• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

فاصله زیاد، فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌های تبریز

  • کد خبر : 11413
  • 28 فروردین 1400 - 19:30
فاصله زیاد، فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌های تبریز
یاز اکو _ با شروع موج چهارم کرونا و اعمال محدودیت‌ها، لزوم فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها برای حفظ جان مسافران در برابر ویروس کروناباید توسط رانندگان انجام گیردولی متاسفانه زیاد رعایت نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، فاصله اجتماعی، همان فاصله‌ای که برای سالم زیستن کنار همدیگر به قدری مهم است که برای قطع زنجیره ویروس کرونا، باید آن را جدی گرفت؛ حالا این فاصله می‌خواهد در محیط اداری باشد و یا در وسایل نقلیه عمومی.

منفعت شخصی برخی از رانندگان تاکسی و یا سلامت مسافران، بحثی است که هر بار با وضعیت قرمز کرونا، پر رنگ‌تر از روزهای دیگر جلوه می‌کند.

سوار کردن بیش از ۲ مسافر در صندلی عقب تاکسی توسط رانندگان نباید صورت بگیرد؛ حالا چند روزی است که از ابلاغ این محدودیت می‌گذرد اما با پرسه‌ای در سطح شهر، برخی از رانندگان با ۴ مسافر راهی می‌شوند و برخی با ۳ مسافر؛ آن هم در روزهایی که ویروس کرونا تمام شهر را احاطه کرده است.

وقتی به سراغ رانندگان تاکسی می‌روی، رضایت مسافر را برای نشستن کنار دو مسافر دیگر مطرح می‌کنند اما مسافران چیز دیگری می‌گویند؛ آنها از اقدام برخی از رانندگان ناراضی هستند و از سویی دیگر، برخی از رانندگان تاکسی نیز، نسخه بی اعتنایی به این محدودیت کرونایی را پیچیده‌اند.

لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم

در این رابطه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی موضوع روشنی است چرا که تمام مردم واکسینه نشده و از سویی درمان مشخصی نیز برای این بیماری وجود ندارد؛ پس به غیر از رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی، روش دیگری برای کنترل این بیماری وجود ندارد.

عباسعلی درستی افزود: در حال حاضر بستری‌های موجود در استان، نسبت به اول فروردین که حدود ۳۵۰ نفر بود به ۱۲۵۰ نفر افزایش یافته و موارد مثبت جدید بیماری نیز از زیر ۲۰۰ نفر به ۱۲۰۰ نفر رسیده است.

وی به افزایش موارد فوتی ۱۲ نفر به طور روزانه اشاره کرده و گفت: زمانی که محدودیت‌ها اعمال شده و دستورالعل‌های بهداشتی رعایت می‌شود بیماری به طور نسبی کنترل می‌گردد و در غیر این صورت، در فاصله ۳ تا ۴ هفته‌ای پیک جدید بیماری شعله ور می‌شود.

درستی در پایان بیان کرد: همواره ۳ آیتم در دستورالعمل‌های بهداشتی مطرح می‌شود که علاوه بر استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی ۱/۵ تا ۲ متری افراد از همدیگر و رعایت بهداشت فردی نیز باید توسط افراد رعایت شود.

رانندگان تاکسی نسبت به این محدودیت کرونایی بی اعتنا هستند

یکی از مسافران تاکسی در مسیر چهارراه طالقانی تبریز گفت: برخی از رانندگان تاکسی زمانی که تنها ۲ مسافر در صندلی عقب خودرو نشسته است بعد از طی مسیر مشخصی، یک مسافر دیگر نیز به بهانه اینکه در راه نماند سوار می‌کنند؛ وضعیتی که کسی به آن رسیدگی نمی‌کند و جان مسافران به خطر می‌افتد.

لیلا قمری ادامه داد: تعداد کمی از خودروهای تاکسی از کاور محافظتی استفاده می‌کنند و حتی برخی از مسافران خصوصاً آقایان، تمایلی به استفاده از ماسک نداشته و در این وضعیت نیز سوار تاکسی می‌شوند.

وی افزود: سوار نکردن بیش از ۲ مسافر تنها در حد یک حرف باقی مانده و اکثر رانندگان تاکسی به آن عمل نمی‌کنند و زمانی که ما اعتراض می‌کنیم با جواب سر بالا روبرو می‌شویم.

قمری در پایان گفت: زمانی که نرخ کرایه تاکسی‌ها افزایش می‌یابد مسافران بدون هیچ چون و چرایی آن را پرداخت می‌کنند اما زمانی که نوبت به کم کاری و عدم رعایت اجرای یک محدودیت کرونایی می‌رسد، رانندگان نسبت به آن و ارزش دادن به جان مسافران بی اعتنا هستند.

افزایش ۳۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی

روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز نیز گفت: با توجه به ابلاغ محدودیت‌های جدید کرونایی از سوی ستاد مقابله با کرونای استان، رانندگان تاکسی باید از تردد به هسته مرکزی شهر و سوار نمودن بیش از ۲ مسافر در صندلی عقب خودرو خودداری کنند.

غلامرضا برزگر با اشاره به افزایش نرخ ۳۵ درصدی کرایه نسبت به سال ۹۹ افزود: تابلوهای نرخ کرایه نیز در سطح شهر تبریز نصب شده است.

وی ادامه داد: فعالیت ۴ گشت سازمان تاکسیرانی به صورت شیفتی در سطح شهر تبریز وجود داشته و علاوه بر این گشت‌های نظارتی ویژه برای کنترل اعمال محدودیت‌های کرونایی در خطوط تاکسیرانی و توسط رانندگان تعبیه شده است.

برزگر گفت: تا کنون سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز با رانندگانی که بیش از ۲ مسافر در صندلی عقب خودرو سوار کنند برخورد کرده است.

توزیع ۲ هزار کاور حفاظتی در سال گذشته

روابط عمومی سازمان تاکسیرانی شهرداری تبریز در پاسخ سوال مبنی بر نبود کاورهای حفاظتی در تاکسی‌ها توضیح داد: حدود ۲ هزار کاور حفاظتی در سال ۹۹ بین رانندگان تاکسی به صورت رایگان توزیع شده است اما اغلب رانندگان، به دلیل گرمای هوا و عدم دید کافی از آن استفاده نمی‌کنند.

برزگر به توزیع بیش از ۲۰ هزار ماسک در بین رانندگان تاکسی اشاره کرده و گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۵۰۰ تا ۷۵۰ عدد ماسک به گشت‌های نظارتی تحویل داده شده است تا بین رانندگان تاکسی توزیع گردد.

بیش از ۲ مسافر در صندلی عقب سوار نمی‌کنم

یکی از رانندگان تاکسی با سابقه ۱۹ سال فعالیت در این شغل گفت: از روزی که مقرر شده تا بیش از دو مسافر در صندلی عقب خودرو سوار نکنیم من نیز این محدودیت کرونایی را رعایت می‌کنم.

داریوش محرابی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت تبریز قرمز اعلام شده و هر روز مبتلایان بیشتری در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند همه باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا بار دیگر آمار مبتلایان کاهش یابد.

یکی دیگر از مسافران تاکسی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: دیروز در صندلی جلوی یکی از تاکسی‌ها سوار شده بودم زمانی که راننده اقدام به سوار کردن بیش از دو مسافر در صندلی عقب خودرو کرد، اعتراض کردم اما با این جواب روبرو شدم که شما در صندلی جلو نشسته‌اید دیگر نگران چه چیزی هستید.

وحید نعمتی ادامه داد: این طرح در هیچ نقطه‌ای از شهر، حتی مسیرهای پر تردد به خوبی اجرا نمی‌شود؛ زمانی که وضعیت قرمز می‌شود این طرح دوباره خودی از خود نشان می‌دهد در حالی که این طرح باید تا ریشه کن شدن ویروس کرونا در وضعیت‌های زرد، نارنجی و قرمز ادامه یابد.

او افزود: ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و چند ماه پیش یکی از اقوام ما بر اثر ابتلاء به کرونا جان خود را از دست داد و حالا برای اینکه این ویروس ریشه کن شود، تنها محدودیت‌های ۱۰ روزه کارساز نیست بلکه همه باید تلاش کنند؛ از رانندگان تاکسی گرفته تا تک تک شهروندان تا دیگر خانواده‌ای، عزیز خود را از دست ندهد.

خود مسافران راضی هستند

اما یکی از رانندگان تاکسی در مسیر سه راه طالقانی با ۴ مسافر، که تمایل چندانی هم به معرفی خود نداشت گفت: خودتان شاهد بودید مسافران راضی بودند و سوار شدند؛ اجباری برای سوار کردن مسافر سوم در صندلی عقب نداشتم.

وی با بیان اینکه رعایت فاصله گذاری در روزهای قرمز کرونایی حتی در وسایل نقلیه عمومی اجباری است افزود: اکثر مسافران از ماسک استفاده کرده و حین سوار کردن مسافر، از مقصد آنها مطلع می‌شوم اگر کوتاه بود مسافر سوم را سوار می‌کنم در این صورت مدت زیادی در کنار همدیگر نیستند.

او ادامه داد: گاهی هم پیش آمده است که با ۲ مسافر در صندلی عقب خودرو حرکت کرده‌ام؛ البته این مسئله بستگی به مسیر و وجود مسافر دارد که با مسافر بیشتر حرکت کنیم یا کمتر./ مهر

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=11413

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});