• امروز : دوشنبه - ۱۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 6 May - 2024
2

برداشت ۶۰۰ تن پسته از ۴۰۰ هکتار باغات شهرستان مرند

  • کد خبر : 118333
  • 31 شهریور 1402 - 13:15
برداشت ۶۰۰ تن پسته از ۴۰۰ هکتار باغات شهرستان مرند
یاز اکو - معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند از برداشت پسته در 400 هکتار از باغات پسته این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، اسماعیل الهیاری درگفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه برداشت پسته در شهرستان مرند امسال با توجه به شرایط اقلیمی از اواسط شهریور ماه آغاز و تا پایان مهرماه ادامه دارد گفت: سطح زیر کشت باغات پسته منطقه به ۵۵۶ هکتار رسیده است که از این مقدار باغ، ۴۰۰ هکتار باغات بارور است و پیش بینی می شود امسال بیش از ۶۰۰ تن محصول پسته خشک تولید بشود.

وی ارقام غالب پسته در شهرستان مرند را اکبری، احمدآقایی،کرامتی،کله‌قوچی، اوحدی و… برشمرد و با بیان اینکه از مرغوبیت و بازارپسندی خوبی برخوردارند اضافه کرد: توسعه سطح زیرکشت پسته در شهرستان مرند از اولویت‌های کاری این مدیریت بوده و پیش‌بینی می‌شود اراضی زیر کشت پسته در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲حدود ۲۵ هکتار افزایش یابد.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به محدودیت‌های آبی منطقه و شوری خاک که امکان توسعه محصولات دیگر کشاورزی وجود ندارد یادآور شد: کشاورزان باید محدودیت‌های کشت محصولات آب بر را به خوبی درک و روش‌های نوین کشاورزی را جایگزین روش‌های سنتی خود کرده و اقدام به تغییر الگوی کشت کنند.

الهیاری ابراز کرد: در صورت تامین آب مورد نیاز کشاورزی از حوضه دیگر و آب رودخانه ارس به حوضه این شهرستان میزان سطح زیرکشت این محصول افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشت پسته به صورت ویژه در شهرستان مرند آغاز شده و طی ۱۰سال گذشته این امر بیش از گذشته به صورت جدی رو به گسترش است، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های جهاد کشاورزی تغییر الگوی کشت در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و استفاده از گونه‌های گیاهی مقاومتر به شرایط کم آبی منطقه است که بر همین اساس توسعه کشت محصول پسته در دستور کار این مدیریت قرار گرفته است.

الهیاری تصریح کرد: عمده محصول تولیدی پسته شهرستان مرند به صورت تر به بازار عرضه می‌شود و با توجه به اینکه بخش یامچی شهرستان قطب تولید پسته در استان است، برای جلوگیری از نوسانات بازار سه واحد ترمینال ضبط پسته مکانیزه و با تعدادی دستگاه پوست گیری خانگی فراوری و محصول فرآوری شده در صورت نیاز به بازار عرضه می شود.

وی افزود: شهرستان مرند دارای رتبه دوم در تولید پسته در استان را داراست.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=118333

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});