• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

واکنش جهان به بمباران بیمارستان در غزه

  • کد خبر : 121471
  • 26 مهر 1402 - 14:30
واکنش جهان به بمباران بیمارستان در غزه
یاز اکو - شهادت دست‌کم ۵۰۰ فلسطینی در بمباران بیمارستان «المعمدانی» در غزه به‌دست رژیم صهیونیستی، محکومیت بین‌المللی گسترده رهبران جهان و نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی را به‌دنبال داشت؛ این در حالی است که کشورهای غربی از محکوم‌کردن صریح تل‌آویو خودداری کردند و آمریکا در این جنایت هم کنار صهیونیست‌ها ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، دولت‌ها و رهبران جهان و همچنین نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی یک‌صدا حمله باورناپذیر رژیم صهیونیستی به بیمارستانی در نوار غزه که دست‌کم ۵۰۰ شهید داشت را محکوم کردند.

کانادا

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا این حمله را محکوم کرده و بر اهمیت پایبندی به قوانین جنگی تاکید کرد. او گفت: خبر بمباران بیمارستان وحشتناک و غیرقابل‌قبول است. قوانین بین‌المللی باید در تمامی موارد رعایت شوند. حمله به بیمارستان قابل‌قبول نیست.

مصر

دولت مصر در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله به شدیدترین شکل، از جامعه بین‌المللی خواستار مداخله شد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر این «بمباران عامدانه» رژیم صهیونیستی را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» دانست.

فرانسه

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در واکنش به بمباران بیمارستان المعمدانی توسط رژیم صهیونیستی گفت که هیچ چیزی نمی‌تواند بمباران یک بیمارستان و یا هدف قرار دادن افراد غیرنظامی را توجیه کند. او همچنین تاکید کرد که دسترسی غزه به کمک‌های بشردوستانه باید فوراً فراهم شود.

فنلاند

سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند حمله به غیرنظامیان را یک عمل «شنیع» دانست و ضمن تاکید بر ضرورت پایبندی به حقوق بین‌المللی بشردوستانه، خواستار تحقیقات درباره نقض این حقوق شد.

آلمان

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که در روز حمله در سرزمین‌های اشغالی حضور داشت و چند ساعت قبل از آن بر حمایت تمام‌عیار کشورش از رژیم صهیونیستی تاکید کرده بود، گفت که از تصاویر حمله به این بیمارستان «وحشت» کرده و آغاز «تحقیقات کامل» را «ضروری» می‌داند.

اندونزی

دولت اندونزی ضحمن محکومیت این حمله، از نهاد بین‌المللی خصوصاً شورای امنیت سازمان ملل خواست تا «فوراً» اقداماتی ملموس و قاطع برای پایان داده به این خشونت‌ها در غزه انجام دهند.

عراق

محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق خواستار یک «قطعنامه فوری و اضطراری» از سوی شورای امنیت برای پایان دادن به این «تهاجم» شد. دولت عراق به یاد قربانیان این حمله سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی را به شدت محکوم کرد.

او در این بیانیه اظهار کرد: زیاده‌روی رژیم صهیونیستی در ارتکاب جنایات وحشیانه علیه غیرنظامیان بی پناه، همه مرزها و همه خطوط قرمز را درنوردیده است که تازه‌ترین مورد آن حمله به بیمارستان خصوصی المعمدانی در نوار غزه است که صدها شهید و زخمی در پی داشته است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین در این پیام تاکید کرد که این جنایت لکه ننگی بر جبین بشریت و مورد تازه‌ای در سیاهه جنایات خون‌بار رژیم صهیونیستی است.

اردن

دولت اردن در بیانیه‌ای با تاکید بر لزوم افزایش حمایت بین‌المللی از غیرنظامیان فلسطین، نشستی چهارجانبه با حضور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را که قرار بود امروز برگزار شود، لغو کرد. ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن اعلام کرد که این نشست را به این دلیل لغو می‌کند که واشنگتن قادر به تصمیم‌گیری در خصوص توقف جنگ غزه نیست.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز این حمله را یک جنایت جنگی دانسته و از رژیم صهیونیستی خواست تا هرچه سریعتر به «تهاجم وحشیانه» خود پایان دهد.

فلسطین

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت که رژیم صهیونیستی با این حمله «تمامی خطوط قرمز» را رد کرده و این «قتل‌عام جنگی شنیع» قابل تحمل نیست.

او هم مانند دولت اردن، دیدار برنامه‌ریزی‌شده خود با رئیس‌جمهوری آمریکا را در پی حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان غزه لغو کرد.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در واکنش به کشتار بیمارستان «المعمدانی» گفت: این جنایت جدید اسرائیل، خوی وحشی‌گری دشمن را نشان داده است؛ دشمنی که به هیچ ارزش، قانون و عرفی احترام نمی‌گذارد.

قطر

وزارت خارجه قطر با صدور بیانیه‌ای در واکنش به حمله تازه اسرائیل اعلام کرد که «بمباران بیمارستان المعمدانی را محکوم کرده و آن را قتل عامی وحشیانه و جنایتی در حق غیرنظامیان می‌دانیم».

عربستان

وزارت خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای جنایت بمباران بیمارستان المعمدانی و همچنین تداوم حملات اشغالگران را به شدت محکوم کرد.

این وزارتخانه در این بیانیه از جامعه جهانی خواست تا دست از سیاست‌های دوگانه خود برداشته و در مقابل اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی موضع بگیرد.

ترکیه

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: قویاً این حمله وحشیانه را محکوم کرده و عمیقاً از کشته و مجروح‌شدن فلسطینیان در حمله به این بیمارستان برآشفته هستیم.

هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نیز گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها سیاست حذف حماس را در فلسطین پذیرفته‌اند و اسرائیلی‌ها برای آن تلاش می‌کنند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز گفت:حمله به بیمارستانی که زنان، کودکان و غیرنظامیان بی‌گناه در آن بودند، تازه‌ترین سند فقدان هرگونه ارزش انسانی در حملات اسرائیل است. از جامعه بین‌المللی می‌خواهم تا برای توقف این توحش بی‌سابقه در غزه دست‌به‌کار شوند.

امارات

وزارت خارجه امارات متحده عربی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حمله به شدیدترین نحو، خواستار توقف فوری خشونت‌ها و حفاظت از غیرنظامیان بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه شد.

آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا که امروز به تل‌آویو سفر کرده در واکنش به این حمله گفت: من از انفجار دیروز در بیمارستان باپتیست (المعمدانی) ناراحت و عصبانی بودم، به نظر می‌رسد که طرف مقابل پشت آن است نه شما.

از سوی دیگر، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که بایدن در دیدار با نتانیاهو پرسش‌های بسیار دشواری از این نخست‌وزیر خواهد پرسید. این در حالی است که بایدن به محض ورود به تل‌آویو، با استقبال گرم نتانیاهو مواجه شده و او را تنگ در آغوش فشرد!

سوریه

رئیس‌جمهوری سوریه در همبستگی با خانواده‌های قربانیان جنایت بیمارستان المعمدانی و ملت فلسطین از امروز (چهارشنبه) به مدت سه روز عزای عمومی در سراسر این کشور اعلام کرد.

دولت سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد: قتل‌عام صدها نفر از مردم بی‌گناه در بیمارستان المعمدانی اقدامی وحشیانه بوده و بیانگر میزان کینه‌توزی رژیم متجاوز صهیونیستی است.

روسیه

دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی غزه را یک «جنایت شنیع جنگی» توصیف کرده و آمریکا را مسئول اصلی این اقدام جنایتکارانه دانست.

همچنین ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به پرسش به رادیو اسپوتنیک گفت: البته که ما چنین اقدامی را جنایت و غیرانسانی می‌دانیم

انگلیس

«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در شبکه اجتماعی ایکس بدون هیچگونه اشاره‌ای به نام «اسرائیل» به عنوان عامل این حمله وحشیانه، نوشت که موضع بریتانیا مشخص بوده است.

او ادامه داد: حفظ جان غیرنظامیان باید اولویت اول باشد. بریتانیا با متحدان خود همکاری خواهد کرد تا دریابد که چه اتفاقی رخ داده و همچنین از جان غیرنظامیان در غزه محافظت کند.

اسپانیا

وزارت خارجه اسپانیا هم ضمن محکوم کردن این حمله، خواستار رعایت هنجارهای حقوق بین‌المللی بشردوستانه شد.

استرالیا

آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا این «حمله کورکورانه» را محکوم کرد و گفت که تصاویر منتشرشده از این بیمارستان بسیار نگران‌کننده هستند.

این مقام استرالیایی گفت: واضح است که این فاجعه تلفات بسیاری در پی داشته است. هر نوع حمله کورکورانه و هدف‌گیری غیرنظامیان را محکوم می‌کنیم، از جمله علیه بیمارستان‌ها.

تونس

صدها معترض خشمگین در پی انتشار خبر حمله اسرائیل به بیمارستان غزه به خیابان‌های تونس آمده و علاوه بر رژیم صهیونیستی، آمریکا را هم محکوم کردند.

تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند: «فرانسه و آمریکا، متحد صهیونیسم.» آن‌ها همچنین خواستار فراخواندن سفرای آمریکا و فرانسه در تونس شدند.

حزب‌الله لبنان

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در خصوص جنایت وحشیانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی در بیمارستان المعمدانی اظهار کرد که این جنایت هم مانند دیگر جنایات رژیم صهیونیستی، چهره حقیقی و جنایتکارانه این رژیم و حامیانش را نشان می‌دهد.

این حزب همچنین با بیان اینکه صدور بیانیه در محکومیت این جنایات دیگر کفایت نمی‌کند، از ملت‌های عربی و اسلامی خواست فوراً به خیابان‌ها آمده و به دولت‌های جهان فشار بیاورند تا اقدامی در این باره اتخاذ کنند.

نهادهای بین‌المللی و بلوک‌های منطقه‌ای

شورای همکاری خلیج فارس

ژنرال جاسم البدیوی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس قویاً بمباران وحشیانه بیمارستان المعمدانی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و آن را سند آشکار خشونت فاحش نیروهای اشغالگر دانست.

اتحادیه آفریقا

موسی فکی، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: بمباران این بیمارستان توسط اسرائیل جان صدها تن را گرفته و با هیچ کلامی نمی‌توان آنطور که باید آن را محکوم کرد. هدف‌قراردادن بیمارستانی که طبق قوانین بین‌المللی بشردوستانه، باید یک پناهگاه امن باشد، جنایت جنگی است.

پزشکان بدون مرز

سازمان پزشکان بدون مرز که از بمباران بیمارستانی که در حال مداوای مجروحان و پناه دادن به آوارگان غزه بوده «وحشت‌زده» شده است.

دکتر «غسان ابو سته» پزشک عضو این سازمان که در غزه مانده و به مداوای مجروحان مشغول است، در بیانیه‌ای گفت: این یک قتل‌عام است.

صلیب سرخ
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز با محکوم کردن این حمله، اظهار کرد که «بیمارستان‌ها باید پناهگاهی برای حفظ جان انسان‌ها باشند، نه صحنه‌ای که در آن شاهد مرگ و ویرانی باشیم».

اتحادیه عرب
احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت که رهبران بین‌المللی باید فوراً به این تراژدی پایان دهند. او تاکید کرد: جنایتکاران نمی‌توانند از مجازات اعمال خود بگریزند.

سازمان ملل متحد
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره این حمله گفت: حملات ۷ اکتبر حماس نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند. من از کشته‌شدن صدها تن در بمباران بیمارستانی در غزه وحشت‌زده شده و خواستار آتش‌بس فوری در خاورمیانه هستم تا این رنج انسانی مزمن و پیچیده کاهش یابد.

سازمان جهانی بهداشت
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که حمله به بیمارستان المعمدانی در نوار غزه «از لحاظ گستردگی بی‌سابقه» بوده و این حمله را محکوم کرد.

ریچارد پپرکورن، نماینده سازمان جهانی بهداشت در کرانه باختری و نوار غزه گفت: تاکنون ۵۱ حمله به مراکز درمانی در غزه صورت گرفته است که منجر به کشته شدن ۱۵ کارمند بهداشت و زخمی شدن ۲۷ تن دیگر شده است.

سازمان همکاری اسلامی
سازمان همکاری اسلامی جنایت تازه رژیم صهیونیستی را مصداق «تروریسم دولتی» سازمان‌یافته توصیف کرده و قتل‌عام فلسطینی‌های بستری در این بیمارستان را محکوم کرد.

این سازمان همچنین این حمله را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانست و از جامعه جهانی خواست تا برای پایان دادن به جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه فوراً وارد عمل شود.

اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، نماینده ارشد این اتحادیه در امور خارجه و سیاست امنیتی ضمن ابراز تاسف از این حمله در ایکس نوشت: یک بار دیگر غیرنظامیان قربانی شدند. باید مسئولان این جنایت را شناسایی و پاسخگو کرد.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا هم گفت که این نوع حملات علیه غیرنظامیان نقض‌کننده قوانین بین‌المللی است.

همچنین اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا ضمن محکوم کردن حمله اسرائیل به این بیمارستان گفت: هیچ توجیهی برای حمله به بیمارستانی که پر از افراد غیرنظامی است، وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=121471

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});