• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
1

توسعه و تجاری سازی فن آوری با رینوتکس در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 124962
  • 29 آبان 1402 - 21:00
توسعه و تجاری سازی فن آوری با رینوتکس در آذربایجان شرقی
یازاکو - نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی موسوم به «رینوتکس» که ۱۰ دوره از برگزاری آن می گذرد امروز به محلی برای معرفی ایده ها(طرح های جدید) و تجاری سازی طرح هایی تبدیل شده است که تا پیش از این در گوشه مراکز و دفاتر تحقیقاتی و ذهن‌های خلاق خاک می خوردند.

نخستین دوره نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع رشیدی سال ۱۳۸۴ تحت عنوان نمایشگاه فناورهای پیشرفته ایران “Hi-tech” و با حضور ۱۵۹ طرح فناورانه برگزار شد اما برگزاری دومین دوره آن پس از ۹ سال وقفه محقق شد و حدود ۶۰۰ طرح فناورانه در این نمایشگاه حضور یافتند.

سومین دوره نمایشگاه که همزمان با حضور شرکت کنندگانی از خارج از استان همراه بود با رویکرد توسعه و تجاری سازی و به صورت بخش به بخش در حوزه های مختلف فناوری و با حضور ۹۷۰ طرح فناورانه برگزار شد، چهارمین دوره این نمایشگاه در سال ۱۳۹۵ و با حضور بیش از ۱۵۰۰ طرح برگزار شد و برای نخستین بار ۲۴ طرح فناورانه از خارج از کشور در این نمایشگاه حضور یافت و در سال بعد از آن، برای تجاری سازی و بین المللی شدن با نام رینوتکس به کار خود ادامه داد.

رویکرد نمایشگاه رینوتکس در سال های بعدی تغییر یافت و با هدف تجاری سازی فناوری، معرفی نیازهای فناورانه کشور در شرایط تحریم به فناوران حاضر در نمایشگاه و بهره گیری از ظرفیت همکاری تنگاتنگ نهادهای مختلف دولتی و بخش خصوصی برگزار شد و حضور گسترده وزارت دفاع، وزارت علوم و استقبال گسترده مقام های ملی و استانی، این نمایشگاه را در ردیف نمایشگاه های مهم این حوزه قرار داد.

رینوتکس ۲۰۲۳ که یازدهمین دوره این نمایشگاه است امسال در ۱۲ زون (بخش)تخصصی – کاربردی و در بخش‌های ایده‌های (طرح های جدید و خلاق) فناورانه، توسعه و تجاری‌سازی، فروش محصولات فناورانه و دانش‌بنیان، نیازمندی‌های فناورانه و خدمات تجاری‌سازی و مشاوره در نمایشگاه بین‌المللی تبریز برگزار خواهد شد.

اهدافی که برای این دوره از نمایشگاه ترسیم شده شامل ایده های نوآورانه و فناوری های کاربردی، شبکه سازی میان فناوران و بازیگران زیست بوم نوآوری و فناوری کشور، شناسایی و حمایت از فناوری های برتر کشور و کمک به تجاری سازی آنها و کمک به تجاری سازی فناوری است که در صورت تحقق، پیوند ناگسستنی بین صنعت و دانش در آذربایجان شرقی رقم خواهد خورد.

دستاوردهای رینوتکس تبریز در ادوار گذشته

نمایشگاه و جشنواره رینوتکس با توسعه فعالیت های خود در سطح ملی و بین المللی به تبدیل ایده ها به خدمات یا محصولات نوآورانه و فناورانه سرعت بخشیده و جامعه نوآور و فناور با حضور در این رویداد عظیم به عرضه ایده ها، خدمات و محصولات خود می پردازند.

در ۱۰ دوره قبلی این نمایشگاه از سال ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۱، حدود ۱۴ هزار طرح نوآورانه در نمایشگاه شرکت کرده اند که از این تعداد حدود ۶۰۴ مورد به امضا قرار داد منتهی شده و در واقع طرح های منتخب، تجاری سازی شدند.

بازدید نزدیک به نیم میلیون نفر از این نمایشگاه ها در ادوار گذشته، آن را به محلی برای تبادل ایده ها و طرح های نوآورانه تبدیل کرده است و پیش بینی می شود امسال نیز آمار بازدیدکنندگان از این نمایشگاه و همچنین طرح های منتهی به قرارداد نیز سیر صعودی داشته باشد.

در طول برگزاری این نمایشگاه در ادوار قبلی، بیش از هشت هزار شغل از محل تجاری سازی ایده ها ایجاد شده و مبلغ ۶ هزار میلیارد ریال قرارداد داخلی با راه اندازی یک هزار و ۷۰۰ مورد کسب و کار تحقق یافته است.

حوزه علم و فناوری کشور به پویایی رسیده است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه رشد و پویایی در حوزه علم و فناوری در کشور جایگاهش را پیدا کرده است، گفت: به مرحله ای رسیده ایم که در این عرصه با کشورهای پیشرفته جهان رقابت می‌کنیم.

عابدین خرّم افزود: حوزه نوآوری و فناوری جایگاه مهمی در تولید ثروت دارد و رهبر معظم انقلاب نیز با این نگاه در ۲ دهه گذشته بارها بر لزوم حمایت از نخبگان و نوآوران و شتاب گرفتن قطار این بخش تأکید داشته‌اند.

وی ادامه داد: از همین رو نخبگان ایرانی با حرکت جهادی در بخش‌های مختلف نوآورانه برای کشورمان افتخار آفرین بوده‌اند و آذربایجان شرقی نیز با پیشینه طولانی در حوزه علم و دانش، پرافتخار بوده و وظیفه ما است که نگذاریم این چراغ پر نور رو به ضعف بگذارد.

خرّم گفت: روسای دانشگاه ها نیز باید با درک این واقعیت و موقعیت، به گونه ای برنامه ریزی و اقدام کنند که در حوزه نوآوری و فناوری نه تنها از دیگر استان ها عقب نمانیم، بلکه خدمت فرامنطقه ای نیز بدهیم.

وی گفت: از سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفتیم که در اهداف و برنامه‌های برگزاری نمایشگاه تجدیدنظر اساسی کنیم و مأموریت جدیدی مبتنی بر نیازهای روز برای آن تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: پارسال نمایشگاه رینوتکس وضعیت خوبی داشت و روح‌ جدیدی در کالبد آن دمیده شد که نمود بیرونی آن پذیرفته‌شدن نمایشگاه توسط وزارت علوم و معاونت علمی ریاست‌ جمهوری است.

استاندار آذربایجان شرقی تأکید کرد: برگزاری این نمایشگاه باید محلی برای پرش و جهش نوآوران و فناوران از طریق معرفی آنان و محصولاتشان به بازار و بازاریابی محصولاتشان باشد.برگزاری این نمایشگاه باید محلی برای پرش و جهش نوآوران و فناوران از طریق معرفی آنان و محصولاتشان به بازار و بازاریابی محصولاتشان باشد.

خرم گفت: دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و وزارت دفاع باید توجه جدی به برگزاری نمایشگاه داشته باشند، ضمن اینکه بعد ملی نمایشگاه نیز هر سال برجسته‌تر شود.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی و پارک علم و فناوری استان همه تلاششان را بکنند که یک ردیف بودجه ملی برای تثبیت و رشد نمایشگاه رینوتکس ایجاد شود.

خرّم افزود: امیدوارم این نمایشگاه مرکزی برای تجاری‌سازی محصولات و تولیدات فناوران و نوآوران کل ایران اسلامی باشد.

بین‌المللی‌سازی نمایشگاه رینوتکس از برنامه‌های پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی است

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: بین‌المللی‌سازی نمایشگاه رینوتکس با استفاده از ظرفیت‌های کشورهای همسایه و منطقه از برنامه‌های پارک علم و فناوری استان و شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه است.

«سعید جعفری راد» افزود: شورای سیاست‌گذاری برگزاری این نمایشگاه از بازیگران اکوسیستم فناوری استان تشکیل شده است و برای مشارکت جدی‌تر پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی در برگزاری این نمایشگاه، رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری در ایجاد شبکه‌های همکاری با سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی انتخاب شده است.

رییس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی با اشاره به عمده وظایف و ماموریت‌های اصلی شورای سیاست گذاری، گفت: در نخستین اقدام این شورا، اعضای شورای سیاست‌گذاری متشکل از دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با اکوسیستم فناوری در سطح استان انتخاب شدند و در ماموریت بعدی اهداف و چشم‌اندازهای دریافتی از ستاد اجرایی مورد بررسی قرار گرفت.

جعفری راد، ادامه داد: سومین ماموریت شورای سیاست‌گذاری، توسعه زیست‌بوم نوآوری استان و شمال‌غرب، توسعه بازار و تجاری‌سازی محصولات شرکت‌ها است که با ایجاد زون‌های تخصصی و کاربردی مانند شهر هوشمند، صنایع خلاق و فرهنگی، نفت، گاز و انرژی، محیط زیست و آب، نوآوری و فناوری‌های آینده به این هدف رسیده است.

وی یادآور شد: چهارمین ماموریت شورای سیاست‌گذاری، اقدام به رایزنی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری استانداری آذربایجان شرقی جهت قرار گرفتن نمایشگاه رینوتکس در تقویم نمایشگاهی این وزارتخانه است.

جعفری راد، افزود: با توجه به ضرورت نگاه ملی به این رویداد، حفظ رویکرد حمایتی از جامعه نوآور و فناور و توسعه کمی و کیفی یازدهمین دوره رینوتکس در سطوح ملی و بین‌المللی، تامین مالی بخش عمده‌ای از هزینه‌های برگزاری این نمایشگاه از دیگر اهداف شورای سیاست‌گذاری است.

نمایشگاه رینوتکس موتور محرک تمام صنایع آذربایجان شرقی است

مشاور و نماینده تام‌الاختیار استاندار آذربایجان‌شرقی در حوزه فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان نیز با اشاره به اهمیت نمایشگاه رینوتکس در حوزه فناوری و نوآوری استان و کشور، گفت: نمایشگاه رینوتکس به عنوان موتور محرک تمامی صنایع، پلتفرمی و زمینه ای جهت برقراری ارتباط تمامی رسته‌ها در حوزه نوآوری و فناوری است.

عبدالرضا فلاح، افزود: نمایشگاه رینوتکس سرمایه و دارایی منحصر به فرد آذربایجان‌شرقی است که جهت برگزاری آن باید کلیه ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی با یکدیگر همکاری کنند.

وی اظهار کرد: امید است با اختصاص ردیف بودجه سالانه به برگزاری نمایشگاه رینوتکس در سال‌های آتی، این نمایشگاه در سطح ملی و بین‌المللی برگزار شود.

نمایشگاه ربع رشیدی نقش بسیار مهمی در احیای جایگاه علمی تبریز دارد

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی گفت: نمایشگاه ربع رشیدی نقش بسیار مهمی در احیای نقش تاریخی تبریز در زمینه علوم و دانش دارد.

علی‌اصغر فاتحی‌فر، برگزاری این رویداد را اقدامی ابتکاری در راستای احیای جایگاه تاریخی تبریز در حوزه دانش و فناوری دانست و گفت: این نمایشگاه در راستای بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان و با رویکرد توسعه و تجاری سازی فناوری برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان فرصتی برای دیده شدن و ارائه دستاوردهای خود می طلبند این نمایشگاه فرصت کم نظیری در اختیار این شرکت ها قرار می دهد.

فاتحی‌فر از تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی برای حضور در این نمایشگاه دعوت کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان همچنین گزارشی از خدمات و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در حوزه دانش‌بنیان ارائه کرد و گفت: در حوزه انرژی‌های نو فعالیت‌های زیادی در طراحی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی توسط مرکز تحقیقات انرژی های تجدید پذیر جهاد دانشگاهی انجام شده و در نقاط مختلف کشور اقدام به پروژه‌یابی و اجرای نیروگاه‌هایی با توان‌های مختلف شده است که سامانه قابل حمل خورشیدی (نورا ۱) محصول خاص این مرکز است.

وی افزود: در حوزه هوش مصنوعی نیز فعالیت‌های دانش‌بنیان آغاز شده و کارگروه هوش مصنوعی جهاد دانشگاهی استان، سامانه‌های تشخیص، کلاس بندی و ردیابی مبتنی بر هوش مصنوعی را در محورهای کنترل ترافیک، پلیسی و جنایی و امنیت و ایمنی بخش خصوصی، طراحی و اجرا کرده است.

فاتحی‌فر ادامه داد: در حوزه درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی نیز فعالیت‌های دانش‌بنیان این مرکز موجب بازگشت امید به بسیاری از خانواده ها شده و در راستای افزایش جمعیت و فرزندآوری بسیار موفق عمل کرده است.

وی افزود: تشکیل و فعالیت تمامی مراکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی در کشورمان به برکت فعالیت‌های علمی دکتر آشتیانی و همکاران وی است که پایه آن را در کشور بنا نهاده و امروز همچنان جهادگران در مسیر توسعه آن حرکت می‌کنند و به تحقیقات موثری نیز در حوزه درمان ناباروری و سایر حوزه‌های پزشکی دست می‌یابند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی همچنین گفت: پژوهشکده توسعه و برنامه‌ریزی نیز در گروه‌های پژوهشی مختلف در زمینه علوم انسانی در حال انجام فعالیت‌های دانش‌بنیان بوده و به عنوان اتاق فکر سازمان‌های دولتی در زمینه مدیریت و علوم انسانی عمل می‌کند.

رینوتکس محل هم‌افزایی و ارتباط صاحبان صنایع و فناوران است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی، برگزاری نمایشگاه فناوری ربع رشیدی را حرکتی بسیار خوب در چند سال گذشته عنوان کرد و گفت: رینوتکس، یک محیط هم‌افزایی ایجاد می‌کند تا صاحبان صنایع و فناوران، در کنار هم یکدیگر را بشناسند و با هم ارتباط بگیرند.

سجاد مطلبی بیان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی وظیفه تامین زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری را بر عهده دارد و در حوزه صنایع کوچک، موضوع دانش بنیان و رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی از راه‌اندازی دبیرخانه شرکت‌های دانش بنیان در شرکت شهرک‌های صنعتی استان خبر داد و گفت: به شرکت‌های دانش بنیان خدماتی‌ همچون واگذاری زمین با اقساط بلندمدت واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در هر یک از شهرک‌های صنعتی، از هر شرکت دانش بنیانی که تقاضای زمین داشته باشد استقبال می‌کنیم؛ بطوریکه برای این منظور در شرایط عادی و در حال حاضر، برای هر فعال اقتصادی که بخواهد سرمایه‌گذاری انجام دهد اقساط یک ساله در نظر گرفته‌ایم اما در خصوص شرکت های دانش بنیان، تسهیلاتی همچون حداقل پیش پرداخت و اقساط ۴۸ ماهه ارائه می‌شود

وی در مورد رفع نیازهای فناورانه واحدهای صنعتی گفت: در این راستا شرکت شهرک‌های صنعتی، نیازهای فناورانه شرکت‌های صنعتی استان، علی الخصوص آن‌هایی که در داخل شهرک‌های صنعتی مستقر هستند را شناسایی کرده و پس از آن در جهت رفع نیاز شرکت فناوری، با شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای دانشگاهی و مراجع علمی ارتباط برقرار شده است بطوریکه برای چند شرکت‌ دانش بنیان، با نتایح مطلوبی روبرو شدیم.

مطلبی با اشاره به اینکه نمایندگی فن بازار ملی، در استان ما بر عهده شرکت شهرک‌های صنعتی است افزود: نمایندگی فن بازارها، در راستای رفع نیازهای فناورانه واحد های صنعتی گام برداشته و از شرکت شهرک‌های صنعتی استان، در راستای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و همچنین جهت توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان، حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: از شرکت‌های دانش بنیان، جهت شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی حمایت می‌کنیم؛ به شرطی که عنوان نمایشگاه مدنظر را با مجموعه شرکت شهرک های صنعتی، هماهنگ شوند که پس از تایید نمایشگاه بر اساس لیست موجود، حمایت مالی برای حضور در نمایشگاه از بابت غرفه آرایی، رفت و آمد و اسکان را به عهده می‌گیریم تا شرکت‌های دانش بنیان، محصول خود را عرضه کرده و بازار خود را در داخل و خارج کشور توسعه دهند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی، برگزاری نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی را حرکتی بسیار خوب در چند سال گذشته عنوان کرد و ادامه داد: رینوتکس، یک محیط هم افزایی ایجاد می‌کند تا صاحبان صنایع و فناوران، در کنار هم یکدیگر را بشناسند و با هم ارتباط بگیرند.

مطلبی اظهار کرد: ما در بخش صنعت، واحدهایی داریم که اکنون از نیازهایشان اطلاع ندارند و حتی نمی‌دانند که چه کسی می‌تواند نیازهای آنان را رفع کند؛ در حالی که با حضور در چنین نمایشگاهی متوجه می‌شوند که در زیست بوم ما واحدهایی مستقر هستند که می‌توانند نیازهای فناوران را رفع کنند.

وی به حضور شرکت شهرک های صنعتی در رینوتکس در سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به حضوری که داشتیم، تعداد زیادی از نیازهای فناوران، از طریق واحدهای صنعتی که اعلام کرده بودند شناسایی شد و از طریق فناوران مستقر در نمایشگاه، توانستیم شرکت های دانش بنیان را به آنها وصل کنیم تا در راستای رفع نیاز هایشان فعالیت کنند و طبق پیگیری‌های انجام گرفته، این شرکت ها به دستاوردهای بسیار خوبی رسیده اند.

وی با اشاره به زمان برگزاری نمایشگاه که از چهاردهم تا هفدهم آذر ماه برگزار می شود افزود: این اتفاق مصادف با هفته پژوهش بوده و شرکت شهرک‌های صنعتی، در راستای ترویج نمایشگاه و معرفی آن در سطح کشور مانند سنوات قبل، برنامه‌ریزی‌های خاصی را انجام داده و موضوع نمایشگاه را به تمامی شرکت‌های شهرک‌های صنعتی استان اعلام کرده است.

مطلبی در مورد واحدهای مستقر در استان که فاصله دوری با مرکز استان دارند بیان کرد: برای آنها طرحی در قالب تورهای صنعتی در نظر گرفته‌ایم تا بتوانند در این نمایشگاه حضور داشته باشند؛ همچنین شرکت شهرک‌های صنعتی نیز مانند سال های گذشته در نمایشگاه غرفه خواهند داشت و همچنین از فن بازار ملی دعوت شده است تا در این رویداد حضور داشته باشند.

۷۰ درصد از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه رینوتکس تبریز نوپا هستند

رییس ستاد اجرایی نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس) با بیان اینکه این نمایشگاه با هدف بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان و همچنین توسعه و تجاری سازی فناوری راه اندازی شده است، گفت: حدود ۷۰ درصد از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه نوپا هستند و امیدوارم رینوتکس باعث پیشرفت این شرکت‌ها شود.

رضا کریملو اظهار کرد: ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۲ تبریز تا فردا ۳۰ آبان‌ ماه ادامه‌ دارد.

وی افزود: ۷۰ درصد از ثبت‌نام‌ها معمولا در روزهای پایانی انجام می‌شود و خوشبختانه برنامه‌ها تاکنون خوب پیش رفته و تا به این لحظه نیز تعداد ۵۰۰ تیم ثبت نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: چند تغییر را نسبت به سال‌های اخیر در دستور کار قرار داده‌ایم و حضور معاونت‌های فناوری و صنعت استان پر رنگ است و قول می‌دهیم در بحث کیفیت بهتر باشیم.

کریملو گفت: به طور معمول در نمایشگاه‌های ما ۱۰۰ تفاهم نامه منعقد می‌شود که برخی از آن‌ها قرار داد است و نتیجه می‌دهند سال گذشته، پژوهش را در نمایشگاه رینوتکس تعریف نکردیم اما امسال یکی از اهدافمان اثر بخشی به پژوهش‌ها است.

 

اساس جایزه ملی فناوری، شکل‌دهی یک وفاق ملی در حوزه فناوری است

رئیس ستاد اجرایی یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۳) گفت: اساس جایزه ملی فناوری، شکل‌دهی یک وفاق ملی در حوزه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان است و طی آن از فعالان و برگزیدگان این حوزه تجلیل خواهد شد.

کریملو افزود: اهدای جایزه ملی فناوری ایران یکی از تغییرات و تفاوت‌های رینوتکس یازدهم با دوره‌های گذشته است.

وی شعار این جایزه را “صنعت فناور، ایران سرافراز” عنوان کرد و گفت: این جایزه به ۲۰ نفر از منتخبان زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در مراسم اختتامیه رینوتکس یازدهم اهدا خواهد شد.

کریملو تاکید کرد: امسال می‌خواهیم با اهدای این جایزه که ملاک ارزیابی آن، ارتباط صنعت و فناوری خواهد بود، نقیصه ارتباط این دو بخش را جبران کنیم.

یکی از بخش هایی که به نمایشگاه امسال اضافه شده بخش دانش آموزی با عنوان « رینوفست» است که به دلیل استقبال گسترده دانش آموزان در ادوار قبلی، این بخش برای خود مجزا شده و در یکی از سالن های نمایشگاه بین المللی تبریز، ایده های و طرح های نوآورانه دانش آموزان به نمایش گذاشته می شود.

۵۰۰ تیم در نخستین جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی تبریز ثبت نام کردند

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: در نخستین جشنواره فناوری و نوآوری دانش آموزی در تبریز موسوم به رینوفست ۸۰۰ نفر در قالب ۵۰۰ تیم نام نویسی کرده اند که انتظار داریم این تعداد تا پایان آبان ماه به یکهزار نفر برسد.

مسعود سعادتی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های علمی پذیرفته ترین روش در تعمیق و بسط علم است.

وی ادامه داد: ۳۹ پژوهش سرای دانش آموزی در استان فعال است که مشغول فعالیت علمی و نوآورانه هستند.

سعادتی ببا بیان اینکه تحول از مدرسه شروع می شود نه از ادارات، گفت: از این رو سعی داریم با برگزاری و تداوم این جشنواره، تحول علمی در مدارس و جامعه را آغاز کنیم.

وی اعلام کرد: این رویداد همزمان با هفته پژوهش برگزار می شود و از برترین های جشنواره در این همایش نیز تجلیل خواهد شد.

سعادتی ادامه داد: این فستیوال می تواند بخشی از برنامه‌های تحول در مدرسه باشد از این رو تلاش کرده ایم هر مدرسه و دانش آموزی تحت تاثیر این جشنواره باشد.

نمایشگاه ربع رشیدی پلی بین صاحبان و مشتریان فناوری است

رئیس ستاد اجرایی نخستین جشنواره نوآوری و فناوری دانش‌آموزی (رینوفست) گفت: پرداختن به فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه مخصوصاً فناوری‌های پیشرفته یکی از راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی و پیشرفت کشور است.

حامد تقی‌پور فرشی با بیان اینکه مراکز رشد، سراهای نوآوری، شتاب دهنده‌ها و صندوق‌های حمایت از پژوهش جای خود را پیدا کرده‌اند، ادامه داد: اکنون بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می‌کنند و یکی از مهم‌ترین مشکلات و مسائلی که این شرکت‌ها با آن مواجهند بحث بازار و فروش محصولات است که نمایشگاه ربع رشیدی می‌تواند این نقش را به درستی ایفا کرده و پلی بین صاحبان و مشتریان فناوری باشد.

وی با تاکید بر اینکه این نمایشگاه خواهد توانست نقش موثری در زیست بوم فناوری کشور ایفا کند، افزود: پرداختن به فعالیت‌های دانش بنیان خصوصاً از دوران کودکی و در بخش دانش آموزی می‌تواند یکی از بهترین روش‌هایی باشد که آینده یک کشور را تضمین می‌کند.

تقی پور ادامه داد: در همین راستا یکی از فعالیت‌ها و رویدادهایی که در رینوتکس امسال مد نظر گرفته شده، برگزاری اولین فستیوال دانش آموزی با عنوان تجاری رینوفست است که امسال در سه بخش رباتیک، هوا فضا و هوش مصنوعی همزمان با رینوتکس برگزار شده و تمام فعالیت‌ها در حوزه دانش آموزی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: هدف این فستیوال، آشنایی دانش آموزان با فعالیت‌های دانش بنیان، تقویت کار تیمی بین دانش آموزان و همچنین ایجاد فضای فناوری و یک فضای پرهیجان برای دانش آموزان است.

تقی پور افزود: محورهای اساسی این فستیوال در چهار بخش مسابقات، نمایشگاه دستاوردها، سمینارهای آموزشی و همچنین جلسات منتورینگ ( استفاده از تجربه کارشناسان ) خواهد بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی همچنین یکی از شاخص‌های این واحد دانشگاهی را پرداختن به فعالیت‌های پژوهشی و دانش‌بنیان عنوان کرد و افزود: در این راستا یکی از فعالیت های مهم این دانشگاه، فعالیت های رباتیکی است که ربات انسان نمای بزرگسال با بیش از ۱۲۰ سانتی متر ارتفاع و ۲۰ درجه آزادی، یکی از پیچیده‌ترین ربات‌های عصر حاضر است که در مسابقات ملی و بین‌المللی افتخارات زیادی کسب کرده است.

تقی‌پور افزود: رتبه سوم مسابقات جهانی ربوکاپ ژاپن، رتبه سوم مسابقات جهانی آلمان و رتبه چهارم مسابقات روبوکاپ جهانی همچنین قهرمان بلامنازع ایران اوپن از افتخارات این ربات است. از دیگر افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی می توان به رتبه سوم در مسابقات روبوکاپ آسیا اقیانوسی اشاره کرد.

وی با اشاره به کسب مقام اول مسابقات ربات‌های پرنده در دانشگاه نوشیروانی بابل اظهار کرد: مفاهیم دانش بنیان، مراکز رشد و سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد به جد پیگیری شده و در همین راستا، دانشگاه آزاد یکی از اولین واحدهای دانشگاهی بود که توانست مجوز تاسیس مرکز رشد را اخذ کرده و از سطح ۳ به سطح ۲ ارتقا پیدا کند.

وی ادامه داد: این دانشگاه یکی از معدود مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی است که مجوز فعالیت را از وزارت علوم کسب کرده و اکنون بیش از دو شرکت دانش بنیان، ۱۰ شرکت واحد فناور و ۵ هسته فناوری در مرکز رشد فعالیت می‌کند.

تقی پور فرشی با تاکید بر اینکه اخیراً دانشگاه آزاد، قراردادهای ساخت ربات را منعقد کرده است افزود: از مهم‌ترین پروژه‌های این دانشگاه می‌توان به پروژه ربات آتش نشان اشاره کرد که این ربات محل حریق را شناسایی کرده و آن را اطفا می‌کند.

وی ادامه داد: ربات جوشکار هم اکنون در مرحله عقد قرارداد و طراحی است. همچنین ربات دست مصنوعی، در زمینه توانبخشی کاربرد داشته و ربات صنعتی و بازوی صنعتی نیز برای کارهای صنعتی استفاده می‌شود.

تقی‌پور با اشاره به عقد قرارداد برای طراحی و ساخت ربات فرآوری حبوبات گفت: این ربات بیشتر برای حبوباتی که در منطقه شهرستانی استفاده می‌شوند کاربرد داشته و یکی از مهمترین کارهای دانشگاه آزاد واحد ایلخچی است؛ این دانشگاه سعی دارد با همکاری تمام اساتید و کارکنان، نقش موثری را در زیست بوم فناوری کشور ایفا کند.

 

نمایشگاه رینوتکس ۲۰۲۳ از ۱۴ تا ۱۷ آذر در تبریز برگزار می شود

مدیر عامل نمایشگاه بین المللی تبریز هم گفت: این نمایشگاه از ۱۴ تا ۱۷ آذر امسال در محل نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار می شود.

«حبیب ماهوتی»، افزود: سالن های مسقف امیرکبیر، پروین اعتصامی، شهریار و آذربایجان نمایشگاه بین المللی تبریز و فضای باز این نمایشگاه در زمان برگزاری نمایشگاه رینوتکس در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تجاری سازی طرح ها از عمده اهداف برگزای این نمایشگاه است، اظهار کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی در تقویم هیچ یک از نمایشگاه های بین المللی کشور غیر از تبریز قرار ندارد.

ماهوتی، ادامه داد: تمامی زیرساخت ها و امکانات لازم برای برگزاری یازدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی (رینوتکس ۲۰۲۳) و شرکت طرح های نوآوری و فناوری از سراسر کشور در نمایشگاه بین المللی تبریز فراهم شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=124962

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});