• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
2

هفت هزار میلیارد ریال مالیات مس سونگون به خزانه آذربایجان شرقی واریز شد

  • کد خبر : 124303
  • 23 آبان 1402 - 12:45
هفت هزار میلیارد ریال مالیات مس سونگون به خزانه آذربایجان شرقی واریز شد
یازاکو - مدیرعامل شرکت مس سونگون آذربایجان "شمسا" گفت: تاکنون هفت هزار میلیارد ریال مالیات به خرانه استان واریز شده و ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز در دست اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، معبود عباس زاده روز سه شنبه، با بیان اینکه از ابتدای تاسیس مس سونگون، ریالی عاید استان نشده بود، اظهار کرد: مس سونگون بزرگ ترین بنگاه اقتصادی شمال غرب کشور است و هر اندازه بزرگ تر شود منافع آن برای آذربایجان شرقی و منطقه بیشتر می شود.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاری هزاران میلیارد ریالی این شرکت در آذربایجان شرقی، تحول زاست و بسیاری از حوزه ها را در برمی گیرد از اشتغال گرفته تا مسئولیت های اجتماعی، همه و همه متحول می شود.

عباس زاده به برگزاری مستمر جلسات هیات مدیره شرکت مس سونگون آذربایجان اشاره کرد و گفت: این شرکت تابع قوانین تجارت بود و زیرساخت ها و حساب های بانکی آن نیز به اندازه تولید شرکت به استان منتقل شده است و موضوع انتقال دارایی ها نیز پس از ارزش گذاری، به استان انتقال داده می شود.

وی به طرح های توسعه این شرکت اشاره کرد و افزود: یکی از طرح ها، پروژه هیپ لیچینگ بود که ابهامات زیادی ایجاد کرده بود که خوشبختانه تمام شد و نخستین مس کاتد صنعت مس آذربایجان تولید و تاکنون ۵۰۰ تن مس کاتد از این طریق تولید شده و در بورش کالا به فروش رفته است.

عباس زاده طرح انتقال آب صنعتی از «حاجیلار چای» به سونگون را از دیگر طرح های توسعه ای در این شرکت برشمرد و گفت: با اجرای این طرح ۱۰ میلیون مترمکعب آب به مس سونگون انتقال یافته است و اگر این انتقال انجام نمی شد مس سونگون به دلیل قطع آب، تعطیل می شد.

وی ادامه داد: فاز سه مس سونگون که همان واحد تلغیظ است و ۲۱ میلیون تن ظرفیت دارد نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت دارد و فاز چهار نیز به مناقصه رفته و برای هرکدام از این فازها از زیرساخت تا تولید، یک میلیون دلار سرمایه گذاری می شود.فاز سه مس سونگون که همان واحد تلغیظ است و ۲۱ میلیون تن ظرفیت دارد نزدیک به ۲۰ درصد پیشرفت دارد و فاز چهار نیز به مناقصه رفته و برای هرکدام از این فازها از زیرساخت تا تولید، یک میلیون دلار سرمایه گذاری می شود.

عباس زاده افزود: فاز یک تولید کاتد مس بالای ۳۱ درصد پیشرفت دارد و با ۲۰۰ هزار تن بزرگ ترین کارخانه تولید کاتد کشور است، این فاز ۲۴۵ هزار تن آند ۲۰۰ هزار تن کاتد، ۵۰ هزار تن سرباره و یکهزار کیلو طلا و نقره دارد و فاز ۲ نیز در حال مناقصه است.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد مراحل توسعه ای شرکت به ۳۵ میلیون تن آب نیاز داریم گفت: برای ۳۷ میلیون تن مجوز داریم که از طریق بازیافت آن را تامین می کنیم و در همین راستا، بازیافت فاضلاب شهرهای مرند، اهر و ورزقان را برنده شده ایم و در واقع به آب ستارخان و حاجیلار بسنده نکردیم.

وی بیان کرد: در مورد تامین برق نیز بزرگ ترین نیروگاه خورشیدی کشور در حاجیلار با ۲۱۰ میلیون یورو سرمایه گذاری را شروع و برخی مشکلات پیش آمده در این زمینه را برطرف کردیم.

عباس زاده همچنین به طرح های این شرکت در قالب مسئولیت های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: اجرایفاضلاب ورزقان و خاروانا که نزدیک به ۱۵ درصد درد پیشرفت دارد و همچنین کمپ فرهنگی ورزشی با ۱۶هزار میلیارد ریال که از ۲۳ درصد پیشرفت برخوردار است از جمله این طرح هاست.

وی ادامه داد: همچنین پروژه قطعه رفت خواجه ورزقان نیز از همین محل تمام شده و قطعه برگشت هم در حال اتمام است و سعی می کنیم تا اردیبهشت سال آینده این طرح را به مردم تحویل دهیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=124303

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});