• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
6

یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق/ رئیسی باز هم دستور رفع فقر صادر کرد

  • کد خبر : 119188
  • 09 مهر 1402 - 9:05
یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق/ رئیسی باز هم دستور رفع فقر صادر کرد
یاز اکو - حدود یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند. به گفته معین‌الدین سعیدی، نماینده مجلس وقتی این تعداد افراد زیر خط فقر مطلق قرار گرفته‌اند یعنی فاجعه رخ داده است. در چنین شرایطی ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم دستور داده که سند کاهش فقر در کشور تدوین شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از تجارت‌نیوز، افزایش تورم و رشد فقر در ایران توقفی ندارد. شمار افرادی که زیر خط فقر مطلق رفته‌اند روز به روز در حال افزایش است. در همین حال رئیس دولت سیزدهم از تدوین سند کاهش فقر گفته است.

اواخر سال ۱۴۰۰ بود که ابراهیم رئیسی به بدنه دولت دستور داد که برای ریشه‌کنی فقر مطلق کار را به سال ۱۴۰۱ نسپارید. به عبارتی رئیسی تقریبا دو هفته مانده به پایان سال این دستور را صادر کرد. ماجرایی که واکنش‌های زیادی از سوی کارشناسان و کاربران فضای مجازی داشت.

ماجرای سند کاهش فقر چیست؟

حالا رئیس دولت سیزدهم در تازه‌ترین مجموعه دستورات خود دستور داده که سند کاهش فقر تدوین شود. سندی که قرار است هدف اصلی آن رفع فقر مطلق باشد.

ابراهیم رئیسی گفته که با بهبود شرایط اقتصادی و مجموعه اقدامات و خدمات دولت با همکاری نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد بتواند اقدام مهم و موثری در جهت این هدف، یعنی رفع فقر مطلق رقم بزند.

۲۸ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق

اما بد نیست نگاهی داشته باشیم به جمعیت زیر خط فقر مطلق. بنا بر آخرین آمارهایی که مقامات رسمی داده‌اند حدود یک سوم جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند.

مردادماه سال جاری بود که محسن پیرهادی، نایب رئیس کمیسون تلفیق برنامه هفتم در مجلس گفت که جمعیت زیر خط فقط مطلق در ایران به مرز ۲۸ میلیون رسیده است. این وضعیت زنگ خطر برای توجه ویژه به حوزه آسیب‌های اجتماعی را به صدا درآورده است. (خانه ملت)

او ادامه داد سقوط اقتصادی برخی اقشار جامعه در یک دهه اخیر، رشد حاشیه‌نشینی، افزایش مهاجرت، افزایش آمار فساد، اعتیاد و… از جمله هشدارهایی است که اگر نسبت به ساماندهی و مقابله با آن در برنامه هفتم توسعه جدی نباشیم، به‌زودی در حوزه سلامت اجتماعی با بحران جدی مواجه می‌شویم.

فاجعه رخ داده است

در همین مورد معین‌الدین سعیدی، دیگر نماینده مجلس گفت که وقتی ۲۸ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق قرار گرفته‌اند، این یعنی یک فاجعه رخ داده است. (انتخاب)

سعیدی ادامه داد در استان سیستان و بلوچستان مصرف گوشت به پایین‌تر حد خود و به تعبیری کمتر از سه کیلوگرم رسیده است. روزبه‌روز حال مردم در این زمینه بدتر می‌شود. امیدوارم از آمارسازی‌ها پرهیز شود. گاهی آمارهایی را مطرح می‌کنند که احساس می‌کنم شاید درباره کشور دیگری صحبت می‌کنند.

کاهش فاصله طبقه متوسط با خط فقر

در روزهای اخیر نیز دنیای اقتصاد در گزارشی از کاهش فاصله طبقه متوسط با خط فقر نوشت. در این مطلب آمده همانگونه که از سال ۱۳۹۷ به بعد میانگین تورم خوراکی‌ها به صورت قابل توجهی افزایش یافته، گروه‌های غیرفقیر به خط فقر نزدیک‌تر شده‌اند.

در ادامه هم آمده که می‌توان گفت در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ تنها گروه‌هایی که درآمدهای بسیار پایینی داشتند، فقیر محسوب می‌شدند. این در حالی است که تورم مزمن و کاهش درآمد سرانه در طول سال‌های متمادی موجب شده بعد از سال ۱۳۹۷ فاصله کسانی که فقیر نبودند نیز با خط فقر کم شود.

به عبارتی تحولات اقتصادی در یک دهه اخیر موجب شده که به مرور طبقه متوسط جامعه نیز به سوی فقیر شدن سوق پیدا کنند. با توجه به معیارهای تعیین نرخ فقر، بسیاری از افرادی که در دهه‌های گذشته درآمد متوسطی داشته و از رفاه نسبی برخوردار بودند، از میانه‌های دهه ۹۰ به گروه فقرا پیوستند.

با همه اینها رئیس دولت سیزدهم از تدوین سند رفع فقر گفته است. سندی که مشخص نیست چه دردی از مردم دوا کند. آیا فرقی به حال سفره کوچک مردم دارد یا نه؟

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119188

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});