• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

ورودی آب سدهای استان اردبیل ۱۸ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 113050
  • 09 مرداد 1402 - 13:45
ورودی آب سدهای استان اردبیل ۱۸ درصد کاهش یافت
یاز اکو - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: ورودی آب سدهای استان اردبیل در سال آبی جاری ۱۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حمید فضایلی با اشاره به کاهش بارشها و به تبع آن کاهش ورودی آب سدهای استان اظهار کرد: سد یامچی بعنوان یکی از مهمترین سدهای استان به دلیل تامین آب آشامیدنی مرکز استان هم اکنون ۲۲ میلیون مترمکعب آب دارد که نسبت به سال قبل ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه حجم ذخیره آب سد خداآفرین در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵ درصد کاهش یافته است، گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۴۶ میلیمتر بارندگی در سطح استان اتفاق افتاده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته پنج درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت ۲۱ درصد کاهش را نشان می دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با اشاره به کاهش آورد رودخانه ارس در شمال استان گفت: حجم ذخیره آب در مخزن سد ارس هم ۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

نیازمند تامین آب از منابع جدید هستیم/ سد یامچی پاسخگوی نیاز آبی اردبیل نیست

فضایلی اضافه کرد: برای دستیابی به آب مطمئن و پایدار نیازمند تامین آب از منابع جدید هستیم در عین حال با برنامه‌ریزی انجام شده و صرفه جویی شهروندان امیدواریم شرایط بحرانی را پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب آشامیدنی در اردبیل گفت: در صورت نبود همکاری مردم در رعایت الگوی مصرف آب، در ماه‌های گرم سال با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل ادامه داد: کاهش چشمگیر میزان بارندگی و نبود پوشش مناسب برف در ارتفاعات، آورد رودخانه بالیخلو به عنوان منبع تامین آب مخزن سد یامچی را تحت الشعاع قرار داده و همین میزان هم روز به روز در حال کاهش است.

وی همچنین در خصوص تامین آب شرب اردبیل بیان کرد: نیاز آب آشامیدنی شهر اردبیل ۲ هزار لیتر بر ثانیه است که در حال حاضر هزار و ۷۰۰ لیتر بر ثانیه از سد یامچی و مابقی از چاه‌های آب موجود تامین می‌شود که با پیش بینی‌های انجام شده مقدار آب سد یامچی کفاف ماه‌های گرم سال را نخواهد داد.

فضایلی با اشاره به روند جریان آب در رودخانه‌های استان در سال آبی جاری نیز گفت: میزان جریان آب در رودخانه‌های استان نیز در۲ حوضه آبریز استان کاهش چشمگیری داشته است.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی قرار دارند،در جایگاه چهارم قرار دارد.

بر اساس اظهارات مجید کوهی مدیر کل هواشناسی استان اردبیل ،میزان بارش‌ها در مقایسه با دوره بلند مدت در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۲۶ درصد ، در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد و در سال آبی جاری هم ۲۰ درصد کاهش یافته است.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=113050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});