• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
3

برداشت گردو در خلخال ۴۰ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 119649
  • 12 مهر 1402 - 15:00
برداشت گردو در خلخال ۴۰ درصد کاهش یافت
یاز اکو - مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: برداشت محصول گردوی این شهرستان در سال جاری به دلیل سرمازدگی و خشکسالی، حدود ۴۰ درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حسن نورمحمدی روز چهارشنبه افزود: در حالی که تولید سالانه گردوی خلخال به طور میانگین سه هزار و ۵۰۰ تن است به دلیل سرمازدگی و خشکسالی پیش‌بینی می‌شود که محصول گردوی امسال به ۲ هزار و ۵۰۰ تن برسد که کاهش ۴۰درصدی را در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد.

وی با اشاره به آغاز برداشت گردو از باغات خلخال گفت: از مجموع ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات خلخال یک هزار و ۵۰۰ هکتار بارور بوده و بطور میانگین از هر هکتار ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی خلخال افزود: سرشاخه کاری درختان گردوی کهنسال و جایگزینی نهال‌های گردوی مقاوم در مقابل سرما و خشکسالی از جمله طرح‌های در حال اجرای مدیریت جهاد کشاورزی برای پایدارسازی میزان تولید گردو در این شهرستان است.

نورمحمدی با اشاره به نتایج مثبت اجرای طرح سرشاخه‌کاری درختان گردو در باغات خلخال گفت: اجرای این طرح به دلیل عدم تخصیص اعتبار متوقف شده بود ولی با تامین اعتبار مجدد اجرای این طرح در سطح باغات منطقه ادامه یافت.

وی با اشاره به اجرای طرح سرشاخه کاری باغات گردو در شهرستان خلخال اظهار کرد: این طرح توسط چند گروه از کارشناسان خبره از سال ۱۳۹۷در این شهرستان آغاز شده و تاکنون بیش از ۱۳ هزار پیوندک در سطح ۳۰ هکتار از باغ‌های گردوی خلخال سرشاخه‌کاری شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال ادامه داد: سرشاخه کاری از مطمئن‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از خسارتهای سرمای دیررس بهاره با استفاده از ارقام تجاری چندلر و فرنور به عنوان ارقام دیرگل و دیربرگ ده است که با اعتباری حدود دو میلیارد ریال و با تامین ۱۳هزار پیوندک درسطح ۳۰ هکتار اجرا شده است.

وی اظهارکرد: به رغم هزینه‌های بالای اجرای این طرح با هدف حمایت از گردوکاران، فقط ۱۰ درصد از هزینه‌ها از باغداران گردو دریافت شده و ۹۰ درصد هزینه‌های اجرای این طرح را دولت و مدیریت جهاد کشاورزی خلخال پرداخت می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال جلوگیری از سرمازدگی محصول بدلیل دیر برگ دهی ارقام تجاری، افزایش تولید محصول، تولید محصول یکنواخت و افزایش درصد مغز گردو را از مزایای این طرح ذکر کرد و گفت: اجرای این طرح موجب جوان‌سازی باغات گردو و اطمینان از تولید محصول یکنواخت و پربار و بدون آسیب از سرما در آینده این شهرستان می‌شود.

وی اظهارکرد: پیوندک‌های تهیه شده برای اجرای این طرح از نوع “چندلر” و “فرنور” بوده که از باغ مادری گردو در استان قزوین تهیه و تامین و برای اجرای طرح سرشاخه‌کاری بر روی درختان گردو از ارقام نامرغوب بذری آسیب‌پذیر در مقابل سرمای دیررس بهاره استفاده شده است.

نورمحمدی افزود: در چند سال اخیر ۸۰ هکتار باغ گردو پیوندی از رقم تجاری چندلر در مناطق مستعد پرورش باغ‌های گردوی خلخال احداث شده و سال گذشته نیز مدیریت جهاد کشاورزی با تهیه و تامین بیش از هشت هزار اصله نهال گردوی چندلر و فرنور اقدام به توزیع آن در بین باغداران گردو و گسترش وسعت باغ‌های گردوی پیشرفته کرد.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال همچنین گفت: با استفاده از ارقام تجاری جدید و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه و اصلاح باغات گردو امکان افزایش سالانه ۱۰۰ هکتار به باغ‌های گردوی این شهرستان وجود دارد.

وی ادامه داد: تشکیل کلاس‌های آموزشی و دعوت از اساتید مجرب داخلی و خارجی در جهت بهبود طرح‌های گردوکاری و تشکیل کارگاه‌های آموزشی در روستاها و آشنا کردن کشاورزی با فناوری های جدید و علوم جدید کشاورزی از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش سطح باغات گردو است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=119649

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});