• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریالی در طرح سد سیلوه و شبکه آبیاری و زهکشی آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 119480
  • 11 مهر 1402 - 10:30
سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد ریالی در طرح سد سیلوه و شبکه آبیاری و زهکشی آذربایجان‌غربی
یاز اکو - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: طرح ساختمان سد سیلوه و شبکه آبیاری و زهکشی محدوده استان با ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از محل صندوق توسعه ملی در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، مجید رستگاری در تشریح طرح ساختمان سد سیلوه و شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایین دست آن گفت: این طرح به منظور استفاده از حقابه کشور از رودخانه مرزی زاب در محدوده آذربایجان‌غربی با ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از محل صندوق توسعه ملی در حال اجرا است.

وی افزود: عملیات اجرایی این پروژه در اراضی شهرستان‌های پیرانشهر شامل دشتهای پیرانشهر، جلدیان و سروکانی، بادین آباد و حاج ابراهیم از سال ۱۳۸۱ شروع شده و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ به اتمام برسد.

رستگاری تامین آب کشاورزی حدود ۱۲۹۶۰ هکتار از زمینهای کشاورزی دشتهای پیرانشهر، جلدیان و سروکانی، بادین آباد و حاج ابراهیم، ایجاد اشتغال برای ۳۲۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۱۲۰۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم با بهره‌برداری از طرح، تامین سالیانه حدود ۱۸ میلیون متر مکعب آب شرب شهرستان پیرانشهر را از اهداف کلان اجرای پروژه سد سیلوه و شبکه آبیاری ‌و زهکشی پایین دست آن‌ اعلام کرد.

وی با بیان اینکه انتقال آب به دریاچه ارومیه از دیگر اهداف مهم این طرح است، گفت: با اجرای این طرح از فرسایش و تحلیل رفتن زمینهای کشاورزی از طریق احداث شبکه های آبیاری تحت فشار مدرن جلوگیری شده و راندمان و بهره وری کشاورزی که محل کسب درآمد اصلی اهالی منطقه افزایش یافته است.

به گفته رستگاری، افزایش راندمان در مصرف آب از ۲۵ به ۷۰ درصد، تولید سالیانه ۱۳.۲ گیگاوات ساعت برق و رونق گردشگری و اکوتوریسم از اهداف دیگر طرح سیلوه و شبکه آبیاری و زهکشی محدوده آذربایجان‌غربی است.

رستگاری با بیان اینکه طرح در مجموع از ۹۲.۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، تصریح کرد: سد مخزنی سیلوه با ظرفیت تنظیمی ۲۰۳ میلیون متر مکعب و خط انتقال اصلی آب به طول ۱۹۰ کیلومتر با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: ۱۴ ایستگاه پمپاژ اصلی ۸۱.۵ درصد و ۱۲۹۶۰ هکتار شبکه اصلی آبیاری و زهکشی از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی، رستگاری افزود: پروژه‌های نیرورسانی شامل دو واحد پست فوق توزیع و خطوط انتقال ۱۳۲ و ۲۰ کیلو ولت نیز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119480

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});