• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
2

حجم ذخیره آب سدهای مشگین‌شهر ۶۰ درصد کاهش یافت

  • کد خبر : 125752
  • 07 آذر 1402 - 12:15
حجم ذخیره آب سدهای مشگین‌شهر ۶۰ درصد کاهش یافت
یازاکو - مدیر امور منابع آب مشگین شهر گفت: به دلیل استمرار خشکسالی در منطقه و کاهش نزولات آسمانی حجم آب ذخیره شده در سدهای کوچک و بزرگ این شهرستان بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، ارسلان فرجی روز سه‌شنبه اظهار کرد: در حال حاضر در سد سبلان به میزان ۱۵ میلیون متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی و بهره‌برداری در پایاب و تراس رودخانه وجود دارد و با در نظر گرفتن نیاز آبی، این میزان ذخیره شده آب کفاف کشاورزان و زارعان را ندارد.

وی افزود: با وجود هشدارهای مسئولان و اطلاع‌رسانی‌های پی در پی به زارعان جهت پرهیز از کشت محصولات با نیاز آبی بالا، باز کشاورزان منطقه اقدام به کشت محصولات با نیاز آبی بالا کردند و بازدیدهای کارشناسان جهاد کشاورزی حاکی از این است که زارعان نسبت به آماده‌سازی اراضی خود برای کشت برنج اقدام کردند که با تداوم خشکسالی قطعا این زراعان با ضرر و زیان جبران‌ناپذیری ناشی از کمبود آب مواجه خواهند شد.

فرجی درباره کاهش حجم ذخیره سد احمد بیگلو نیز گفت: حجم این سد هم در اثر نبود بارش و استفاده بی رویه مردم از آب آشامیدنی و کشاورزی از ۲۴ میلیون متر مکعب به ۶ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی ادامه داد: امسال برای علاج‌بخشی آن و تامین آب آشامیدنی مردم مشگین‌شهر ۶۰۰ هزار متر مکعب آب از رودخانه خیاو چایی به این سد انتقال داده شد.

مدیر امور منابع آب شهرستان مشگین‌شهر اظهار کرد: سد احمد بیگلو به عنوان اصلی‌ترین منبع و مخزن تامین کننده آب شهرستان مشگین‌شهر، از نوع خاکی با هسته رسی است که گنجایش مخزن آن ۲۴ تا ۲۸ میلیون متر مکعب است.

حجم آب‌های زیرزمینی این شهرستان ۷۶.۸۹ میلیون متر مکعب است که با ۱۴۴ رشته قنات ، یک هزار و ۷۸۴ حلقه چاه مجاز و ۹۶۸ دهنه چشمه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

در حوضه شهرستان مشگین‌شهر ۱۴ سد بزرگ و کوچک با حجم مفید ۱۳۶ میلیون متر مکعب با پایاب ۱۱ هزار و ۶۳۵ هکتار در حال بهره‌برداری است که با توجه به وضعیت بارندگی‌های اخیر بیشتر سدهای منطقه از آورد خوبی برخوردار نیستند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=125752

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});