اوایل ماه مه به بالاتر از سطح کلیدی ۲۰۰۰ دلار رسید، بیش از ۱۵۰ دلار از دست داده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای نقره ۰.۵ درصد افزایش یافت و به ۲۲.۳۴ دلار در هر اونس رسید اما بزرگ‌ترین افت هفتگی خود از اکتبر ۲۰۲۲ را داشت. پلاتین ۰.۶ درصد کاهش یافت و به ۹۱۷.۳۴ دلار رسید که بدترین هفته از اگوست ۲۰۲۲ تاکنون بود. پالادیوم پس از رسیدن به کمترین میزان خود از می ۲۰۱۹ در روز پنجشنبه، در ۱۲۸۳ دلار و ۱۸ سنت ثابت ماند.

بازار نفت/ کاهش قیمت نفت برای دو روز پیاپی

قیمت نفت برای دومین روز پیاپی کاهش یافته و یک کاهش هفتگی بیش‌ از ۳ درصدی را تجربه می‌کند. افزایش بیش‌ازحد انتظار نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس و هشدار درمورد بالا رفتن بیشتر نرخ بهره در آمریکا نگرانی در مورد تقاضا را افزایش داده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز گذشته با ۸۳ سنت معادل ۱.۱۲ درصد کاهش به ۷۳ دلار و ۳۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۸۴ سنت معادل ۱.۲۱ درصد کاهش ۶۸ دلار و ۶۷ سنت معامله شد.

افزایش ۰.۳ درصدی شاخص دلار در این هفته خرید نفت را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا گران‌تر کرده و تقاضا برای آن را پایین آورده است.

هر دوی این شاخص‌های نفتی حدود ۳ دلار در روز گذشته و پس‌از اعلام افزایش نرخ بهره بانک مرکزی انگلیس کاهش قیمت داشتند. این خبر ترس از رکود اقتصاد را افزایش داده و به تقاضا برای سوخت آسیب رسانده است.

بازار در حال حاضر منتظر انتشار شاخص مدیران خرید در سرتاسر دنیاست تا فعالیت در بخش کارخانه‌ای و روند تقاضا را بررسی کند.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنجشنبه اعلام کرد ذخایر نفت خام این کشور به‌طرز شگفت‌آوری در هفته گذشته کاهش یافته که نتیجه تقاضای بالا برای صادرات و واردات پایین بوده‌است.

جروم پاول، رئیس خزانه‌داری آمریکا گفت بانک مرکزی نرخ بهره را بسیار محتاطانه تغییر می‌دهد و سرمایه‌گذاران به سمت پایان این چرخه سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی پیش می‌روند. بالا رفتن نرخ بهره هزینه وام‌گیری را برای کسب‌وکار‌ها و مصرف‌کنندگان افزایش می‌دهد و باعث کند شدن رشد اقتصاد و پایین آمدن تقاضا برای نفت می‌شود. ترس از افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا دورنمای تقاضا برای سوخت را در ادامه سال جاری میلادی تیره و تار کرده‌ است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=109263

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});