• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

جمهوری آذربایجان شرط یونسکو برای سفر به قره باغ را قبول نکرد

  • کد خبر : 124989
  • 30 آبان 1402 - 8:45
جمهوری آذربایجان شرط یونسکو برای سفر به قره باغ را قبول نکرد
یاز اکو- در روزهای گذشته اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه یونسکو مسیر پیشنهادی جمهوری آذربایجان برای سفر به قره باغ را رد کرده است. این گزارش حاکی از آن است که یونسکو برای بازدید از منطقه قره باغ آذربایجان درخواست داده است. در عین حال گفته شد که دولت آذربایجان با پیشنهاد هیئت حقیقت یاب یونسکو موافقت کرد تا با عبور از آغدام به خانکندی برود تا ویرانی های آغدام در دوران اشغال ارامنه را مستند کند. در حالیکه یونسکو پیشنهاد باکو را رد کرده و تمایل خود را برای رفتن به آن شهر تنها برای ارزیابی وضعیت آثار تاریخی در خانکندی اعلام کرده است. لاکن معلوم شد که حقیقت ماجرا اصلاً اینطور نیست.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آپا، یونسکو به طرف آذربایجانی اعلام کرد که تنها دو اثر تاریخی در مناطق آزاد شده از اشغال را مورد بازرسی قرار خواهند داد و پس از آن بلافاصله به شهر خانکندی خواهند رفت.

بعد از اظهار نظر یونسکو‌ دولت آذربایجان با ماموریت یونسکو مخالفت کرد. طرف آذربایجانی سفر هیئت یونسکو به منطقه را در این شرایط غیرصادقانه و غیرشفاف خوانده است. بنابراین دولت آذربایجان شرایط یونسکو را نپذیرفت.

لازم به یادآوری است که در زمان اشغال قره باغ توسط رژیم تجزیه طلب، خسارت زیادی توسط ارمنستان به آثار میراث فرهنگی آذربایجان وارد شده است. موارد متعددی از تخریب سیستماتیک میراث فرهنگی آذربایجان وجود دارد. آثار و ابنیه های تاریخی توسط ارامنه تخریب و نابود شدند. در نهایت جمهوری آذربایجان پس از جنگ ۴۴ روزه پیروز شد و فرصت های جدیدی در قفقاز جنوبی به وجود آمد. دولت آذربایجان بارها اعلام کرده است که خواهان حضور سازمان های بین المللی از جمله هیأت حقیقت یاب یونسکو در سرزمین های آزاد شده از اشغال، برای نظارت مناسب و اظهار نظر است.

طرف آذربایجانی از همان روز اول از اجرای ماموریت یونسکو که برای جمهوری آذربایجان در نظر گرفته شده بود استقبال کرد و در مدت زمان کوتاهی تمامی کارهای مقدماتی این ماموریت دوجانبه بین آذربایجان و یونسکو به توافق رسید. جمهوری آذربایجان بیش از ۲۰ سال است که برای پیگیری از اوضاع نامناسب آوار تاریخی اش در اراضی اشغال شده مجدانه با یونسکو تماس گرفته و نامه‌های متعددی جهت انجام بازدید تیم یونسکو ارسال کرده است.

متاسفانه چنین ماموریتی هیچگاه انجام نشد و لابی ارمنستان در فرانسه تنها دلیل بازدارنده این ماموریت بود. یونسکو به عنوان یک سازمان بین المللی در گزارش سال ۲۰۰۵ خود به این واقعیت اشاره کرده است. به طوریکه یونسکو تاکید کرد که اراضی آذربایجان در اشغال ارمنستان است و اعتراف کرد که این سفر توسط ارمنستان ممانعت شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=124989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});