• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

آتشبار کرونا و چشم امید مردم به واکسیناسیون عمومی

  • کد خبر : 10992
  • 24 فروردین 1400 - 13:30
آتشبار کرونا و چشم امید مردم به واکسیناسیون عمومی
یاز اکو - اوج‌گیری کرونا پس از تعطیلات نوروزی و روند رو به بالای شیوع این بیماری در کشور و توصیف صعودی کووید۱۹ از آسانسوری و مسلسلی به موشکی از جانب مسوولان بهداشت و درمان، هشداری است برای رعایت پروتکل‌ها و تقویت حلقه‌های پیشگیری همگانی تا مردم و مسوولان با همدلی وظایف همدیگر را تکمیل کنند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، مطالبات و انتظارات مردمی نشان می دهد توجه به اقتصاد بدون توجه جدی به مقوله سلامت مفهوم ندارد و توسعه واقعی جامعه و پیشرفت اقتصادی مستمر را به دنبال نخواهد داشت، سلامت جسمی و روانی ضامن آینده روشن در هر کشوری است از طرفی انتظار مردم در آغاز هر چه سریعتر واکسیناسیون عمومی نیز مطالبه دیگری است که در واقع انتظار بی جایی نیست. 

آتش کرونا شعله ور شده و در واقع آتشبار کووید ۱۹ با شدت بیشتری، بدون سر و صدای کرکننده میدان های جنگ و انفجار پیشروی می کند اما بی سر و صدا و خانمان براندازتر از آن جان مردم را تهدید می کند، ترکش های آن دیده نمی شود اما دود آن به چشم همه می رود، اکنون شرایطی سخت تر از جنگ فیزیکی در پیش است چرا که اگر مردم آتش، انفجار، دود، متلاشی شدن، خون و ترس را به عینه می دیدند شاید تاثیر آن در احتیاط کردن و مراقبت از خود خانواده بیشتر می شد اما باید گفت این بی سر و صدا بودن کرونا از هر جنگی خطرناک تر و کشنده است. 

همان طور که آمار نشان می دهد شیب تند بیماری، جان میلیون ها انسان را به خطر انداخته و تا کنون حدود سه میلیون قربانی در سطح جهان داشته است و تعداد قربانیان در ایران نیز بر اساس آمارهای رسمی به حدود ۶۵هزار نفر رسیده است، بر این اساس ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی تا زمان آغاز واکسیناسیون عمومی را بیش از گذشته ضروری کرده بر این اساس مردم نیز انتظار دارندکه نظارت بر رعایت اجرای این پروتکل ها باید جنبه اجرایی به خود بگیرد و با خاطیان برخورد قانونی شود تا تاثیر مصوبات ستاد ملی کرونا بیشتر دیده شود.

کاهش استفاده از ماسک از طرف اصناف و مردم و لزوم برخورد با متخلفان دیگر مطالبه ای است که نیاز به توجه جدی دارد اما خاطیان به راحتی قوانین را زیر پا می گذارند و جان هموطنان و نزدیکان خود را در معرض خطر مرگ قرار می دهند و به رغم اینکه مسوولان وزرات بهداشت و درمان از خاطیان به عنوان برهم زنندگان امنیت سلامت جامعه نام  می برند و برخی علما عدم رعایت پروتکل های بهداشتی را گناه کبیره عنوان می کنند اما در مقام عمل برخورد سرسختانه ای با متمردان نمی شود. 

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: شیوع کرونا در استان به بالاترین حد اوج خود نزدیک شده است.

دکتر سیمین خیاط زاده اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد از تست های کرونا در استان مثبت می شود.

رییس گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان‌شرقی خاطر نشان کرد: موارد بیماران کرونایی شناسایی شده در این استان نسبت به روزهای اول سال جاری بیش از ۲۰ درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون شرایط شیوع ویروس کرونا در آذربایجان شرقی وارد پیک کامل شده است و به تدریج به سمت قله پیک در حال حرکت است که اگر روند کنونی تداوم یابد، مشکلات بسیار زیادی در حوزه سلامت به وجود خواهد آمد.

خیاط زاده از بی توجهی مردم به شیوه نامه های بهداشتی انتقاد و یادآوری کرد: متاسفانه با وجود اعلام وضعیت قرمز در اغلب شهرهای آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز، همچنان عده ای از مردم به مقررات اعلام شده بی توجهند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعدادی از مغازه های گروه ۲ و ۳ در سطح شهر تبریز باز بوده و به اعلام شرایط قرمز این شهر بی توجهی نشان می دهند.

خیاط زاده از آحاد مردم آذربایجان شرقی درخواست کرد تا حد امکان و به جز موارد بسیار ضروری از خانه های خود خارج نشوند و در صورت خروج  از منزل حتما” از ماسک استفاده کنند چون در شرایط کنونی استفاده از ماسک تنها راه پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا است.

شیب تند کرونا در آذربایجان شرقی 

تعداد مبتلایان کرونا در آذربایجان شرقی به ۱۲۰۰ بیمار رسید 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اظهار کرد: تعداد بیماران کرونایی بستری شده در آذربایجان شرقی به حدود ۱۲۰۰ نفر رسیده است. 

عباسعلی درستی روز دوشنبه اظهار کرد: از این تعداد ۸۰ نفر زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارند و بدحال هستند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز تعداد فوتی های روزانه به علت ابتلا به کووید ۱۹ در آذربایجان شرقی را متغیر و از هفت تا ۱۲ نفر اعلام کرد.

تعداد فوتی های روزانه به علت ابتلا به کووید ۱۹ در آذربایجان شرقی متغیر و از ۷ تا ۱۲ نفر است. 

وی همچنین با بیان اینکه شیب مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی تند است، ادامه داد: با این حال فعلا ظرفیت تخت های بیمارستانی به حدی هست که نیازی به بیمارستان صحرایی نباشد اما مردم باید رعایت کنند تا شرایط بدتر نشود. 

درستی ادامه داد: بیمارستان های استان از مدت ها قبل برای موج جدید کرونا آمادگی پیدا کرده اند و شرایط دارویی و امکانات و تجهیزات پزشکی در تمام بیمارستان ها تدارک دیده شده و تاکنون هیچ مشکلی وجود ندارد. 

وی افزود: برای کم کردن بار بستری بیمارستان ها در روزهای آینده، امکان سرپایی در بسیاری از مراکز بهداشتی، کلینیک ها و اورژانس بیمارستان ها فراهم می شود تا فضا و امکانات برای بستری های لازم بدون مشکل در اختیار بیماران حاد قرار بگیرد.

۱۶۵۰۰ نفر در آذربایجان شرقی بر ضد کرونا واکسینه شدند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرد: ۱۶هزار و ۵۰۰ دز واکسن کرونا از ۱۸هزار و ۵۰۰ دز تحویل شده به آذربایجان شرقی بر اساس اعلام اولویت های وزارت بهداشت و درمان تزریق شده است.

درستی اظهار کرد: بیش از ۶هزار نفر از کادر درمان آذربایجان شرقی تاکنون واکسینه شده اند که ۳۵درصد این افراد را تشکیل می دهد البته کادر درمانی که با بیماران کرونایی ارتباط مستقیم دارند مثل پزشکاران و پرستاران بخش آی.سی.یو ضد کرونا واکسینه شدند. 

وی افزود: پیش بینی می شود بر اساس اعلام وزارتخانه تا پایان فروردین ماه امسال تمام کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی تحت پوشش طرح واکسیناسیون قرار بگیرند. 

درستی ادامه داد: یکهزار و ۷۰۰ پاکبان شهرداری تبریز نیز واکسینه شدند و سالمندان تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی و کادر آرامستان های استان نیز از واکسن برخوردار شدند. 

وی اضافه کرد: بیش از یکهزار نفر از بیماران خاص واکسن دریافت کردند و اکنون نیز بیماران خاص در این استان برای دریافت واکسن کرونا با همراه داشتن کارت بیماری و شناسایی از ساعت ۹ تا ۱۷ به بیمارستان‌های تعیین شده مراجعه می کنند.

درستی با اشاره به استقبال کم بیماران خاص از دریافت واکسن کرونا، اظهار کرد: بیماران مبتلا به ام اس بالای ۱۸سال باید به بیمارستان الزهرا (س) تبریز مراجعه کنند اما از چهار هزار و ۵۰۰ بیمار «ام اس» شناسایی شده در آذربایجان‌شرقی، تاکنون تنها ۸۰۰ نفر مراجعه کرده‌اند. 

وی با اشاره به اینکه با بیماران تماس نیز گرفته شده است، اضافه کرد: بیماران پیوند کبد، کلیه، قلب و ریه برای دریافت واکسن به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: بیماران مبتلا به هموفیلی و تالاسمی هم می‌توانند در چند روز آینده برای تزریق واکسن کرونا به بیمارستان سینای تبریز مراجعه کنند؛ تزریق واکسن به گروه‌های تعیین شده در تمام بیمارستان‌های سایر شهرستان‌های استان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن کرونا به بیماران مزمن و زمینه ای مثل دیابت نیز پیش بینی می شود که از اردیبهشت امسال آغاز می شود. 

درستی ادامه داد: جانبازان بالای ۵۰ درصد نیز بر اساس فهرست ارایه شده واکسینه شدند و نیز سهمیه نظام پزشکی آذربایجان شرقی تحویل شد که یکهزار و ۴۰۰ واکسن سهمیه پزشکان تحت پوشش نظام پزشکی بوده و تاکنون بیش از ۱۰۰ مورد از این تعداد واکسینه شدند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین با تاکید بر رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک به عنوان بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، گفت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت آذربایجان شرقی از ماسک استفاده می کنند که در مقایسه با متوسط کشور از وضعیت بهتری برخوردار هستیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=10992

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});