• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
3

هفته سبز بازارهای داخلی

  • کد خبر : 126297
  • 12 آذر 1402 - 9:45
هفته سبز بازارهای داخلی
یازاکو - قیمت طلا و سکه هفته گذشته بازدهی مثبت داشت و پرچمدار این رشد بازدهی نیز قیمت طلا بود. با وجود اینکه قیمت‌ها در بازار طلا در روزهای نخست هفته گذشته ریتم کاهشی داشت اما تحرکات افزایشی انس جهانی طلا روند صعودی به بازار داخلی کشور داد.

یازاکو، جعفر ساعی نیا_ یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس، پایگاه خبری یازاکو در گزارش هفتگی خود، روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان را بررسی کرده است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام/ افزایش میانگین هفتگی ارزش معاملات

هفته معاملاتی در بازارهای داخلی در حالی به پایان رسید که نماگر اصلی بورس اوراق بهادار تهران، شاهد یک روز منفی و ۴ روز مثبت بود، به طوری که شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت، تنها روز شنبه با ۰.۱۲ درصد کاهش ارتفاع در محدوده ۲ میلیون و ۱۹ هزار واحد قرار گرفت و از آن پس تا آخر هفته (چهارشنبه) روند این شاخص صعودی شد.

به صورتی که روز چهارشنبه، شاخص کل با ۱.۴۰ درصد رشد در محدوده ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد قرار گرفت که بالاترین مقدار آن از تاریخ ۱۲ مهر ۱۴۰۲ است. شاخص هم‌وزن نیز در هفته اخیر مانند شاخص کل شاهد یک روز منفی و ۴ روز مثبت بود و بازده هفتگی ۲.۰۴ درصد را به ثبت رساند. در هفته‌ای که گذشت بورس و فرابورس مجموعا شاهد ۳۵۷ میلیارد تومان خروج پول بودند. میانگین ارزش معاملات خرد نیز در سطح ۴۲۷۴ میلیارد تومان قرار گرفت.

بازار سکه و طلا/ بازدهی مثبت طلا و سکه در هفته نخست آذر

روز پنجشنبه نهم آذر ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی با رقم ۲۹ میلیون و ۲۰۲ هزار تومان معامله شد. در این روز، سکه‌ بهار هم با قیمت ۲۵ میلیون و ۸۹۷ هزار تومان معامله شد. در آخرین معامله هفته گذشته، قیمت نیم‌سکه رشد ۵۰ هزار تومانی داشت و با رقم ۱۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز با همین مقدار افزایش به قیمت ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد. سکه گرمی با رشد محدود پنج هزار تومانی روی رقم پنج میلیون و ۸۵۵ هزار تومانی ایستاد.

روز پنجشنبه قیمت طلا نیز افزایش محدودی داشت. هر مثقال طلای ۱۸ عیار با افزایش ۹ هزار تومانی با رقم ۱۰ میلیون و ۷۳۸ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز رشد دو هزار تومانی داشت و به رقم دو میلیون و ۴۷۹ هزار تومان رسید. قیمت طلای دست دوم نیز افزایش داشت و به دو میلیون و ۴۴۵ هزار تومان رسید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران طی اظهارنظری اعلام کرد احتمال اینکه تا پایان سال میلادی افزایش یا کاهش قابل‌توجهی در قیمت طلا و سکه داشته باشیم کم است و اگر اتفاق خاصی در زمینه قیمت طلای جهانی و نرخ دلار رخ ندهد یا اخبار سیاسی مهمی به بازار تزریق نشود، همچنان شاهد نوسانات محدود یک تا ۵ درصدی خواهیم بود.

بازار اوراق مسکن/ عملکرد هفتگی مثبت تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد دادوستد قرار می‌گیرند، طی هفته گذشته با رشد قیمت همراه بودند؛ به طوری که در این میان هر برگ از اوراق تسهیلات بانک مسکن بهمن ۱۴۰۰ که با نماد تسه ۰۰۱۱ مورد معامله قرار می‌گیرد، از محدوده ۱۰۴ هزار تومان با بیش از ۴ هزار تومان افزایش در قیمت ۱۰۸ هزار و ۵۲ تومان به کار خود پایان داد. به این ترتیب اوراق یادشده توانست عملکرد هفتگی مثبت ۴.۶ درصدی را در کارنامه خود به ثبت برساند. به‌عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، بازار مسکن در موقعیت فعلی در فاز رکودی قرار دارد و تا زمانی که از وضعیت اقتصادی و به‌ویژه سیاسی به‌صورت قطعی اخبار مثبت و امیدوار‌کننده‌ای منتشر نشود، نمی‌توان به بهبود بازار مسکن چندان امید داشت.

بازار طلای جهانی/ دنده سبک طلای جهانی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تنها در طول یک هفته گذشته اونس جهانی طلا، رشد ۶۹ دلاری را تجربه کرده است. این تغییر قیمت‌ها در طول یک ماه گذشته در حد ۸۶ دلار بوده است. اما چه اتفاقی افتاد که زمینه صعود طلا را فراهم کرد؟ تحلیلگران اقتصادی می گویند یکی از دلایل جذاب شدن خرید طلا، تداوم جنگ‌حماس و اسرائیل و به صدا درآمدن سوت پایان توافق آتش بس در نوار غزه بوده است.

از سوی دیگر، اظهارات جروم پاول، رییس فدرال رزرو آمریکا، خیال سرمایه گذاران را نسبت به توقف روند افزایش نرخ بهره و کاهش احتمالی آن از ماه مارس را راحت کرد وهمین امر باعث شد قیمت طلا جهش خیره کننده ای را ثبت کند. بر اساس گزارش رویترز، پاول تاکید کرد فدرال رزرو هنوز تصمیمی برای پایین آوردن نرخ بهره نگرفته است. بازارها انتظار دارند کاهش نرخ بهره از ماه مارس آغاز شود و تا پایان سال آینده میلادی به زیر ۴ درصد برسد. بنا به این گزارش، پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل برای خرید آن را بالا می‌برد.

بازار نفت/ سقوط نفت برنت به زیر ۸۰ دلار

قیمت نفت روز جمعه به دلیل بدبینی سرمایه‌گذاران نسبت به عمق کاهش عرضه اوپک پلاس و نگرانی‌ها نسبت به کندی فعالیت تولیدی جهانی، بیش از دو درصد سقوط کرد و ششمین کاهش هفتگی را رقم زد. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۹۸ سنت معادل ۲.۴۵ درصد کاهش، در ۷۸ دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۸۹ سنت معادل ۲.۴۹ درصد کاهش، در ۷۴ دلار و هفت سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت برنت برای کل هفته، حدود ۲.۱ درصد و شاخص نفت آمریکا بیش از ۱.۹ درصد کاهش داشت که ششمین کاهش هفتگی متوالی بود. تولیدکنندگان اوپک پلاس در نشستی که پنجشنبه گذشته برگزار شد، توافق کردند حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز از عرضه خود را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲، کاهش دهند و محدودیت عرضه ۱.۳ میلیون بشکه در روز که به صورت یکجانبه توسط عربستان سعودی و روسیه انجام می‌شود هم تمدید شد.

کِرگ ارلام، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: معامله‌گر ان این خبر را به دیده بدبینی نگاه کردند. به نظر می‌رسد معامله‌گران باور ندارند اعضای این گروه به محدودیت عرضه اعلام شده، پایبند باشند یا آن را کافی نمی‌دانند. تولیدکنندگان اوپک پلاس که بیش از ۴۳ میلیون بشکه در روز معادل بیش از ۴۰ درصد از عرضه جهانی، نفت تولید می‌کنند، در واکنش به سقوط قیمت نفت از حدود ۹۸ دلار که در اواخر سپتامبر مشاهده شده بود و با توجه به نگرانی‌هایی که نسبت به رشد اقتصادی و تقاضای ضعیف‌تر برای نفت، مطرح است، سطح تولیدشان را پایین‌تر می‌آورند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=126297

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});