• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

جمعیت دام سبک عشایر سلماس ۴۰ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 119509
  • 11 مهر 1402 - 13:30
جمعیت دام سبک عشایر سلماس ۴۰ درصد کاهش یافت
یاز اکو - رییس اداره عشایر شهرستان سلماس گفت: جمعیت دام سبک این شهرستان از حدود ۱۰۶ هزار راس به ۶۵ هزار راس کاهش یافته که علت آن، کمبود علوفه و تنش‌های خشکسالی است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، افشار خدیری روز سه شنبه در آستانه روز ملی روستا و عشایر افزود: جمعیت دام سبک عشایر سلماس حدود ۱۰۶ هزار راس و جمعیت دام سنگین هم هفت هزار و ۳۸۰ راس بود که بر اثر خشکسالی و کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده‌های دامی به ترتیب به ۶۵ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و ۵۷۵ راس دام سنگین کاهش یافته‌است.

وی با اشاره به میزان تولید گوشت و فرآورده های لبنی در بین عشایر اظهار کرد: میزان تولید گوشت دام سبک و سنگین عشایر ۳۴۸ تن شیر ، چهار هزار و ۵۹۷ تن و پشم ۵۰ تن کرک و مو است.

خدیری با اشاره به اینکه توزیع علوفه‌ای در بین عشایر انجام نمی‌شود، اضافه کرد: ۳۰ تن سبوس و ۱۰ تن کنسانتره از ابتدای سال جاری توزیع شده و سالانه یک هزار تن آرد خام در بین سه هزار خانوار در ۳۶ روستای عشایری که نانوایی ندارند، توزیع می‌شود.

وی اظهار کرد: میزان توزیع نفت سفید بین عشایر سلماس بیش از ۲.۱ میلیون لیتر در سال گذشته بوده‌است.

رییس اداره امور عشایر شهرستان سلماس ادامه داد: تسهیلات اعطایی به عشایر شامل ۲ بخش است که بخش اول تسهیلات از محل بند ب تبصره ۱۶ بوده و ۱۱۷.۵ میلیارد ریال از میزان تسهیلات تخصیص یافته بود که ۳۳ میلیارد آن جذب شده‌است.

وی اضافه کرد: ۶۷ نفر در این راستا به بانک معرفی شدکه ۲۲ نفر موفق به اخذ تسهیلات شدند؛ همچنین تسهیلاتی با کارمزد سالیانه چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله جهت طرح های پرواربندی اعطا شده‌است.

خدیری اظهار کرد: بخش دوم اعطای تسهیلات هم در زمینه سرمایه در گردش است که در فاز اول ۱۱ متقاضی به بانک کشاورزی شعبه مرکزی شهرستان معرفی شده‌اند و میزان تخصیص نیز ۱۲ میلیارد ریال بوده‌است.

رییس اداره امور عشایر شهرستان سلماس با اشاره به مرمت ایلراه‌های این منطقه گفت: امسال ۱۰ کیلومتر ایلراه عشایری ییلاق “استوره” با اعتبار هزینه شده پنج میلیارد ریال در حال اجراست.

وی ادامه داد: احداث دو آبشخور در منطقه عشایری گبرآباد و سیدآباد(کوم) به طول ۵۰ متر محقق شده‌است و از محل اعتبارات استانی یک ایستگاه پمپاژ آب با اعتبار ۶ میلیارد ریال در حال اجراست.

رییس اداره امور عشایر شهرستان سلماس گفت: در راستای کاهش عوارض تنش ها از محل درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده طرح توزیع ۱۵ تانکر سیار با اعتبار هزینه شده ۷.۵ میلیارد ریال محقق شد و امسال نیز در حال تمدید است.

وی ادامه داد: در زمینه آبرسانی و لوله کشی میزان پنج هزار متر لوله پلی اتیلنی سایز ۵۰، ۶۳ و ۹۰ جهت مرمت و آبرسانی در مناطق عشایری توزیع شد و ۱۰۰ عدد آبشخور سیار با اعتبار چهار میلیارد ریال جهت کم کردن اثرات کم آبی در حال توزیع است.

خدیری با اشاره به بهره مندی از فن آوری‌های نوین تعریف شده برای عشایر گفت: در استفاده از فن آوریهای نوین ۸۳ دستگاه پنل خورشیدی جهت تامین روشنایی و شارژ موبایل و استفاده از انرژی خورشیدی در مناطق ییلاقی در سه مرحله در بین عشایر توزیع شده‌است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119509

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});