• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4
گزارشی از نرخ بیکاری جوانان و رده سنی ۱۸ تا ۳۵ سال در تابستان ۱۴۰۲؛

از هر ۱۰ نفر بیکار، ۷ نفر جوان است

  • کد خبر : 121502
  • 26 مهر 1402 - 20:30
از هر ۱۰ نفر بیکار، ۷ نفر جوان است
یازاکو - تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله و رده سنی 18 تا 35 ساله در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است. همچنین بالغ بر 70 درصد بیکاران کشور در گروه سنی جوان 18 تا 35 ساله قرار دارد.

آخرین گزارش مرکز آمار از بازار کار نشان می‌دهد که نرخ بیکاری کل کشور در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته یک واحد درصد کاهش یافته و به ۷٫۹ درصد رسیده است. این نرخ مربوط به کلیه افراد ۱۵ ساله و بالاتر است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری سایر رده‌‌بندی‌های سنی نیز از این روند پیروی کرده‌اند.

 

طبق تازه‌ترین آمارها، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال قبل رو به کاهش گذاشته است. این نرخ برای جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز روند مشابهی در پیش گرفته و نزولی شده به طوری که جمعیت بیکاران این رده سنی از حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به تقریبا ۱٫۵ میلیون نفر کاهش یافته است.

بررسی ها نشان می دهد بالغ بر ۷۰ درصد بیکاران کشور در گروه سنی جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله قرار دارد، به بیان دیگر از هر ۱۰ نفر بیکار، ۷نفر جوان هستند.

کاهش نرخ بیکاری جوانان در تابستان ۱۴۰۲

در ادبیات اقتصادی، هر فردی که ۱۵ سال یا بیش‌تر داشته باشد در سن اشتغال قرار دارد. به مجموع افراد شاغل و بیکار در سن اشتغال، جمعیت فعال گفته می‌شود. تعداد این افراد در تابستان ۱۴۰۲ تقریبا به ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تابستان امسال ۲ میلیون و ۱۱۵ هزار نفر از این افراد موفق به یافتن شغل نشده‌ و بیکار تلقی می‌شوند. البته این جمعیت ۲۱۷ هزار نفر کمتر از مدت مشابه در سال گذشته است.

کاهش نرخ بیکاری در رده سنی جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نیز مشاهده شده است. در تابستان سال گذشته ۲۳ درصد از این جوانان بیکار بوده‌اند در حالی که این نسبت در تابستان ۱۴۰۲ به ۲۰٫۱ درصد کاهش یافته است. به بیان دقیق‌تر، در تابستان امسال ۵۳۶ هزار جوان ۱۵ تا ۲۴ ساله بیکار مانده است.

۱٫۵ میلیون بیکار ۱۸ تا ۳۵ ساله

شواهد آماری حاکی از آن است که در تابستان سال گذشته یک میلیون و ۶۴۳ هزار بیکار ۱۸ تا ۳۵ ساله در بازار کار ایران وجود داشته است. این جمعیت در تابستان امسال به یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر کاهش یافته است. بر این اساس، نرخ بیکاری جمعیت ۱۸ تا ۳۵ ساله در دومین فصل امسال به ۱۵ درصد رسیده که کمتر از مدت مشابه در سال قبل است.

علاوه بر نرخ بیکاری جوانان و رده سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان آموزش عالی نیز کاهشی شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نرخ از ۱۳٫۲ درصد در تابستان ۱۴۰۱ به ۱۲ درصد در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است. در پی این کاهش، حدودا ۵۰ هزار نفر از جمعیت بیکاران فارغ‌التحصیل از مراکز آموزش عالی کاسته شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=121502

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});