• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

افزایش ۸۰ درصدی خرید گندم مازاد کشاورزان در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 118614
  • 03 مهر 1402 - 11:45
افزایش ۸۰ درصدی خرید گندم مازاد کشاورزان در آذربایجان شرقی
یاز اکو - رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مقدار خرید گندم گندم مازاد کشاورزان این استان در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، اکبر فتحی، روز دوشنبه افزود: تاکنون حدود ۴۵۰ هزار تن گندم در استان به طور تضمینی از کشاورزان خریداری شده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار تن خریداری شده بود و با این مقدار خرید در سال زراعی جاری رکورد پنج ساله خرید گندم مازاد کشاورزان در استان شکسته شد.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین گام دولت افزایش قیمت خرید تضمینی گندم مازاد کشاورزان و ایجاد انگیزه در کشاورزان برای کشت این محصول است، اظهار کرد: با این هدف قیمت خرید گندم از ۵۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۰ به ۱۵۰ هزار ریال در سال زراعی جاری رسیده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره خودکفایی در تولید گندم در کشور و آذربایجان شرقی از دستاوردهای دولت سیزدهم است، گفت: علاوه بر تعیین قیمت، کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود و سم مورد نیاز کشاورزان از طریق یارانه دولتی، اجرای کشت قراردادی گندم و طرح جهش تولید در دیمزارها از اقدامات دولت است.

فتحی، افزایش۵۰۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سال‌ زراعی جاری نسبت به آغاز دولت سیزدهم، برآورد کاهش مصرف آرد با اصلاح یارانه‌های آرد و نان و کنترل قاچاق و مصرف در این عرصه را از دیگر اقدامات دولت اعلام کرد و ادامه داد: این اقدامات موجب شده، چشم‌انداز خودکفایی در گندم برای سال آینده دور از دسترس نباشد.

میزان تولید گندم در آذربایجان شرقی به ۷۵۰ هزار تن رسید

وی یادآور شد: بدون تردید یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم در عرصه کشاورزی و تامین امنیت غذایی، افزایش تولید گندم از ۲ سال گذشته بوده به ‌طوری که همه گندم تولید شده استان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ که بیش از ۴۰۰ هزار تن بود در سال‌جاری به ۷۵۰ هزار تن رسیده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: در شرایطی که پیش‌بینی شده بود خرید تضمینی گندم از کشاورزان برای سال زراعی جاری با وجود حاکم شدن شرایط خشکسالی در پنج شهرستان شمالی استان به ۳۰۰ هزار تن برسد اما در زمان کنونی همچنان عملیات خرید گندم از کشاورزان ادامه دارد.

فتحی، افزود: در سال پایانی دولت دوازدهم تولید گندم به موازات سایر استان های کشور در این استان از ۹۵۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن کاهش یافت و خرید تضمینی گندم از ۶۰۰ هزار تن به ۹۶ هزار تن افت کرد و همین موضوع موجب شد واردات این محصول استراتژیک افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در اثر نبود شفافیت در توزیع و مصرف، بخش قابل توجهی از گندم وارداتی و آرد یارانه‌ای نیز قاچاق می‌شد ضمن اینکه در دولت قبل قیمت پایینی برای خرید به کشاورزان پرداخته می‌شد و از سوی دیگر پرداخت مطالبات آنها نیز با تاخیر انجام می‌ شد که این موضوع موجب دلسردی کشاورزان شده بود.

دولت سیزدهم نقدینگی گندمکاران برای آغاز عملیات کاشت در سال زراعی آینده را تامین کرد

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: دولت سیزدهم با تعیین نرخ منطقی ۱۵۰ هزار ریالی برای هرکیلوگرم گندم مازاد کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و تلاش در تامین بودجه و پرداخت مطالبات سعی کرده است تا نقدینگی گندمکاران برای آغاز عملیات کاشت در سال زراعی آینده تامین شود.

فتحی ادامه داد: در شرایطی که بحران‌های آب و هوایی و جنگ اوکراین، موجب کاهش تولید جهانی گندم و افزایش قیمت این کالای راهبردی شده است، کشور ما و به تبع آن آذربایجان شرقی در تولید گندم مورد نیاز خبازی (نانوایی) به خودکفایی رسیده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود سال آینده خودکفایی کامل در تولید گندم حاصل شود، اظهار کرد: افزایش تولید گندم تاثیر مستقیم خود را بر کاهش واردات نیز گذاشته به‌ طوری که واردات گندم در سال گذشته از نظر ارزشی با کاهش ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.

فتحی، با تاکید بر اینکه این حجم از کاهش واردات به‌ خاطر افزایش تولید در واحد سطح رقم خورده است، افزود: در دولت سیزدهم و در شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی، خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی از جمله گندم را در دستور کار قرار داده است، پنج رویکرد متمایز موجب تغییر وضعیت تولید این کالای راهبردی شده است.

سطح زیر کشت گندم آذربایجان شرقی در سال زراعی جاری ۴۵۷ هزار و ۲۰۰ هکتار آبی و دیم است و پیش‌بینی می‌شود در مجموع ۷۴۱ هزار و ۸۳۵ تن گندم از این مزارع برداشت شود.

میزان تولیدات محصولات کشاورزی استان حدود پنج میلیون تن است که سه میلیون تن آن مربوط به حوزه زراعت، یک میلیون تن مربوط به حوزه باغبانی و یک میلیون تن نیز مربوط به حوزه دام و طیور است.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=118614

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});