• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

هفته آرام سکه و سبزپوشی بازار بورس

  • کد خبر : 124086
  • 21 آبان 1402 - 11:17
هفته آرام سکه و سبزپوشی بازار بورس
یازاکو _ در هفته‌‌‌ای که گذشت، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران شاهد روندی تماما صعودی داشت. همچنین هفته‌‌‌ای که گذشت، هفته‌‌‌ای آرام و با نوساناتی محدود در بازار سکه بود.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ روند تماماً صعودی بازار بورس

در هفته‌‌‌ای که گذشت، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران شاهد روندی تماما صعودی داشت. در حالی که در شروع هفته ماقبل، این شاخص بیش از ۵۰ ‌‌‌هزار واحد معادل با ۲.۵۴ ‌‌‌درصد سقوط کرد و در تمام طول آن هفته به کانال ۲ میلیونی باز نگشت، اما هفته اخیر این روند کاملا متفاوت بود. به طوری که روز شنبه شاخص در یک‌قدمی ۲ میلیون و در محدوده ۱ میلیون و ۹۹۹ ‌‌‌هزار واحد قرار گرفت. روز یکشنبه مجددا شاخص کل پس از ۶ روز معاملاتی وارد کانال ۲ میلیونی شد و این روند مثبت تا چهارشنبه ادامه پیدا کرد. تا جایی که در انتهای هفته، عدد ۲ میلیون و ۵۶ هزار واحد برای نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران به ثبت رسید. همچنین در هفته اخیر بورس و فرابورس شاهد ورود پول به میزان ۱۷۴ میلیارد تومان بودند و میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴۰۱۰ میلیارد تومان قرار گرفت.

بازار سکه/ نوسانات محدود سکه

هفته‌‌‌ای که گذشت، هفته‌‌‌ای آرام و با نوساناتی محدود در بازار سکه بود. روز شنبه هر قطعه سکه امامی پس از افزایش اندک، در محدوده ۲۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر قطعه مورد خرید و فروش قرار گرفت و روز دوشنبه به بالاترین قیمت هفتگی خود، یعنی ۲۹ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید. همچنین پایین‌ترین قیمت سکه در روز سه‌شنبه و با سقوط به محدوده ۲۹ میلیون تومان رقم خورد. ثبات نسبی بازار سکه در هفته اخیر مدیون نوسانات محدود نرخ دلار به عنوان مهم‌ترین عامل تعیین کننده قیمت سکه، و پس از آن توقف رشد اونس جهانی است. برخی از کارشناسان بازار سکه معتقدند در شرایط کنونی که تنش‌‌‌های مربوط به جنگ میان اسرائیل و حماس کمی آرام گرفته است، احتمال اینکه در روزهای آینده نیز شرایط با ثبات هفته اخیر ادامه پیدا کند زیاد است.

بازار ارز/ پیش‌بینی قیمت دلار توسط معاون سابق بانک مرکزی

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی شما از قیمت ارز در ماه‌های پیش رو چیست؟ گفت: ما وارد دوره ثبات نشدیم. این مسئله‌ی مهمی است. هنوز در شرایط حساس و شکننده‌ای هستیم و در نتیجه انتظار اینکه قیمت ارز با توجه به داده‌های اقتصادی تغییر چندانی نداشته باشد، بیهوده است.

وی گفت: مشخص نیست دولت چگونه می‌خواهد کسری بودجه را تامین کند. این وضعیت سبب شده است که نتوانیم پیش‌بینی دقیقی از قیمت ارز داشته باشیم اما با توجه به ماندگاری تورم در محدوده بالاتر از ۴۵ درصد و انتظار تداوم این روند تا پایان ماه، چطور می‌شود امیدوار بود قیمت ارز دستخوش افزایش نشود.

او با تاکید بر اینکه ضرورت دارد نرخ تورم به محدوده ۳۰ درصد بازگردد تا اقتصاد امکان بازیابی خود را داشته باشد، گفت: مهم‌ترین اثر مخرب این وضعیت این است که احتمال بروز شوک قیمتی تقویت می‌شود. درست است که بازارساز با ابزارهای خود قیمت را مهار می‌کند اما در حقیقت این مهار همیشگی نیست و در نتیجه افزایش قیمت به آینده موکول می‌شود. این موکول شدن به آینده نیز خطر بزرگ شوک تورمی را پیش پای اقتصاد قرار می‌دهد.

بازار طلای جهانی/ جدال نرخ بهره و طلا

روز جمعه، طلای جهانی در حالی در بازار مورد مبادله قرار گرفت که قیمت این فلز گرانبها پس از افزایش اندک روز پنج‌شنبه، مجددا سقوط کرد و در محدوده قیمتی ۱۹۴۸ دلار به ازای هر اونس قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که قیمت ثبت شده تا این لحظه، پایین‌ترین قیمت طلا از ۲۶ مهر ۱۴۰۲ است. برخی از تحلیلگران معتقدند که کاهش قیمت طلا، از پی اظهارات اخیر جروم پاول در روز پنج‌شنبه، که باعث افزایش سود اوراق قرضه خزانه‌‌‌داری ۱۰ ساله آمریکا و به دنبال آن کاهش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاری نزد معامله‌گران شد، اتفاق افتاد. همچنین طبق اظهارات مقامات فدرال رزرو در این روز، گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها در مورد افزایش نرخ بهره افزایش یافت که این مساله نیز به نوبه خود، به دلیل بالا بردن هزینه نگهداری طلا باعث کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش قیمت اونس جهانی شد.

بازار اوراق مسکن/ توقف رشد قیمت مسکن؟

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد «تسه ۰۰۱۱» در فرابورس ایران عرضه شده و مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز شنبه هفته گذشته، کار خود را با ثبت قیمت پایانی ۱۰۴ هزار و ۳۷۴ تومان آغاز کرد. این روند صعودی تا روز دوشنبه و رسیدن تسه به ۱۰۷ ‌‌‌هزار و ۱۸۰ تومان، که بالاترین قیمت ثبت شده برای این اوراق از تاریخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ است، ادامه داشت. اما روز سه‌شنبه این روند شکسته شد و تا انتهای هفته معاملاتی و رسیدن قیمت هر برگه از این اوراق به ۱۰۴ ‌‌‌هزار و ۵۶۹ تومان ادامه یافت. کارشناسان بازار مسکن معتقدند که در شرایط کنونی که تورم مسکن بالاتر از تورم عمومی است، در سال‌جاری فرصتی برای صعود ناگهانی قیمت در این بازار وجود ندارد و نرخ ارز و نرخ تورم که دو عامل مهم تاثیر گذار بر قیمت مسکن هستند، توان خود را پیش از این در بازار مسکن صرف کرده‌اند.

بازار نفت/ اندک تمایلات صعودی قیمت نفت

در حالی که در روز پنجشنبه، نفت برنت کار خود را با افزایش محدود و ثبت قیمت پایانی ۸۰ دلار و یک سنت به پایان برد، روز جمعه و در ساعات ابتدایی، تمایلات صعودی قیمت این نفت همچنان قابل مشاهده بود. به طوری که در آخرین روز معاملاتی هفته در بازارهای جهانی، نفت برنت در محدوده قیمتی ۸۱ دلار به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. همچنین نفت WTI نیز که روز پنج‌شنبه قیمت پایانی ۷۵ دلار و ۷۴ سنت را به ثبت رساند، روز جمعه در حالی کار خود را شروع کرد که مانند نفت برنت تمایلات صعودی از خود نشان می‌‌‌داد و در محدوده قیمتی ۷۶ دلار و ۷۳ سنت به ازای هر بشکه مورد مبادله قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند که سقوط قیمت نفت در این هفته، تحت‌‌‌تاثیر نگرانی‌‌‌ها از کاهش تقاضا از سوی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان اتفاق افتاده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=124086

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});