• امروز : یکشنبه - ۲۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 12 May - 2024
3

جنایتکاری که در ارتباط با نسل کشی مشئه لی تحت تعقیب بین المللی بود، در پست کنترل مرزی لاچین شناسایی و دستگیر شد

  • کد خبر : 112991
  • 08 مرداد 1402 - 21:00
جنایتکاری که در ارتباط با نسل کشی مشئه لی تحت تعقیب بین المللی بود، در پست کنترل مرزی لاچین شناسایی و دستگیر شد
یاز اکو- بر اساس مواد مربوطه در قانون جزایی جمهوری آذربایجان در خصوص محاکمه افرادی که در نسل کشی، تبعید شهروندان دارای ملیت آذربایجان، تخریب و آسیب رساندن به اموال متعدد روستاییان و اموال دولتی توسط افراد منتسب به رژیم غیرقانونی ارمنی، فرآیند مربوط به پرونده جنایی یکی از این افراد مسلح که در نسل کشی ۲۲ دسامبر ۱۹۹۱ در روستای مشئه لی از توابع شهرستان خوجالی دست داشته است آغاز شده است.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آپا، در گزارشی که توسط دادستانی کل آذربایجان منتشر شده است، در تحقیقات اولیه مشخص شد که فرد مذکور به اسم واقف چرکزوویچ خاچاتوریان متولد ۱۹۵۵ میلادی، تبعه جمهوری آذربایجان، محل متولد روستای بداره از توابع شهرستان عسکران و ساکن آن روستا بوده و به عنوان راننده در شرکت حمل و نقل عمومی شهر خانکندی مشغول به کار بوده است. وی به همراه سایر افراد مشغول در در دسته های مسلح ارمنی با استفاده از سلاح های مختلف و خودروهای جنگی شبانه به روستای مئشه لی حمله کرده ۲۵ نفر را کشتند، ۱۴ نفر را مجروح کرده و ۳۵۸ آذربایجانی را بدون دلایل مقرر در قوانین بین المللی از محل سکونت قانونی خود آواره کردند.


این گزارش حاکی از آن است که واقف چرکزوویچ خاچاتوریان به اقدامات مجرمانه اش به همراه همدستان خود ادامه داده و اموال متعلق به دولت و روستاییان را تخریب و خسارت وارد کرد و در مجموع ۵ میلیون و ۴۹۶ هزار و ۹۰۰ منات خسارت مادی به بار آورد.
با توجه به اینکه دلایل منطقی کافی در رابطه با این پرونده جنایی بدست آمده بود، تصمیم گرفته شد که برای واقیف چرکزوویچ خاچاتوریان به عنوان متهم به استناد ماده ۱۰۳ (نسل کشی) و ۱۰۷ (اخراج یا انتقال اجباری جمعیت) قانون جزایی جمهوری آذربایجان قرار دستگیری صادر شود. اما با توجه به اینکه محل اختفای وی برای ادامه تحقیقات مشخص نبود، در تاریخ ۱۲ نوامبر ۲۰۱۳، قرار جستجوی بین المللی وی صادر شد.
در نتیجه اقدامات انجام شده در روز شنبه ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۳، واقف چرکزوویچ خاچاتوریان به هنگام تلاش برای رفتن به جمهوری ارمنستان تحت عنوان معالجه که با میانجیگری کمیته بین المللی صلیب سرخ صورت گرفته بود، توسط پرسنل سرویس مرزی جمهوری آذربایجان در گذرگاه مرزی لاچین بازداشت شد.
این گزارش در ادامه می افزاید: از بابت اینکه واقف خاچاتوریان در یک موسسه پزشکی در در باکو مستقر شده و کمک های پزشکی لازم برایش ارائه خواهد شد، شبهه ای وجود ندار‌د. همچنین شرایطی برای ملاقات نمایندگان صلیب سرخ با وی فراهم خواهد شد.
در این اطلاعیه آمده است: در حال حاضر اقدامات عملیاتی و تحقیقاتی لازم برای معرفی سایر متهمان پرونده جنایی فوق الذکر ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=112991

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});